Průsvitné, přitom monumentální. Sochařka Psotková vystavuje v Benátkách drátěné figury

V kostele v centru Benátek se právě otevřela výstava české sochařky Veroniky Psotkové. Její monumentální instalace Perpetuo je vytvořena ze třicítky spletitých figur levitujících prostorem.
🎨 Proč je to důležité: Jde o další mezinárodní úspěch Veroniky Psotkové, výrazné sochařky střední generace. Své figurální kompozice vyrábí z drátěné sítě, což jim dává unikátní vlastnosti a možnosti využití. V Benátkách vstupují do dialogu s unikátní renesančně-barokní architekturou.
🔎 O co jde: V kostele Santa Maria della Visitazione čeká na návštěvníky ocelová konstrukce ve tvaru smyčky, která nese přes třicet postav a torz. Největší z nich dosahují výšky až tří metrů a celé dílo váží přes čtyři tuny.
Projekt Perpetuo vznikal od konceptu až po realizaci déle než dva roky. Výtvarnice všechny sochy vytvářela technikou ručního prošívání rabicové sítě – postupem, který sama objevila a ovládla. Práce s tímto materiálem vyžaduje cit pro prostor i precizní řemeslné zpracování. Ocelová smyčka obtočená třemi desítkami figur působí v prostoru téměř nehmotně.
Výtvarnice prostřednictvím své tvorby zkoumá každodenní situace, vztah k sobě samé, mateřství i proměny společnosti. Site-specific instalaci v Benátkách pořádá společnost Valea Art, která podporuje současné české umělce.
📢 Co kdo říká:
Veronika Psotková, výtvarnice: „Podoba Perpetua vznikla, když jsem se snažila vnímat prostor kostela Santa Maria della Visitazione. Smyčka figur navozuje dojem nekonečného proudu obrazů, které vídáme každý den – zjevují se, mizí, splývají v jednu masu. Za každým obrazem se může skrývat skutečný příběh, myšlenka nebo prožitek, které si zaslouží pozornost.“
Robert Janás, kurátor výstavy: „Hlavním motivem instalace je figurální krása. Sochařská kompozice svou formou připomíná estetiku a způsob komunikace na sociálních sítích – divák do ní vstupuje a stává se její součástí.“
Jan Topinka, architekt výstavy: „Nelehkou výzvou bylo technické řešení instalace, kterou nebylo možné kotvit do historické stavby. Skutečným oříškem byla pro autorku také celá logistika transportu a montáže.“
Linda K. Sedláková, ředitelka společnosti Valea Art: „Pro Veroniku Psotkovou jde o dosud nejrozsáhlejší mezinárodní prezentaci její tvorby. Jedinečné spojení renesančního prostoru s lehkostí jejích soch dává celé instalaci mimořádnou hloubku.“
Instalace je v kostele Santa Maria della Visitazione v Benátkách přístupná zdarma až do 23. listopadu 2025.
Veronika Kudláčková Psotková (*1981) je česká sochařka, která propojuje realistické figurální sochařství s netradičními prostorovými instalacemi. Od roku 2007 pracuje s drátěnou rabicovou sítí, z níž vytváří sochy připomínající prostorové kresby. Díky tomuto materiálu její díla působí lehce a přirozeně splývají s prostorem.
V posledních letech se zaměřuje na propojení sochy s architekturou. Vytváří rozsáhlé site-specific instalace v nichž pracuje se světlem a pohybem diváka. V tvorbě zkoumá osobní i společenské aspekty – reflektuje každodenní situace, vztah k sobě samé, mateřství i proměny společnosti.
K jejím nejvýznamnějším realizacím patří oltář pro kapli sv. Josefa ve Slavětíně u Trutnova – dosud její největší trvalé figurální dílo vytvořené z drátu. S monumentálním měřítkem pracovala také ve výstavě Beze strachu/No Fear – Artium by KKCG v Praze (2024).