Skvělé a neviditelné. Národní galerie splácí dluh ženám umělkyním

V pražské Valdštejnské jízdárně v pátek začíná výstava Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900, rozsáhlá přehlídka děl malířek, grafiček, autorek výšivek a dalších pozoruhodných tvůrkyň, které doposud zůstávaly na okraji zájmu dějin umění.
🖌️ Proč na to jít: Výstava je v mnoha směrech objevná. Představuje vynikající evropské umělkyně, shromažďuje špičkové zahraniční akvizice i díla, jež byla díky výstavě objevena a rozsáhle restaurována. Návštěvníci uvidí také mešní roucho, které vyšívala Marie Terezie.
🎨 O co jde: Kurátorka a ředitelka Sbírky starého umění Národní galerie Olga Kotková připravila širokou prezentaci umělkyň, které působily ve střední Evropě, v Nizozemí a Itálii. Tyto talentované a pracovité ženy se musely se potýkat s mnoha omezeními – až do konce 18. století například nesměly vést malířskou dílnu, a pokud se chtěly věnovat umění, musely pracovat v rodinných podnicích. Jen málokterá se mohla prosadit jako samostatná autorka.
🔎 Kontext: Výstava mapuje proměny ženského umění od děl anonymních středověkých řeholnic po sebevědomé malířky 19. století. Představuje kolem 150 děl – jsou zde zastoupené malby, kresby, grafiky, sochy i užité umění – včetně ikonických zápůjček z evropských institucí a nově shromážděných děl ze sbírek Národní galerie – řada děl desítky let odpočívala v depozitářích.
Kurátorky se zaměřují na odvahu, spiritualitu a silné osobní příběhy autorek. Ukazují například středověkou duchovní obraznost žen, které trávily život v izolaci klášterů, i renesanční a barokní autorky, jež si troufaly na velkoformátové oltářní obrazy – díla, která spadala do čistě mužské agendy. Nebo umělkyně, které se nadchly pro vědu a nebály se cestovat do exotických krajů. Vzdělávaly se, rozvíjely své talenty a mnohé z nich zvládaly i roli matky – nejedna z umělkyň měla kolem deseti dětí.
👥 Vystavené umělkyně: Mezi vystavenými díly jsou například práce Artemisie Gentileschi, Sofonisby Anguissoly, Lavinie Fontany či Rachel Ruysch. Zastoupené jsou i cestovatelka a vědkyně Maria Sibylla Merian nebo Elisabetta Sirani, zakladatelka školy pro ženy. Z českých umělkyň návštěvníci uvidí díla Josefiny Mařákové anebo Amalie Mánesové – příznačně šlo o dcery dvou významných a uznávaných českých umělců, které měly šanci se v oboru vzdělávat a rozvíjet.
Výstava vrcholí koncem 19. století, kdy se ženy začaly prosazovat na akademické půdě a získávat uznání jako profesionální umělkyně. V našich končinách šlo o rok 1918, kdy se ženám otevřely brány pražské Akademie výtvarných umění.
Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900
Valdštejnská jízdárna Národní galerie
30. května – 2. listopadu 2025
Hlavní kurátorka: Olga Kotková (ve spolupráci s Veronikou Hulíkovou, Adélou Pavlíčkovou, Marcelou Vondráčkovou, Petrou Zelenkovou a dalšími odborníky a odbornicemi z tuzemska i zahraničí)