Dostat ropu z Perského zálivu je stále dražší. Tankery stojí dvojnásobek

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Útok Izraele na Írán zvedl nejen ceny ropy, ale i její dopravy z této oblasti. Podle listu Financial Times nechtějí majitelé lodí plout Hormuzským průlivem.

🚩 Proč je to důležité: Napětí v oblasti Perského zálivu má silný dopad na ceny ropy a její dopravy. Za týden ropa zdražila zhruba o desetinu, což se se zpožděním projeví i na českých čerpacích stanicích.

➡️ Co se stalo: Pronájem velkého tankeru, který by měl dovézt ropu z Perského zálivu do Číny, stojí nyní více než dvojnásobek oproti minulému týdnu. Údaje společnosti Clarksons Research hovoří dokonce o nárůstu o 140 procent.

Není to ale jediný skok v nákladech. O šedesát procent zdražilo i pojištění lodi. Údaje Xclusiv Shipbrokers pak uvádějí, že pojištění každého barelu ropy zdražilo z 0,25 amerického dolaru minulý týden na zhruba trojnásobek.

Lodím se podle agentury Reuters doporučuje vyhýbat se íránským vodám. To se ale hůře splní těm, kteří se podílejí na exportu skoro dvou milionů barelů denně právě z íránského pobřeží.

Největší hrozbou by bylo, kdyby se Írán pokusil uzavřít Hormuzský průliv. Tím už několikrát vyhrožoval. Mělo by to výrazné dopady na ceny ropy. Írán by se tím ale střelil do vlastní nohy. Na vývozu ropy a zemního plynu je závislý a s uzavřením námořních tras by neměl suroviny jak exportovat.

📢 Co kdo říká: Řecké ministerstvo plavby ve svém prohlášení varuje: „Vzhledem k tomu, že v minulosti došlo v blízkosti íránských břehů k porušení svobody plavby a námořní bezpečnosti obchodních plavidel, důrazně doporučujeme, aby se plavidla plující pod řeckou vlajkou v Perském zálivu, Hormuzském průlivu a Ománském zálivu pokud možno vyhýbala vodám spadajícím pod íránskou jurisdikci.“

🔎 Kontext: Perský záliv je klíčovou oblastí ve světovém obchodu s ropou. Zhruba 40 procent ropy převážené tankery se veze právě odsud.

Hormuzský průliv, kterým se lodě dostávají do Perského zálivu, je v nejužším místě široký 33 kilometrů. Dvojice lodních tras má šířku zhruba tři kilometry. Z jedné strany leží Omán, z druhé Írán.

V oblasti je hlášeno elektronické rušení. Znát je to i na systémech GPS, které nemusí fungovat správně. To komplikuje navigaci lodí. Problém je patrný také na portálech sledujících letový provoz. Pozice některých letadel se zobrazují i stovky kilometrů od jejich skutečné polohy.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku