Babišův vládní program: Letáky nezdražíme, je to důležitý zdroj informací o slevách
Vláda ANO, SPD a Motoristů v programovém prohlášení odmítla zavedení recyklačních poplatků za papírové letáky. Záměr ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) zavést princip „znečišťovatel platí“ chce nová vláda zastavit.
🚩 Proč je to důležité: Podle vznikajícího kabinetu jsou papírové letáky „důležitým zdrojem informací o slevách“. Z průzkumů vyplývá, že si je čte až 72 procent populace. Za jejich likvidaci ale dál budou platit obce. Zároveň jde o signál, jak se bude nová koalice stavět k regulacím v oblasti životního prostředí.
➡️ Co se stalo: Vláda ANO, SPD a Motoristů se v programovém prohlášení explicitně zavázala: „Nezavedeme recyklační poplatky zatěžující tisk a distribuci reklamních letáků, které jsou důležitým zdrojem informací o slevách a nabídce zboží zejména pro seniory."
Tímto vlastně zamítá dlouhodobé snahy Ministerstva životního prostředí (MŽP), které chtělo pod vedením Petra Hladíka zavést poplatek za tištěné letáky prostřednictvím tzv. rozšířené odpovědnosti výrobce.
Podle plánů resortu měla poplatek vybírat autorizovaná obalová společnost EKO-KOM v rozsahu 2 500 až 5 000 korun na tunu papíru, což by znamenalo zhruba 25 haléřů na jeden leták.
Cílem bylo narovnat systém a dostat obce dlouhodobě na nulu v nákladech na odvoz a recyklaci papírových letáků. Ty totiž tvoří až 30 procent obsahu modrých popelnic a představují ročně podle dat MŽP přibližně 20 tisíc tun odpadu ze čtyř miliard vytištěných kusů.
🔎 Kontext: Tlak na zavedení recyklačního poplatku rostl od roku 2023, kdy ministerstvo životního prostředí poprvé veřejně avizovalo svůj záměr. A následně se střetly dvě zájmové skupiny: na jedné straně stálo MŽP a Svaz měst a obcí. Například předseda Svazu měst a obcí František Lukl loni ve zprávě MŽP uvedl: „Obce dlouhodobě požadují, aby producenti platili za recyklaci, což se dnes neděje a doplácí na to obecní rozpočty.“
MŽP přitom zdůrazňovalo, že se nejedná o zákaz letáků, ale o cílené zaměření distribuce. Průzkum agentury Ipsos z roku 2024 ukázal, že 80 procent lidí o letáky nestojí a 70 procent občanů souhlasí s tím, aby za distribuci letáků neplatily obce nebo samotní občané, ale distributoři a zadavatelé reklamy. V tom ministerstvo vidělo legitimní oporu pro zavedení principu „znečišťovatel platí“.
Na straně druhé stály zájmy distributorů reprezentované Českou distribuční, Svazem obchodu a cestovního ruchu (SOCR), Svazem polygrafických podnikatelů a Asociací českého tradičního obchodu. Tato skupina tvrdila, že se kvůli tomu zdraží zboží, což dopadne na seniory a nízkopříjmové skupiny. Tiskárny a distribuční společnosti varovaly před krachem části průmyslu – Svaz polygrafických podnikatelů uváděl, že by v zaměstnanosti mohlo přijít až 3 500 osob.
Výzkum si nechala zpracovat i Česká distribuční – a to u agentury STEM/MARK. Z něj vyplynulo, že tištěný leták alespoň občas čte 72 procent české populace a jako pravidelný zdroj informací o nabídkách prodejců jej využívá 30 procent respondentů, což je více než u jakéhokoli jiného média. Na to, kdo by měl za letáky platit, se výzkumníci ale neptali.
👀 Co dál sledovat: MŽP plánovalo rozšíření recyklačních poplatků také na další produkty v souladu se směrnicí EU o cirkulární ekonomice. Jde například o zálohování PET lahví či plechovek. Bude zajímavé, jak se bude nová vláda stavět i k těmto opatřením.
V programovém prohlášení stojí: „Systém zálohování PET lahví a plechovek bude zaveden jen při prokázání jednoznačného ekologického přínosu a bude-li zajištěno, že nenaruší funkční obecní systémy třídění odpadů.“