Škodovka je evropskou dvojkou. Přeskočila Toyotu, v čele je s náskokem Volkswagen

Prodeje Škody Auto v Evropě silně rostou a její pozice je stále silnější. Zdá se, že hybatelem změny je nový elektrický model Elroq.
🚩 Proč je to důležité: Největší český exportér se významnou měrou podílí na tuzemské ekonomice. Pokud se Škodě daří, je to dobrá zpráva i pro řadu navázaných firem a desítky tisíc lidí.
➡️ Co se stalo: V květnu Škoda Auto v Evropě prodala 72 602 vozů, skoro o šestnáct procent více než loni. V žebříčku tak poskočila o dvě místa - ze čtvrtého na druhé. Těsně překonala Toyotu, která je už roky evropskou dvojkou. Japonská značka udala 72 536 aut, tedy jen o 66 méně než český konkurent.
Jedničkou je z pohledu značek Volkswagen se 127 tisíci prodaných vozů. Čtvrté je s 67 tisíci BMW. Vyplývá to z nových dat, které zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů.
Evropským trhem se myslí Evropská unie, Velká Británie a země Evropského sdružení volného obchodu, tedy například Norsko a Švýcarsko. Pokud by se brala jen samotná Evropská unie, byla by Škoda až třetí za Toyotou.
To přináší určité vysvětlení úspěchu Škody. Data portálu Bestsellingcarsblog.com ukazují, že právě Británie, Norsko a Švýcarsko jsou trhy, kde se daří novému elektrickému modelu Elroq, který je jako nový model hlavním tahounem prodejů Škody.
V Norsku Škoda meziročně rostla o třetinu, rovných 90 % prodejů v zemi tvoří právě elektromobily Enyaq a Elroq. V Británii Toyota i BMW ztrácely, naopak Škoda rostla. Údaje za jednotlivé modely nejsou u této země k dispozici.
Škoda těží i z toho, že se nyní v posledních letech příliš nedaří francouzským značkám Renault a Peugeot, které byly v minulosti mnohem silnějšími soupeři.
📢 Co kdo říká:
Ivana Povolná, mluvčí Škody Auto: „Klíčovou roli hraje nový Elroq – od zahájení objednávek v říjnu 2024 si jej objednalo již přes 75 000 zákazníků. V měsíci květnu se stal druhým nejregistrovanějším elektromobilem v Evropě, což potvrzuje jeho silnou pozici na trhu. Model Enyaq se v květnu zařadil na 6. místo mezi nejregistrovanějšími elektromobily v Evropě..“
🔎 Kontext: Škoda byla historicky silnější ve východní části Evropy. V západní Evropě šlo spíše o trhy, kde měla značka delší tradici, tedy například ve východním Německu, ve Finsku či ve Velké Británii. V posledních letech je Škoda v západoevropských zemích stále silnější.
V Evropě dál klesá podíl vozů poháněných výhradně benzinovým nebo naftovým motorem. Nejprodávanější jsou hybridy a rychle rostou prodeje čistě bateriových vozů.
V Evropské unii se v květnu prodalo 927 tisíc vozů, o dvě procenta více než před rokem. Stejným tempem rostl i trh včetně Evropského sdružení volného obchodu a Velké Británie, tam šlo celkově o 1,11 milionu vozů.
Za prvních pět měsíců ale evropský trh meziročně stagnuje, prodalo se 5,57 milionu vozů.