RECENZE: Franz mohl být odvážnější. Přesto ho úspěch nemine

Obrázek
Herec Idan Weiss jako Franz Kafka
Herec Idan Weiss jako Franz Kafka
Art

Do kin vstupuje film Agnieszky Holland Franz věnovaný spisovateli Franzi Kafkovi. Nejde o klasický biografický film, ale experimentální skládačku na motivy zásadních událostí literátova života. Přestože je spojení respektované režisérky a světové literární star sázka na jistotu, lze snímku několik zásadních věcí vytknout.

🚩 Proč je to důležité: Polsko Franze posílá na Oscary, kde bude bojovat v kategorii Nejlepší zahraniční film. Snímek, který vznikl v česko-německo-polské koprodukci, už před čtvrteční pražskou premiérou zakoupila řada zahraničních distribucí.

🔎 O čem to je: Scénáře se chopil Marek Epstein, který s Agnieszkou Holland spolupracoval už na filmu Šarlatán. Jejich společná vize byla nejít přísně životopisnou, nýbrž experimentální cestou. Vytvořit kaleidoskop kafkovských motivů složených ze situací, nálad i odkazů, který si každý divák bude moct poskládat a interpretovat po svém.

 

Obrázek
Herec Idan Weiss jako Franz Kafka
Herec Idan Weiss jako Franz Kafka

 

Sledujeme život introvertního literáta s komplexem z otce, jeho přátelství s Maxem Brodem, zpackaný vztah s Felice Bauerovou a v náznaku i pozdější vztah s živočišnou a sebevědomou Jesenskou, Kafkovy první literární pokusy i postupné uznání a především celoživotní neukotvenost člověka, který dostal do vínku talent i komplikovanou povahu. 

Film končí v houstnoucí atmosféře meziválečné antisemitské Evropy, která směřuje k událostem, jichž se ale židovský spisovatel Kafka (umírající na tuberkulózu v roce 1925) nedožije.

 

Obrázek
Idan Weiss v roli Kafky a Jenovéfa Boková jako Milena Jesenská.
Idan Weiss v roli Kafky a Jenovéfa Boková jako Milena Jesenská.

 

👀 Jak to vidí Publico: Téměř dvouhodinový film začíná slibně – reflexe Franzova dětství s hororovou stínohrou anebo filmově zpracovaná povídka V kárném táboře v kafkovské „skládačce“ fungují. Následující dění je ale o poznání méně odvážné a experimentální. A to je – když už si autoři vybrali kreativnější pojetí – škoda. Snaha o nápaditý, výtvarně stylizovaný snímek zůstává na půli cesty, filmové vyprávění se odehrává usedle a klasicky.

 

Obrázek
Kafkova otce Hermanna hraje německý herec Peter Kurth
Kafkova otce Hermanna hraje německý herec Peter Kurth

 

O životě a díle Franze Kafky existuje nespočet literárních prací, za všechny jmenujme mimořádnou trilogii Reinera Stacha, kterou vydalo Argo. Filmová biografie této zásadní figury ale v české kinematografii chyběla. Existuje sice několik televizních dokumentů a také celovečerní film Vladimíra Michálka Amerika, to je ale adaptace Kafkova nedokončeného románu Nezvěstný.  

Franz je i není biografií. Přestože se (převážně) odvíjí chronologicky a vychází z reálií spisovatelova života, některé zásadní kapitoly ve filmu (prý záměrně) chybí – především vztah s Dorou Diamantovou v době, kdy se léčil s tuberkulózou. Přestože režisérka uvedla, že chtěla Kafku osvobodit od nánosů stereotypních představ, na všechna kafkovská klišé postupně dojde.

 

Obrázek
Film Agnieszky Holland Franz míří na Oscary
Film Agnieszky Holland Franz míří na Oscary

 

Diváci uvidí Kafku – neduživého intelektuála, Kafku bojujícího s hrozivou otcovskou figurou, Kafku tápajícího ve vztazích se ženami, Kafku pohlceného psaním i Kafku – turistickou atrakci 21. století. Holland je ale naštěstí citlivá a přemýšlivá režisérka, která umí i tyto zobecnělé představy o Kafkovi pojmout smysluplně.

🎥 Herecké hvězdy: Vyzdvihnout lze vynikající – a skutečně světový – casting. Německý herec Idan Weiss je přesnou kopií Franze Kafky: hubený, uhrančivý, podivínský i něžný. Jeho otce hraje skvělý Peter Kurth, který své náročné postavě dokázal vtělit mnoho nuancí, od hřmotného despoty po protektivního rodiče neschopného vyjádřit city. Z českých herců se ve filmu objeví Josef a Ivan Trojanovi, Karel Dobrý, Vladimír Javorský, Emma Smetana, Stanislav Majer či Jenovéfa Boková. 

 

Obrázek
Idan Weiss jako Franz Kafka a Aaron Friesz jako Oscar Baum
Idan Weiss jako Franz Kafka a Aaron Friesz jako Oscar Baum

 

🔨 Verdikt: Film se drží dobře známých milníků Kafkova života a v zásadě žádnou objevnou či překvapivou interpretaci nepřináší. Přestože se snaží na spisovatelovu osobnost nahlížet z mnoha perspektiv, esenci kafkovské poetiky – té hrozivé, absurdní, fantaskní – se zachytit nepodařilo. V této souvislosti lze vzpomenout loňskou skupinovou výstavu Kafkaesque v DOXu, kde se do stejného úkolu pustili – a nutno říct, že působivěji – současní výtvarníci.

Přes tyto výtky je zřejmé, že film Franz bude úspěšný. Kafkovo jméno je zkrátka přitažlivé a dokáže k sobě připoutat pozornost širokého publika stejně jako spisovatelova monstrózní otočná hlava od Davida Černého v centru Prahy, u které si denně stovky lidí pořizují selfíčka. Kdyby to autor Zámku, Procesu a řady jedinečných povídek viděl, možná by mu to připadalo jako dokonalá kafkárna. 

 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku