Dostavba Dukovan: vzpruha pro region, ale i stovky kamionů a vyšší kriminalita

Obrázek
Jaderná elektrárna Dukovany
Jaderná elektrárna Dukovany
Business

Výstavba nových reaktorů v Dukovanech bude mít pro region významné dopady. Úřady se musí připravit třeba na příliv nových lidí. Turisté zase musí počítat s tím, že bude těžší najít ubytování. Řidiči se dočkají silnic za desítky miliard.

🚩 Proč je to důležité: Jde o největší infrastrukturní stavbu v českých dějinách. Do regionu přinese nové investice, ale také problémy.

➡️ Noví obyvatelé
Na stavbě nových bloků v Dukovanech by mohlo v nejnáročnějším roce pracovat až 5300 lidí. Do regionu to přiláká až deset tisíc nových obyvatel, část z toho budou děti. Vyplývá to z předběžné studie socioekonomických dopadů od poradenské společnosti KPMG.

Velká část potřeby lidské síly bude ale jen dočasná a v regionu není dost vhodných pracovníků. Mnoho lidí tak přijde jen za prací, podle studie budou většinu z nich tvořit cizinci. Těch má být v letech 2027 až 2033 mezi dvěma až třemi tisíci. Trvale se usazovat budou hlavně Češi, ti by poté měli tvořit drtivou většinu stálých pracovníků elektrárny.

Přímo na samotné stavbě bude nejvíce lidí, přes pět tisíc, pracovat v letech 2033 až 2034. Výhodou je na sebe navazující stavba dvou bloků, která v regionu jednotlivé činnosti udrží delší dobu, než kdyby šlo o jeden reaktor. Po dokončení přímo v elektrárně zůstane zhruba 1400 pracovních míst.

Během výstavby bude poměr zhruba 3000 dělnických pozic a 2000 odborných. Důležité je, že různé profese budou potřeba v různém čase. Řada lidí tak bude mít pracovní příležitost v oblasti několik měsíců, maximálně jednotek let. Vystřídat se tam tak může více lidí, než naznačuje jen počet pracovních míst. Pro region to znamená, že se zbrzdí dlouhodobý úbytek obyvatel a zpomalí stárnutí populace.

➡️ Finanční efekt
Utracených 400 miliard korun (v cenách roku 2023) přinese ekonomice efekt v hodnotě téměř 800 miliard, uvádí studie. Celkem bude potřeba 194 tisíc ročních pracovních úvazků. Ve špičkových letech vznikne 13 tisíc pracovních míst.

To bude mimo jiné tlačit na růst mezd v regionu. Mohl by se tak prohloubit nedostatek kvalifikovaných lidí, už nyní je v kraji nízká nezaměstnanost.

Na daních se navíc vybere 70 miliard korun. Většinu z toho bude ale tvořit sociální a zdravotní pojištění. Firmy na dani z příjmu zaplatí podle současných odhadů 13 miliard.

➡️ Podpora
Průzkumy ukazují, že lidé, firmy i úřady v oblasti jsou dostavbě Dukovan nakloněni. Jasná většina to považuje za přínos. Obavy ale mají, například o dostupnost pracovníků. Lidé se zase obávají zvýšení životních nákladů. Největší růst cen služeb a nemovitostí se očekává v Třebíči a Moravském Krumlově.

Region má „výhodu“ v tom, že mu dlouhodobě ubývá obyvatel. Kapacity škol jsou tak dostatečné. Například u lékařů se ale projevuje nedostatek specialistů – a s dostavbou Dukovan a přílivem nových lidí se ještě prohloubí.

➡️ Ubytování
Nejvíce nově příchozích bude bydlet v ubytovnách. Až postupně začnou dominovat lidé, kteří se budou usazovat nastálo. Předpokládá se, že dostavba na řadu let vysaje významnou část ubytovacích kapacit v regionu. Turisté tam tak budou jen těžko hledat místo v hotelech.

Potřeba budou i nové byty. Předpokládá se, že bude nutné postavit tři tisíce bytů za zhruba 11 miliard korun. Část z nich by měla být od počátku koncipovaná jako sociální bydlení, případně bydlení pro klíčové pozice. Budou potřeba i nové ubytovny, u těch je třeba myslet na jejich budoucí využití.

➡️ Dopravní infrastruktura
Počítá se s tím, že na hlavních tazích k Dukovanům přibudou stovky kamionů denně. Také většina pracovníků bude nejspíše volit dopravu vlastním autem, což provoz v okolí, hlavně v době střídání směn, výrazně zatíží.

Studie apeluje na to, aby byly zavedeny nové autobusové linky, aby veřejná doprava byla konkurenceschopná. Situaci by mohly zlepšit i cyklostezky. V případě nákladní dopravy by úlevu přineslo překladiště na železnici.

S velkými investicemi se počítá u silnic. Na obchvaty, přeložky, opravy či rozšíření silnic má jít 27 miliard korun. Část z toho jsou investice, které je třeba udělat tak jako tak – například obchvat Znojma či Třebíče. Jiné ale přímo souvisí se samotnou dostavbou Dukovan a jsou pro ni důležitou podmínkou.

➡️ Vnímaná bezpečnost
Obce negativně zasáhnou náklady na integraci cizinců. Předpokládá se i snížené vnímání bezpečnosti místními. Vliv na kriminalitu by měl být v podstatě jen v souvislosti s růstem počtu lidí na dotčeném území. Přibýt by mělo podle studie až 88 trestných činů ročně, a to v oblasti, kde jich je nyní téměř pět tisíc.

➡️ Nová studie
Do konce roku má vzniknout definitivní studie už na základě vítězné nabídky, která má určit, co je třeba si z pohledu státní správy odpracovat, aby projekt probíhal bez větších potíží. Některé obce na situaci nejsou připraveny, na potřebné kroky jim chybí znalosti i peníze.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku