Davida Lynche zajímalo, jak si s jeho dílem v Praze poradíme, říká kurátor Otto M. Urban

Obrázek
Ottovi M. Urbanovi se povedlo do Prahy přivézt dílo Davida Lynche. Červená barva za ním se oficiálně jmenuje Twin Peaks Red.
Ottovi M. Urbanovi se povedlo do Prahy přivézt dílo Davida Lynche. Červená barva za ním se oficiálně jmenuje Twin Peaks Red.
Art

Kvůli pražské výstavě vyrazil kurátor Otto M. Urban za Davidem Lynchem do USA. Setkali se loni v září v Los Angeles a pražskou retrospektivu spolu dlouze probírali. Vernisáže výstavy Up in Flames, která právě začala v DOXu, se ale světoznámý režisér - a zcela svébytný výtvarník - nedožil, zemřel náhle v lednu letošního roku.  

🚩 Proč je to důležité: Přestože se kariéra Davida Lynche odvíjela se stejnou intenzitou v kinematografii i ve výtvarném umění, jeho výtvarná tvorba není veřejnosti příliš známá. Výstava v DOXu nyní představuje 400 artefaktů - kresby, grafiky, fotografie i surreálná videa - a oprávněně se tak řadí mezi nejreprezentativnější přehlídky Lynchova díla.

Vzpomenete si, kdy jste se s tvorbou Davida Lynche setkal poprvé?

To bylo u filmu Zběsilost v srdci v roce 1992. Během prvních pěti minut jsem zažil takový intelektuální a emocionální náraz, že bych nevěřil, že je něco takového ve filmu možné. Nejdřív mě David Lynch pochopitelně zaujal jako filmař, ale záhy jsem zjistil, že studoval malbu na umělecké akademii ve Filadelfii, a to mě zajímalo. 

Jeho první zlomová výstava proběhla v roce 2007 v Paříži, vyšel k ní katalog, a to byl můj první zdroj informací. Bylo evidentní, že jeho dílo snese nejpřísnější srovnání se současnou světovou tvorbou. Lynch kontinuálně tvořil od šedesátých let a nikdy s tím nepřestal.

Kdy vás napadlo, že jeho dílo přivezete do Prahy?

O tom jsem přemýšlel od roku 2010, když jsem připravoval výstavu Dekadence Now! v Rudolfinu. Zkoušel jsem se s ním propojit přes různé galerie, které ho zastupovaly, ale to nefungovalo. Pro mě je však setkání s autorem při přípravě výstavy klíčové, takže jsem se té myšlenky odmítal vzdát.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek


Co vám pomohlo otevřít dveře?

Loňská výstava Kafkaesque, zaměřená na vliv Franze Kafky na současné umělce, v DOXu. Lynch byl pro mě jeden z prvních tvůrců, o nichž jsem přemýšlel. Mnohokrát prohlásil, že je Kafka jeho spirituální bratr, tu inspiraci lze v jeho díle jasně vyčíst.

Zjistil jsem, že v Paříži existuje litografická tiskárna Item éditions, která funguje i jako galerie, a ta nám na výstavu několik děl zapůjčila. Jel jsem jim pak osobně poděkovat a v hovoru s ředitelem jsem se zmínil, že se mi nedaří s Lynchem navázat kontakt. Byl to jeden z jeho nejbližších přátel, velmi vstřícný člověk, takže jsme do týdne měli odpověď ze studia Davida Lynche v Los Angeles.

Pozvali vás do L. A.? 

Nejprve jsem se spojil s Lynchovým asistentem Michaelem T. Barilem, vytvořili jsme koncept výstavy a já vyjádřil přání projekt Lynchovi představit. On tehdy devadesát devět procent žádostí odmítal, ale velká evropská retrospektiva ho zajímala. Bylo to osm let od jeho poslední velké výstavy a ambice etablovat se na poli výtvarného umění pro něj byla důležitá. Loni v září jsem za ním vyrazil.

Jaké to bylo setkání?

Byl neobyčejně přátelský a milý - tak o něm ostatně mluví všichni jeho spolupracovníci. Jel jsem k němu domů do čtvrti Hollywood Hills. On si tam na začátku 80. let koupil dům a postupem let přikoupil i přilehlé pozemky. V jednom domě měl malířský ateliér, grafickou dílnu, truhlárnu, zámečnickou dílnu a vše, co potřeboval k výtvarné práci. Ve druhém měl filmové studio, kino, nahrávací studio - a ve třetím bydlel. Bydlení přizpůsobil tomu, aby mohl neustále tvořit.  

Kolik mu tehdy bylo a jak na vás působil?

Sedmdesát osm a vypadal velmi dobře. Měl na sobě elegantní župánek, bylo to dopoledne, seděli jsme venku na terase. Probrali jsme výstavu, a pak jsme společně celý areál prošli. Bylo vidět, že stále něco vyrábí a jen tvůrčí energii přesměrovává různým směrem.

Otto M. Urban (58)
Hlavní kurátor Centra současného umění DOX v Praze, pro které připravil řadu výstav včetně nejnovějšího projektu David Lynch: Up in Flames. Od počátku 90. let se zabývá českým a světovým uměním z přelomu 19. a 20. století, zejména symbolismem a dekadencí a současným uměním.

Radil vám, jak jeho dílo v Praze vystavit?

V tomhle směru byl ideální spolupracovník. Říkal, že to nechává čistě na nás. A že ho naopak zajímá, co s jeho dílem uděláme, jaký kontext a pohled vytvoříme. Byl ve všem nápomocný a vstřícný, ale do samotného procesu přípravy vstupovat nechtěl.

V DOXu vystavujete 400 jeho děl. Podle jakého klíče jste je vybíral?

Chtěl jsem vzít z různých období jeho tvorby určitou výseč a tou se zabývat do hloubky. Lynchovy cykly jsou rafinovaně komponované a jakkoli ta díla obstojí sama o sobě, jeho autorský záměr byl je ukázat v celku. Díky kontaktům v Paříži a USA jsme si mohli zapůjčit i díla, která nikdy vystavená nebyla. Je to celá řada akvarelů, soubor raných kreseb ze 60. let anebo úplně poslední práce, soubor 27 malých kreseb, které vznikaly na podzim loňského roku.

Předpokládám, že se David Lynch těšil, že přijede. Prahu ostatně znal, v 80. letech tu nahrával filmovou hudbu s Angelem Badalamentim...

To ne. Od roku 2020 nikam necestoval. Neměl to rád a také už měl diagnostikovanou rozedmu plic a sníženou imunitu, každá cesta pro něj znamenala riziko. Nicméně když jsme se setkali, byl ve výborné formě a nic nenasvědčovalo tomu, že se vernisáže nedožije.

Zemřel náhle letos v lednu. Vzpomenete si, jak jste se o jeho smrti dozvěděl?

To vím naprosto přesně. Jel jsem domů autobusem a řidič kvůli nějaké poruše oznámil, že musíme vystoupit a počkat na nový. Rozklikl jsem si při čekání na mobilu oficiální Lynchovy stránky - a tam se objevilo, že zemřel. Úplně jsem zkoprněl a začal hledat, jestli to není nějaký fake. Ale mezitím to začalo vyskakovat všude. 

Na ten autobus jsem nečekal a vydal se noční tmou domů pěšky, abych to rozchodil. Později mi Michael Baril říkal, že se spolu ještě den před jeho smrtí dívali na filmy, které nám půjčovali do Prahy, a bavili se o naší výstavě.

Co by jí podle vás David Lynch říkal?

To si netroufám odhadovat. Ale podle reakcí jeho nejbližších spolupracovníků Michaela a Anny Skarbek, kteří ho znali víc než dvacet let, by prý byl nadšený. Oba mi říkali, jak je mrzí, že mu nemůžou poslat fotky, že by ho to určitě potěšilo.

David Lynch: Up in Flames 
Centrum současného umění DOX, od 19. 6. 2025 do 8. 2. 2026
Výstava je první prezentací výtvarného díla Davida Lynche v České republice. Kurátor Otto M. Urban ji připravil ve spolupráci s The David Lynch Estate, Pace Gallery a Item éditions, 
Projekt nabídne řadu doprovodných programů v oblasti filmu, současné experimentální hudby a literatury.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku