RECENZE: Film Otec jako nejhorší rodičovská noční můra

Obrázek
Hlavní roli ve filmu Otec ztvárnil slovenský herec Milan Ondrík
Hlavní roli ve filmu Otec ztvárnil slovenský herec Milan Ondrík
Art

Jak žít s pocitem viny a selhání? Jak obnovit partnerskou lásku, která čelí zdrcující ztrátě? Na tyto otázky ve svém novém snímku Otec odpovídá s mimořádnou empatií slovenská režisérka Tereza Nvotová. Film vstupuje do kin 18. září. 

🎥 Proč na to jít: Nvotová je citlivá a zručná autorka, která se nebojí kontroverzních témat. Její snímek Otec měl světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách, kde byl zařazený v prestižní soutěžní sekci Orizzonti. Slovenský herec Milan Ondrík v něm hraje svou životní roli.

➡️ O čem to je: Okamžik nepozornosti a roztříštěného soustředění, který má fatální následky. Tématem filmu je malé dítě zapomenuté v rozpáleném autě. Tedy smrt, za kterou odpovídá jeho vlastní rodič. K podobným tragédiím dochází všude po světě, v médiích o nich čteme oroseni hrůzou. 

Nvotová se však primárně nezabývá drastickým momentem úmrtí, ale dopadem této situace na psychiku a vztah zúčastněných. Věnuje se nejen tomu, jak se podobná věc může stát, ale především jak se dá přežít.

Ústřední filmovou dvojici tvoří rodiče dvouletého děvčátka – podnikatel Michal (Milan Ondrík), který řeší potíže ve firmě, a jeho žena Zuzana (Dominika Morávková), momentálně na mateřské. Náhlá a neúmyslná smrt jejich jediného dítěte pochopitelně zboří vše, co společně vybudovali, a otřese jejich důvěrou a blízkostí. Přesto se k sobě partneři snaží nalézt cestu zpět.

Na scénáři Nvotová spolupracovala se scenáristou Dušanem Budzakovem, jehož nejlepší přítel se stal aktérem stejné tragické nehody. Tehdy s ním devastující chvíle prožíval a nyní s Nvotovou z této osobní zkušeností čerpali – stejně jako z bedlivých rešerší a spolupráce s psychiatry a psychology. Soustředili se především na psychiku postav, které procházejí náročnou životní zkouškou.

👀 Jak to vidí Publico: Kromě detailního vhledu do psychiky zoufalého rodiče film ukazuje i davové odsuzování veřejnosti a senzacechtivost médií. (Mimochodem, když se zmíněná reálná tragédie na Slovensku před deseti lety stala, na facebooku vznikla skupina, jejíž členové chtěli rodiče zemřelého dítěte lynčovat přímo na pohřbu.) Jde o okrajový, ale silný motiv příběhu, který má obecnou platnost.  

Film je vyprávěný v deseti dlouhých záběrech, jde o podobný filmařský postup, který zvolili tvůrci oceňované (a stejným způsobem zdrcující) britské série Adolescent. Divák s herci urazí každý krok, pohybuje se jejich tempem, vnímá každý jejich výdech a nádech. Technicky velmi náročný postup má své opodstatnění – umožňuje postavy vnímat z bezprostřední blízkosti, což mu výrazně přidává na autenticitě.  

Milan Ondrík a Dominika Morávková své postavy hrají mimořádně citlivě a přerod ze spokojeného fungujícího páru v partnery, které zasáhne a odcizí tragická ztráta, uchopili beze stopy hysterie nebo patosu. Jejich umírněné herectví a vyhaslé tváře jsou působivější, než kdyby na plátně prolévali potoky slz. A když dojde na ně, divák pláče s nimi.

Film se nezabývá jen tím, jak vypadá šok a trauma z vlastního selhání, ale hledá ve svých postavách naději, odhodlání přežít – a nějakým novým způsobem navázat. Filmovým postavám se to daří se střídavými úspěchy, nicméně sledovat, jak prožívají nejhorší rodičovskou noční můru, je děsivé, působivé – i dojemné.

🔨 Verdikt: Otec je z mnoha důvodů mimořádný film. Je silný, emotivní a zároveň velmi empatický. Rozhodně jde o zážitek, za kterým je dobré se vypravit do kina – i přes strach z psychicky náročného tématu. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku