Konec chaosu a plastových cedulí. Pražský hrad odhalil nový vizuální styl

Po více než dvaceti letech získá Kancelář prezidenta republiky, Správa Pražského hradu, Zámek Lány i Lesní správa Lány jednotnou grafiku. Ze soutěže, do které se přihlásilo 50 grafiků a grafických studií, vyšlo vítězně Studio Marvil.
🚩 Proč je to důležité: Vizuální identita Pražského hradu neprošla modernizací od konce 90. let. Hrad byl zaplavený nejednotnými cedulemi, logy a informačními materiály z různorodých, často nekvalitních materiálů. Cílem nové identity je sjednocení, zlepšení přehlednosti a zvýšení estetické úrovně.
➡️ O co jde: Klíčovým prvkem nové vizuální identity je autorské písmo „Hrad Display“, vytvořené na míru Studiem Marvil a typografem Matyášem Machatem.
Nová identita se týká všech grafických a informačních materiálů. Od navigačních cedulí přes informační a propagační materiály po komunikaci prezidentské kanceláře a online komunikaci včetně sociálních sítí.
Náklady na soutěž byly půl milionu, odměna pro vítěze činila 1,5 milionu korun. Celá částka pochází z výdělečné činnosti Pražského hradu, tedy z turistického ruchu.
📢 Co kdo říká:
Olga Hesounová, grafická designérka studia Marvil: „Při práci jsme se s kolegy mnohokrát vydali na Pražský hrad i do zámku Lány a diskutovali jsme nad nedostatky nejednotně působící komunikace. Inspirací pro nový vizuál nám byla tisíciletá historie Hradu od gotiky po odkaz Josipa Plečnika a významných umělců, kteří se na grafické podobě Hradu podíleli v minulosti, například Vojtěch Preissiga nebo Cyrila Boudy.“
Veronika Wolf, kulturní a programová ředitelka Kanceláře prezidenta republiky: „Turisté narazí při průchodu areálem na navigační cedule s totožným sdělením, ale hned v několika grafických provedeních. Za šestadvacet let od doby, kdy se naposledy vizuální identita Hradu měnila, jsme se dostali do absolutního grafického chaosu.“
Milan Vašina, vedoucí Kanceláře prezidenta republiky: „Nová vizuální identita pomůže vystupovat nadčasově, srozumitelně, důstojně, s respektem k historickému kontextu – a vůbec poprvé také jednotně.“
🗒️ Soutěž: Otevřenou designérskou soutěž na novou grafiku vypsal Hrad ve spolupráci s organizací Czechdesign v lednu letošního roku. Do dvoukolové soutěže se přihlásilo 55 návrhů.
„Soutěž probíhala anonymně, z prvního kola byli vybráni čtyři postupující, kteří dostali k návrhům zpětnou vazbu. Na vítězném návrhu se později odborná porota shodla jednomyslně. Vítězný koncept Studia Marvil zaujal porotce nadčasovým přístupem, propracovaným písmem a komplexitou,“ uvedla Jana Vinšová z odborné organizace Czechdesign.
Nová vizuální podoba se bude zavádět postupně. Nejprve se objeví v online komunikaci, následně v grafice vybraných výstav a kulturních programů a nakonec také v orientačních a informačních systémech přímo v areálu Hradu. Kompletní grafický manuál by měl být hotov do května příštího roku.