Čapkova Kvetoucí louka se v aukci Galerie Kodl vydražila za 16,3 milionu

Do Česka se zmizelý obraz Kvetoucí louka Josefa Čapka vrátil po skoro devadesáti letech a hned ve velkém stylu. Na nedělní aukci největší tuzemské aukční společnosti Galerie Kodl se vydražil za 16,3 milionu korun. Zájem byl ovšem i o další Čapkova díla. A urputně se bojovalo také o obraz Václava Špály Na Otavě.
🎨 Proč je to důležité: Aukce umění pomáhají určit aktuální cenu uměleckých děl na trhu. Současně jsou skvělým ukazatelem měnících se sběratelských preferencí.
🔎 Co se stalo: Galerie Kodl v neděli na pražském Žofíně dražila 217 špičkových děl předních českých umělců. Celková vyvolávací částka ve výši 124 335 000 korun byla navýšena na více než 222 milionů, prodalo se 95 procent položek.
Nejdražším vydraženým obrazem se stalo dílo Josefa Čapka Kvetoucí louka z roku 1937, které budilo velkou pozornost mezi sběrateli a odborníky. Patří do série olejomaleb inspirovaných krajinou Oravy, kam od roku 1930 jezdil Čapek s rodinou.
Obraz byl poprvé vystaven v Praze v roce 1938 a pak se po něm slehla zem. Majitel, který dílo získal přímo od Josefa Čapka, si ho totiž v roce 1968 odvezl do emigrace v USA. Teprve až jeho dědicové nabídli Čapkovo plátno Galerii Kodl. Malba s motivem ženy s dětmi na louce do dražby zamířila s vyvolávací cenou 5 milionů, nakonec se vydražila za 16,3 milionu korun.
„Teď se tedy obraz vrátil znovu do Česka. Těší mě, že jej získal osvícený sběratel, jehož si velmi vážím,“ říká Martin Kodl.
Aukce nabídla i další díla Josefa Čapka: Zátiší s broskvemi z roku 1922 se vydražilo za 8,2 milionu korun a Růžičky z roku 1926 za 4,3 milionu.
„Překvapením pak bezesporu bylo Děvčátko s míčem. Málokterá Čapkova kresba totiž v současné době překoná milionovou hranici, v tomto případě se to však podařilo - 1 140 000 korun,“ uvedla Terezie Kaslová z Galerie Kodl.
Největší, takřka urputný boj však v sále svedli sběratelé o obraz Na Otavě od Václava Špály, který se nakonec s dosaženou cenou 16 milionů korun stal druhým nejdražším. Olej na plátně z roku 1929 je vrcholnou ukázkou Špálova tzv. modrého období, při dražbě byl zároveň překonán autorský rekord.
K výjimečným položkám patřily také obrazy Františka Muziky, které vytvořil v rámci svého slavného cyklu ostrovů. Ostrov III., jenž se rozkládá v imaginativní krajině připomínající divadelní jeviště, se vydražil za 13,9 milionu korun, zatímco komorní plátno Ostrov I. za 3,8 milionu.
V centru pozornosti sběratelů se drží dlouhodobě i Kamil Lhoták. Z pěti jeho děl, která byla zařazena do aukce, dosáhl obraz nazvaný V hornické krajině 1,2 milionu a Zátiší na stole 960 tisíc korun.
Mezi nejdražší položky patří také Antaois, dílo, které zaujímá mimořádné místo v tvorbě Josefa Šímy. Vytvořil jej v roce 1958, po dlouhé tvůrčí odmlce – v rámci slavného „orfeovského“ cyklu. Plátno se vydražilo za 11 milionů a ocitlo se tedy na hranici první desítky nejdražších obrazů tohoto autora.
Velký zájem sběratelé hned v úvodu aukce projevili o dílo Zdeňka Buriana. Olej s názvem Poklad ve Stříbrném jezeře z roku 1931-1932 byl primárně určen jako originál přebalu titulní obálky slavné knihy Karla Maye. Sugestivní práce proslulého českého ilustrátora dobrodružné literatury a knížek o pravěku se nakonec z vyvolávací ceny 250 tisíc Kč vyšplhala na takřka šestinásobek, tedy 1,4 mil. Kč.
V charitativní části aukce proběhla dražba ve prospěch Centra Paraple, kam poputuje půl milionu korun. Šest položek bylo draženo ve prospěch mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Tato část aukce vynesla 1,18 milionu korun. Díla vytvořili renomovaní výtvarníci a designéři na téma „čas“.