Umělá inteligence mění vyhledávání. Weby hlásí zásadní pokles návštěv

Umělá inteligence mění zvyky lidí na internetu. Někteří už přestávají vyhledávat informace prostřednictvím klasických odkazů, místo toho se rovnou ptají umělé inteligence. I ti, kteří využívají Google, si stále častěji vystačí s úvodní informací AI a dál už na žádný odkaz neklikají.
🚩 Proč je to důležité: Internet, jak ho známe, prochází zásadní změnou. Klíčové je to i proto, že informace, ze kterých umělá inteligence vychází, se musí někde brát a bez kliků je možná nebude nikdo vytvářet. Mnoho firem také může přijít o výdělky, když jejich stránky nikdo nebude navštěvovat.
➡️ Co se stalo: Když loni začal Google ve výsledcích vyhledávání nabízet i takzvané shrnutí umělé inteligence, byla to významná událost, připomíná BBC. Kdo hledá třeba informaci o největším zemětřesení, nemusí se proklikávat jednotlivými odkazy, ale dostane hned v úvodu naservírovanou konkrétní událost i s podrobnějším popisem. Odkazy níže požadovanou informaci přímo v náhledu neukazují, je třeba na ně kliknout a dál hledat.
Lidé jsou však pohodlní a zpravidla se spokojí s tím, co jim nabídla umělá inteligence. Dokazuje to i průzkum, který minulý týden zveřejnila agentura Pew Research Center. Ten na vzorku 900 Američanů ukázal, že pokud Google ukáže i souhrn umělé inteligence, pravděpodobnost, že lidé kliknou na některý z odkazů, je dvakrát menší. Ve čtvrtině případů pak dokonce rovnou zavřou prohlížeč.
Z pohledu uživatele jde o užitečnou službu. Umělá inteligence totiž často dokáže rychle dodat potřebnou informaci, kterou by jinak bylo nutné hledat v hlubinách nejrůznějších webů. Má to ovšem jednu nevýhodu. Někdy totiž nabídne naprostý nesmysl. Lidé už ovšem dál ve vyhledávání nepokračují.
To je velký problém pro velkou část internetu. Právě kliky přiváděly na konkrétní stránky uživatele, kterým bylo možné zobrazit reklamu, něco prodat nebo je zaujmout i něčím dalším. Bez příchozích může být byznys mnoha firem ohrožen.
Situace se navíc může dál výrazně měnit. V USA už Google spustil funkci AI Mode, která zcela nahrazuje klasické výsledky vyhledávání. Postupně ji zavádí i na dalších trzích. Podle odborníků je problém prostý: Když umělá inteligence poskytne odpověď, proč na něco klikat?
📢 Co kdo říká:
Lily Ray, expertka na vyhledávání v agentuře Amsive: „Většina webových stránek potřebuje návštěvnost od Googlu, aby mohla fungovat. Přehledy umělé inteligence snižují návštěvnost tak dramaticky, že mnoho webů zaznamenává dvaceti- až čtyřicetiprocentní pokles příjmů.“ Weby podle ní ztrácejí návštěvnost a uživatelé možnost procházet si různé informace, vybírat si z nich a docházet k vlastním závěrům.
Společnost Google: „Denně směrujeme miliardy kliknutí na webové stránky a nezaznamenali jsme významný pokles celkové webové návštěvnosti, jak se naznačuje.“
🔎 Kontext: Google tvrdí, že je vše jinak. Žádný propad návštěvnosti internetu společnost nezaznamenala. Studie Pew Research Center prý používala chybnou metodiku a proto není reprezentativní. Agentura ale svou práci hájí, výsledky navíc odpovídají i tomu, co zjistily analytické firmy jen sledováním chování uživatelů internetu. Ty naznačují, že návštěvnost klesá o 30 až 70 procent.
Mluvčí Googlu pro BBC vysvětluje, že lidé, kteří kliknou na odkazy přinesené umělou inteligencí, tráví na navštívených stránkách více času. To je ovšem poměrně logické – jde primárně o uživatele, kteří se chtějí dozvědět více, případně se chtějí ujistit v tom, že umělá inteligence odpověděla správně.
BBC připomíná, že vliv umělé inteligence na pokles návštěvnosti webů potvrzuje i umělá inteligence Google Gemini.