Tesla přehání u schopností svých aut, stěžují si investoři. A podali žalobu

Tesle klesá odbyt a zisk, tento týden přibyla i další žaloba akcionářů. Tvrdí, že se vedení Tesly přeceňováním schopností autonomního řízení dopustilo podvodu s cennými papíry.
🚩 Proč je to důležité: Na samořízení stojí výrazná část budoucnosti Tesly, firma se chce více orientovat na autonomní taxíky. Pokud tento plán selže, těžko obhájí hodnotu svých akcií.
➡️ Co se stalo: Akcionářům došla se slibovanými vzdušnými zámky trpělivost. Zažalovali Teslu, jejího šéfa Elona Muska a současného i dřívějšího finančního ředitele. Hromadná žaloba požaduje neupřesněné odškodnění za období od 19. dubna 2023 do 22. června 2025.
Data nejsou náhodná. Tím prvním je oznámení výsledku za první čtvrtletí roku 2023, kdy Musk sliboval autonomní taxíky a růst hodnoty společnosti. Druhým datem je jejich skutečné spuštění v texaském Austinu.
Žaloba tvrdí, že Tesla na jedné straně trochu přeháněla s tím, čeho jsou její vozy schopny, a na druhé zatajovala rizika, jaká autonomní řízení může přinést. Ve výsledku tak přifukovala finanční vyhlídky a tím i hodnotu společnosti.
I při posledním oznamování výsledku Tesly její šéf Elon Musk sliboval, že do konce roku by autonomní taxíky mohla využívat polovina obyvatel USA, tedy že by měly být v provozu na území, kde žije polovina obyvatel.
Tesla zatím dostala potřebná povolení pouze v texaském Austinu a i tam jezdí taxi – na rozdíl od konkurence – s živým pracovníkem na sedadle spolujezdce, který na vše dohlíží, a vozy jsou podle záznamů jízd v krizových situacích řízeny na dálku.
🔎 Kontext: Povolování nemusí být tak snadné, jak firma slibuje. Minulý týden porota soudu v Miami na Floridě rozhodla, že Tesla je spoluodpovědná za to, že vůz se zapnutým autopilotem v roce 2019 srazil a usmrtil mladou ženu.
Firma tvrdí, že za to může řidič, který se nevěnoval řízení, a navíc podle ní autopilota (nevědomky) deaktivoval. Doplatila ale na to, že šířila tvrzení, že vozy umí jezdit zcela samy, a i Elon Musk nadšeně sdílel videa, ve kterých se lidé za volantem Tesly řízení ani náznakem nevěnovali. Míra viny automobilky byla určena na 33 procent, má zaplatit odškodné v přepočtu pět miliard korun. Tesla se chce odvolat.
Na firmu si kvůli přehnaným tvrzením o autonomním řízení došlápl i americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu. Poslední roky se proto i Musk více kontroluje. Přestal se používat termín autopilot a k termínu autonomní řízení se vždy dodává, že je „pod dohledem“. Autonomní řízení Tesly prošetřují také další americké úřady a řeší se i několik dalších soudů. Případné pokuty a náhrady škod by na hospodaření společnosti mohly mít velký zásah.
Ani provoz robotaxi v Austinu není bez potíží. Vozy si ne se všemi situacemi umí samy poradit. To zvyšuje riziko, že povolování v dalších městech může trvat delší dobu.
Tesle klesá odbyt vozidel. Čelí stále silnější konkurenci dalších výrobců a zároveň se od ní část zákazníků odvrací kvůli politickým postojům a chování Elona Muska. Byznys robotaxíků tak má být vedle výroby humanoidních robotů dalším pilířem budoucnosti firmy.