Konec chaosu a plastových cedulí. Pražský hrad odhalil nový vizuální styl

Obrázek
Nová podoba orientačních panelů na Pražském hradě.
Nová podoba orientačních panelů na Pražském hradě.
Art

Po více než dvaceti letech získá Kancelář prezidenta republiky, Správa Pražského hradu, Zámek Lány i Lesní správa Lány jednotnou grafiku. Ze soutěže, do které se přihlásilo 50 grafiků a grafických studií, vyšlo vítězně Studio Marvil. 

🚩 Proč je to důležité: Vizuální identita Pražského hradu neprošla modernizací od konce 90. let. Hrad byl zaplavený nejednotnými cedulemi, logy a informačními materiály z různorodých, často nekvalitních materiálů. Cílem nové identity je sjednocení, zlepšení přehlednosti a zvýšení estetické úrovně.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

➡️ O co jde: Klíčovým prvkem nové vizuální identity je autorské písmo „Hrad Display“, vytvořené na míru Studiem Marvil a typografem Matyášem Machatem.

Nová identita se týká všech grafických a informačních materiálů. Od navigačních cedulí přes informační a propagační materiály po komunikaci prezidentské kanceláře a online komunikaci včetně sociálních sítí.

Náklady na soutěž byly půl milionu, odměna pro vítěze činila 1,5 milionu korun. Celá částka pochází z výdělečné činnosti Pražského hradu, tedy z turistického ruchu.

📢 Co kdo říká:
Olga Hesounová, grafická designérka studia Marvil: „Při práci jsme se s kolegy mnohokrát vydali na Pražský hrad i do zámku Lány a diskutovali jsme nad nedostatky nejednotně působící komunikace. Inspirací pro nový vizuál nám byla tisíciletá historie Hradu od gotiky po odkaz Josipa Plečnika a významných umělců, kteří se na grafické podobě Hradu podíleli v minulosti, například Vojtěch Preissiga nebo Cyrila Boudy.“

Veronika Wolf, kulturní a programová ředitelka Kanceláře prezidenta republiky: „Turisté narazí při průchodu areálem na navigační cedule s totožným sdělením, ale hned v několika grafických provedeních. Za šestadvacet let od doby, kdy se naposledy vizuální identita Hradu měnila, jsme se dostali do absolutního grafického chaosu.“

Milan Vašina, vedoucí Kanceláře prezidenta republiky: „Nová vizuální identita pomůže vystupovat nadčasově, srozumitelně, důstojně, s respektem k historickému kontextu – a vůbec poprvé také jednotně.“

🗒️ Soutěž: Otevřenou designérskou soutěž na novou grafiku vypsal Hrad ve spolupráci s organizací Czechdesign v lednu letošního roku. Do dvoukolové soutěže se přihlásilo 55 návrhů.

„Soutěž probíhala anonymně, z prvního kola byli vybráni čtyři postupující, kteří dostali k návrhům zpětnou vazbu. Na vítězném návrhu se později odborná porota shodla jednomyslně. Vítězný koncept Studia Marvil zaujal porotce nadčasovým přístupem, propracovaným písmem a komplexitou,“ uvedla Jana Vinšová z odborné organizace Czechdesign.

Nová vizuální podoba se bude zavádět postupně. Nejprve se objeví v online komunikaci, následně v grafice vybraných výstav a kulturních programů a nakonec také v orientačních a informačních systémech přímo v areálu Hradu. Kompletní grafický manuál by měl být hotov do května příštího roku.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku