RECENZE: Akordeon i vodáci. Smetanova Má vlast v Azylu 78 baví, ale neironizuje

Obrázek
Divadelní představení Má vlast v šapitó Azylu 78 na pražském Výstavišti
Divadelní představení Má vlast v šapitó Azylu 78 na pražském Výstavišti
Art

Velký divadelní projekt Má Vlast v šapitó Azylu 78 na pražském Výstavišti zcela jistě splňuje to, co si tvůrci předsevzali: s úctou k předloze, originální vizualitou i humorem předkládá notoricky známé Smetanovo dílo současnému divákovi - na věk nehledě.

🎭 Proč na to jít: První divadelní zpracování šestice Smetanových symfonických básní kombinuje divadlo s moderním tancem, loutkami či prvky nového cirkusu.

🔎 O co jde: V inscenaci své tvůrčí síly spojilo Divadlo bratří Formanů, taneční skupiny Dekkadancers a Holektiv, hudebníci České filharmonie a herci improvizačního seskupení My kluci, co spolu chodíme. Režie se chopila trojice Matěj Forman, Janek Jirků a Štěpán Pechar. Představení se v šapitó na pražském Výstavišti bude hrát už jen do 30. června, poté míří na Smetanovu Litomyšl, kde bude 4. července uvedeno na zámeckém nádvoří. 

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Dílo, které Bedřich Smetana složil v letech 1874 až 1879, tedy v době, kdy byl již zcela hluchý, vzniklo z obrozenecké touhy konce 19. století podpořit národní identitu Čechů a připomenout národní legendy a historii. Přes svůj buditelský charakter ale Má vlast nezestárla a v Česku i v zahraničí patří mezi stále hraná a oblíbená díla.

👀 Jak to vidí Publico: Tvůrci představením navazují na úspěšný projekt Kniha džunglí, který se v Azylu 78 hrál tři sezony. Také v případě Mé vlasti přetvářejí notoricky známé dílo. Respektují Smetanovu interpretaci českých pověstí, ale dívají se na ni současnou optikou a zkoumají, jak se k ideám národní identity stavět ve 21. století.

Trojice režisérů si v poetických, výtvarně velkolepě pojatých scénách pohrává s různými žánry moderního divadla. Diváci tak třeba uvidí Libušino akrobatické číslo ve Vyšehradě, veselý vodácký výlet (se zapojením publika) jako entrée k Vltavě, krvavou dívčí válku v loutkově pojaté Šárce, tanečně odvyprávěný příběh lásky v básni Z českých luhů a hájů, intenzivní husitské boje s působivými rudými prapory v Táboru i závěrečný ryk blanického vojska s malými rytíři z řad dětských diváků v Blaníku.

Představení má rozhodně potenciál oslovit i nejmladší diváky. Zatímco pouhý poslech klasické hudby bývá pro děti náročný, spojení s tak nápaditou vizuální podívanou, jim může pomoct toto melodické a přístupné dílo zpracovat. A možná i vytvořit emoce, které si budou ve spojení s Mou vlastí později vybavovat.

Hudebně Mou vlast pro potřeby divadla upravil dirigent Marko Ivanović, který orchestr zredukoval na šestnáct hudebníků. K ikonickému kusu české klasiky přistupuje s pokorou, ale také s lehkostí. Nebojí se využít rozličné hudební žánry i netradiční nástroje – jako je například akordeon.

Mimochodem, se členy České filharmonie začal Ivanović zkoušet bezprostředně poté, co Mou vlastí slavnostně zahájili letošní Pražské jaro v Obecním domě. A jak nedávno vyprávěl na Českém rozhlase, jeho pojetím prý hudebníci nebyli pohoršeni, naopak se velmi bavili.

🔨 Verdikt: Pozitivní emoci dokázali tvůrci předat i publiku. Inscenace Má vlast v Azylu 78 interpretuje Smetanu, aniž by ho ironizovala, bere z něj to velkolepé a jímavé, co je důvodem jeho trvalé obliby. K notoricky známé české hudbě dodává divadelní zážitek plný fantazie a oslnivých tanečních a akrobatických čísel na vysoké profesionální úrovni.

V modernizaci „národního pokladu“ se mohli tvůrci klidně ještě víc odvázat, protože nejpůsobivější byly v inscenaci právě ty momenty, kdy z děje vyčnívaly staré české pověsti co nejméně.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku