ČSA ovládne vlivná turecká rodina, podniká i s PPF
Istanbulská nízkonákladová společnost Pegasus kupuje českou skupinu ČSA včetně letecké společnosti Smartwings. Měsíce se spekulovalo o zájmu polské LOT. Když se ale měla podepsat smlouva, Turci přiletěli a polskou nabídku přeplatili. Polská média dokonce píší, že je to jako „český film“.
🚩 Proč je to důležité: Smartwings je největší českou leteckou společností, navíc je dosud plně v českých rukou. Budoucnost může být ve víru turecké politiky.
➡️ Co se stalo: České letectví míří pod křídla Pegasus Airlines. Akvizici potvrdily obě strany. Podle tureckého webu Türkiye Today je kupní cena v přepočtu 3,8 miliardy korun.
Turecké nízkonákladové aerolinie jsou proti Smartwings počtem pasažérů pětkrát větší. Co přesně Turci s českou společností udělají, není zatím jasné, na sociálních sítích uvedli, že začíná nová kapitola a krok k pokračujícímu globálnímu růstu.
Pegasus patří do skupiny firem ovládaných vlivnou rodinou Sabancı. Ta v Turecku podniká v řadě oborů od průmyslu přes energetiku až po maloobchod. U západních firem jsou právě společné podniky s touto rodinou vstupní bránou k bezproblémovému působení na tureckém trhu. Příkladem je i česká PPF, která s rodinou spoluvlastní tureckého výrobce autobusů Temsa.
Vše může také hodně ovlivňovat politika. Pegasus – letecká společnost zaměřená na moderní letouny Airbus – po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem udělal obří objednávku amerických Boeingů. Stalo se to v době, kdy nebylo jasné, zda problémové letouny vůbec budou v dohledné době k dispozici.
Pegasus také po politickém tlaku opustil linku do Izraele. Firma navíc v souladu s tureckou politikou i po napadení Ukrajiny provozuje linky do Ruské federace. Z Moskvy jde o pět linek, z Petrohradu o dvě.
Rozhodnutí prodat firmu Turkům přišlo doslova na poslední chvíli. Dlouho se finalizovala jednání s polským LOTem. Podle deníku Rzeczpospolita ale Pegasus LOT přeplatil o 10 milionů eur. Polský letecký web Pasazer.com, který na zprávu upozornil již v neděli, popisuje chování Čechů jako český film, tedy jako těžko pochopitelný chaos.
📢 Co kdo říká:
Prohášení Pegasus: „Je to vzrušující a významný krok vpřed na naší cestě k pokračujícímu globálnímu růstu.“
Jiří Šimáně, akcionář ČSA v prohlášení: „Jsme přesvědčeni, že Pegasus Airlines je ideálním akcionářem pro České aerolinie a Smartwings, což milionům cestujících využívajících jejich síť poskytne nové výhody, lepší spojení a neustálou radost z cestování.“
🔎 Kontext:
✈️ Aerolinky Pegasus: vznikly v roce 1990 jako charterová společnost, která se orientovala na lety pro cestovní kanceláře a na sezonní lety, aniž by měla pravidelné linkové spoje.
Před dvaceti lety se proměnila v nízkonákladového dopravce, který primárně propojuje Evropu s Tureckem a Turecko s Blízkým východem a nabízí i pohodlné přestupy mezi těmito dvěma směry.
Nyní létá do dvaceti zemí od Maroka po Kyrgyzstán, od Norska po Omán. Hlavním uzlem je letiště Sabiha Gökçen v asijské části Istanbulu. Huby má ale i na dalších jedenácti tureckých letištích, hlavně v populárních turistických destinacích má linky do evropských metropolí.
Loni firma přepravila 37,5 milionu cestujících a v současnosti provozuje 129 letounů, 120 z nich jsou Airbusy, hlavně typy 321neo a 320neo. Má ale objednáno 100 letounů Boeing 737 MAX 10 s opcí na další stovku.
🛫 S Českými aeroliniemi a Smartwings je to trochu složitější. Firma Smartwings v roce 2017 ovládla České aerolinie, ty následně loni přestaly provozovat leteckou přepravu, staly se ale vlastníkem Smartwings.
České aerolinie: Vznikly v roce 1923 jako Československé aerolinie a do ukončení provozu v roce 2024 šlo o pátou nejstarší leteckou společnost světa. Firma prošla prakticky bankrotem po hospodářské krizi v roce 2008, kdy ji zachránila vydatná pomoc státu.
Smartwings: Vznikly v roce 1997 jako Travel Service. Šlo o charterového dopravce cestovní kanceláře Canaria Travel. Postupně se ale vypracovaly na největšího dopravce pro tuzemské cestovky. Od roku 2004 už pod značkou Smartwings začaly provozovat i pravidelnou leteckou dopravu.
Vlastníkem je síť firem, za nimi ale stojí čeští podnikatelé Jiří Šimáně a Roman Vik. V minulosti polovinu podílu vlastnil islandský Icelandair nebo čínská skupina CITIC, Šimáně s Vikem ale tyto menšinové akcionáře vždy po čase zase vykoupili.
Podle polských médií se mluvilo o částce kolem 40 milionů eur, Turci píší o 154 milionech. I když se částky násobně liší, mohou být ve výsledku podobné. Někdy se uvádí, kolik dostane prodávající, jindy, kolik musí vydat kupující – například proto, že převezme i všechny závazky kupované společnosti.
V prohlášení se uvádí, že cena se ještě může změnit na základě podmínek definovaných ve smlouvě. Podle výroční zprávy z roku 2023 měla firma dlouhodobé závazky, hlavně úvěry, za více než tři miliardy korun.
👀 Co dál sledovat: Vše musí ještě schválit Evropská komise, předpokládá se i schvalování úřady zemí, kde Smartwings působí. Hlavním problémem je, že Pegasus není společnost z Evropské unie. K převzetí by mělo dojít příští rok. Až další měsíce ukáží, jaké jsou přesně plány Turků s českou společností.