Průsvitné, přitom monumentální. Sochařka Psotková vystavuje v Benátkách drátěné figury

Obrázek
Instalace Veroniky Psotkové Perpetuo v kostele Santa Maria della Visitazione
Instalace Veroniky Psotkové Perpetuo v kostele Santa Maria della Visitazione
Art

V kostele v centru Benátek se právě otevřela výstava české sochařky Veroniky Psotkové. Její monumentální instalace Perpetuo je vytvořena ze třicítky spletitých figur levitujících prostorem. 

🎨 Proč je to důležité: Jde o další mezinárodní úspěch Veroniky Psotkové, výrazné sochařky střední generace. Své figurální kompozice vyrábí z drátěné sítě, což jim dává unikátní vlastnosti a možnosti využití. V Benátkách vstupují do dialogu s unikátní renesančně-barokní architekturou.

🔎 O co jde:  V kostele Santa Maria della Visitazione čeká na návštěvníky ocelová konstrukce ve tvaru smyčky, která nese přes třicet postav a torz. Největší z nich dosahují výšky až tří metrů a celé dílo váží přes čtyři tuny. 

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Projekt Perpetuo vznikal od konceptu až po realizaci déle než dva roky. Výtvarnice všechny sochy vytvářela technikou ručního prošívání rabicové sítě – postupem, který sama objevila a ovládla. Práce s tímto materiálem vyžaduje cit pro prostor i precizní řemeslné zpracování. Ocelová smyčka obtočená třemi desítkami figur působí v prostoru téměř nehmotně.

Výtvarnice prostřednictvím své tvorby zkoumá každodenní situace, vztah k sobě samé, mateřství i proměny společnosti. Site-specific instalaci v Benátkách pořádá společnost Valea Art, která podporuje současné české umělce. 

📢 Co kdo říká: 

Veronika Psotková, výtvarnice: „Podoba Perpetua vznikla, když jsem se snažila vnímat prostor kostela Santa Maria della Visitazione. Smyčka figur navozuje dojem nekonečného proudu obrazů, které vídáme každý den – zjevují se, mizí, splývají v jednu masu. Za každým obrazem se může skrývat skutečný příběh, myšlenka nebo prožitek, které si zaslouží pozornost.“ 

Robert Janás, kurátor výstavy: „Hlavním motivem instalace je figurální krása. Sochařská kompozice svou formou připomíná estetiku a způsob komunikace na sociálních sítích – divák do ní vstupuje a stává se její součástí.“ 

Jan Topinka, architekt výstavy: „Nelehkou výzvou bylo technické řešení instalace, kterou nebylo možné kotvit do historické stavby. Skutečným oříškem byla pro autorku také celá logistika transportu a montáže.“

Linda K. Sedláková, ředitelka společnosti Valea Art: „Pro Veroniku Psotkovou jde o dosud nejrozsáhlejší mezinárodní prezentaci její tvorby. Jedinečné spojení renesančního prostoru s lehkostí jejích soch dává celé instalaci mimořádnou hloubku.“

Instalace je v kostele Santa Maria della Visitazione v Benátkách přístupná zdarma až do 23. listopadu 2025. 

Veronika Kudláčková Psotková (*1981) je česká sochařka, která propojuje realistické figurální sochařství s netradičními prostorovými instalacemi. Od roku 2007 pracuje s drátěnou rabicovou sítí, z níž vytváří sochy připomínající prostorové kresby. Díky tomuto materiálu její díla působí lehce a přirozeně splývají s prostorem.

V posledních letech se zaměřuje na propojení sochy s architekturou. Vytváří rozsáhlé site-specific instalace v nichž pracuje se světlem a pohybem diváka. V tvorbě zkoumá osobní i společenské aspekty – reflektuje každodenní situace, vztah k sobě samé, mateřství i proměny společnosti. 

K jejím nejvýznamnějším realizacím patří oltář pro kapli sv. Josefa ve Slavětíně u Trutnova – dosud její největší trvalé figurální dílo vytvořené z drátu. S monumentálním měřítkem pracovala také ve výstavě Beze strachu/No Fear – Artium by KKCG v Praze (2024).

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku