doprava
Program vlády v dopravě: Cyklisté nejsou prioritou, zlevní jízdné, postaví se dálnice
V oblasti dopravy vznikající vláda myslí zejména na individuální automobilovou dopravu. Podle programového prohlášení kabinet hodlá podpořit výstavbu nových dálnic a slibuje, že řidičům kvůli povolenkám nezdraží pohonné hmoty. Současně výslovně uvádí, že nebude upřednostňovat cyklistickou dopravu před jinými druhy dopravy.
🚩 Proč je to důležité: Vládní program v oblasti dopravy slibuje v příštích letech mnohá zlepšení pro motoristy. Kabinet uvádí, že bude podporovat všechny druhy dopravy vyváženě.
Jít do hloubky (4 min čtení)Babišova vláda chce městům sebrat výnosy z radarů. Peníze mají jít státu
Peníze z pokut vybraných pomocí radarů na měření rychlosti by už nemusely mířit do pokladen obcí. Vznikající vláda Andreje Babiše plánuje změnit zákon tak, aby šly do Státního fondu dopravní infrastruktury.
🚩 Proč je to důležité: Města do radarů v posledních letech investovala značné peníze. Příjmy z pokut pro ně představují vylepšení rozpočtu i vyšší bezpečnost.
Jít do hloubky (3 min čtení)Brno a Praha se pouští do přestavby klíčových křižovatek. Provoz to omezí na roky
V Brně odstartovala náročná přestavba křižovatky dálnic D1 a D2, která dosud působila jako špunt dopravy v oblasti. Současně s tím se v Praze chystá úprava křížení D5 a D0, které je pro změnu bolavým místem pražské sítě. Zásadní přestavba té první tento měsíc začala, u té druhé se začne příští rok.
🚩 Proč je to důležité: Míst, kde už kapacity nestačí, je v Česku řada. Křižovatkou D5 a D0 u Prahy projede 75 tisíc aut denně, křižovatkou dálnic u Brna pak 80 tisíc. V obou místech se očekává výrazný nárůst provozu.
Jít do hloubky (3 min čtení)Řidiči by mohli legální stopadesátku na dálnici zkusit už v neděli. Pokud bude hezky
Na padesátikilometrovém úseku jihočeské dálnice D3 by řidiči mohli v neděli šlápnout na plyn a legálně zrychlit až na 150 kilometrů v hodině. Podmínkou ale je pěkné počasí a plynulý provoz. Pokud to bude jinak, může se provoz naopak zpomalit, nainstalované značky umožňují nastavení i na 100 km/h. Ministerstvo dopravy chce spuštění oficiálně oznámit.
🚩 Proč je to důležité: Zvýšení rychlosti na dálnici bylo jedním z volebních slibů končící vlády. Fakticky se ho ale občané dočkají až po volbách, a to jen na úseku jedné dálnice.
Jít do hloubky (3 min čtení)Školní ulice bojují proti mamataxi. Podle kritiků se dopravní chaos přesouvá jinam
V Česku už je 25 takzvaných školních ulic, míst, kde se kvůli dětem na začátku vyučování omezuje automobilová doprava. Mezi benefity patří vyšší bezpečnost i lepší vzduch. Kritici ovšem poukazují na to, že se problém se zvýšeným provozem takzvaných mamataxi jen posouvá o kousek dál.
🚩 Proč je to důležité: Téma dopravy dětí do školy je začarovaný kruh – čím více rodičů se snaží dostat je přímo ke vchodu školy, tím nebezpečnější se stává cesta pro ty, kteří jdou pěšky. A tím víc roste motivace rodičů brát potomky raději autem.
Jít do hloubky (3 min čtení)Češi chtějí změnit i polskou železnici. RegioJet v Polsku vyjel s prvním vnitrostátním vlakem
Čeští dopravci se na polskou železnici snažili dostat téměř dekádu. RegioJet nyní spustil spojení mezi Krakovem a Varšavou. Jde o první krok ve snaze spustit „barevnou“ revoluci i tam.
🚩 Proč je to důležité: Konkurence, jaká panuje na české železnici, nemá ve světě obdobu. Na hlavních tratích si mohou lidé vybrat z několika dopravců. Nově si budou moci díky českým dopravcům vybírat i Poláci.
Jít do hloubky (3 min čtení)Ke speciálním dodávkám přibudou kamiony za 25 milionů. Inspekce získá mobilní STK
Inspekce silniční dopravy (INSID) funguje v Česku od začátku července. Zatím využívala speciálně vybavené dodávky, od listopadu má ale posílit o kamiony, které budou fungovat jako STK na kolech. Inspektoři tak dokážou ověřit třeba stav brzd či zavěšení náprav.
🚩 Proč je to důležité: Ministerstvo si od novinky slibuje vyšší bezpečnost na silnicích. Kamiony budou schopné na místě kontrolovat i emise.
Jít do hloubky (3 min čtení)Česko přitvrdilo ve vymáhání pokut od cizinců. Nejčastěji jde po Polácích
Ujít trestu za porušení dopravních předpisů na českých silnicích je pro cizince stále těžší. Česko se totiž důsledněji zaměřuje na vymáhání přeshraničních pokut a nenechává přestupky promlčet. Chystaná unijní legislativa má tento trend ještě posílit nejen u nás, ale v celé Unii.
🚩 Proč je to důležité: Přísnější přístup k pokutám má zvýšit bezpečnost na silnicích.
Jít do hloubky (3 min čtení)DATA: Pokuty z dovolené chodí stále častěji. Které státy je po Češích vymáhají nejvíc
V cizině mě nechytli, tak mám klid? Tato úvaha už dávno neplatí. Unijní státy se o prohřešky řidičů v zahraničí zajímají stále víc. A s tím souvisejí i pokuty, které mohou být v některých případech značné. Nejčastěji se domáhá doplacení pokut Německo.
🚩 Proč je to důležité: Pokuty ze zahraničí není dobré ignorovat. Jejich nezaplacení může skončit u soudu.
Jít do hloubky (3 min čtení)Počet nehod elektrokoloběžek prudce roste. Jezdci nezřídka nadýchají i 1,5 promile
Dopravní nehody lidí na koloběžkách a zejména na elektrokoloběžkách jsou stále větší problém. Jen za červenec bouralo nebo skončilo pod koly ostatních vozidel 119 jezdců. To je vůbec nejhorší červencový výsledek od roku 2023, kdy tyto dopravní nehody začala policie detailně evidovat.
🚩 Proč je to důležité: Koloběžky jsou stále populárnější. Mohou být ale nebezpečné nejen pro samotné jezdce, ale i pro jejich okolí.
Jít do hloubky (3 min čtení)