Babišova vláda chce městům sebrat výnosy z radarů. Peníze mají jít státu

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Peníze z pokut vybraných pomocí radarů na měření rychlosti by už nemusely mířit do pokladen obcí. Vznikající vláda Andreje Babiše plánuje změnit zákon tak, aby šly do Státního fondu dopravní infrastruktury. 

🚩 Proč je to důležité: Města do radarů v posledních letech investovala značné peníze. Příjmy z pokut pro ně představují vylepšení rozpočtu i vyšší bezpečnost. 

➡️ Co se stalo: Vznikající vláda Andreje Babiše (ANO) chce připravit města o příjmy, které jim do pokladem plynou z pokut uložených díky automatickým radarům. „Novelizujeme zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby čistý zisk z provozu městských radarů byl odváděn do Státního fondu dopravní infrastruktury,“ píší v návrhu programového prohlášení.

Do radarů v minulých letech investovala řada obcí. Podle serveru Seznam Zprávy jich v Česku fungovalo začátkem letošního roku okolo 400 a jejich počet se za posledních pět let zdvojnásobil.

Peníze, které města a obce vyberou na pokutách, v současnosti putují přímo do jejich rozpočtů. A v mnoha případech nejde o postradatelné částky. Obzvlášť v dopravně silně zatížených městech se výběr pokut pohybuje v desítkách milionů korun.

Za loňský rok vynesly radary například městu Benešov 41 milionů korun. Jde o 6,3 procenta rozpočtu. Benešov těží z toho, že mu plynou peníze z měření na části přilehlé dálnice D1 či frekventované silnici z Prahy na jih Čech. 

V některých městech poměr peněz vybraných na pokutách stoupá ještě výš a blíží se až desetině rozpočtu. Příkladem může být třeba Slavkov u Brna. Vybraných 20,6 milionu korun tvořilo loni 8,8 procenta rozpočtu. Přes osm procent je to třeba i v Židlochovicích u Brna, které leží mezi dvěma dálnicemi, nebo v šumavském Vimperku.

🔎 Kontext: Podle kritiků si některé obce z výběru pokut udělaly výnosný byznys. Pravda to bývá jen někde. Zdaleka ne všechny radary totiž vydělávají. 

Například v Měníně u Brna musejí fungování radaru dotovat. Přesto si automatickou kontrolu rychlosti pochvalují. „Primárním cílem bylo zpomalit auta, která přes nás jezdí. Vozů, které překročí povolenou rychlost, je čím dál méně,“ uvedl pro iDnes.cz starosta Marek Chudáček (nez.).

Automatické měřicí systémy instalují nejen malé obce, ale i velká města. Například v Praze bylo loni aktivních 60 úsekových měření a Technická správa komunikací si je chválí. „Od počátku nasazení tohoto systému v roce 2006 klesl v osazených lokalitách počet přestupků z rozmezí od 30 do 60 procent na rozmezí cca od 1 do 5 procent zaznamenaných vozidel,“ uvádí ve své ročence.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku