Děti na sítích prodávají své intimní fotky. Aby měly na vánoční dárky
Podle expertů přibývá dětí, které nabízejí přes sociální sítě své intimní fotografie či videa za úplatu. Jde o trend několika posledních let, který se nejvíce objevuje vždy v předvánočním čase. Děti si tím chtějí vydělat peníze na dárky. Část z nich se pak se svým jednáním svěří krizovým linkám.
🚩 Proč je to důležité: Podle odborníků si děti často neuvědomují, že je jejich chování vysoce rizikové a že může mít závažné následky. Třeba v podobě vydírání.
➡️ Co se stalo: Čas před Vánoci je pro děti vysoce rizikový. Kvůli dárkům pod stromeček jsou schopné podlehnout pokušení „vydělat si“ peníze, aniž by se o tom dozvěděli jejich rodiče. A na různých sociálních sítích nabízejí, že zájemci pošlou za úplatu své intimní fotografie nebo videa.
„Máme vypozorováno, že to vždy začíná v období Vánoc, už v polovině listopadu jsou děti aktivnější na různých typech sociálních sítí, jako jsou seznamky,“ přiblížil pro Publico vedoucí projektu Bezpečnější internet ve sdružení CZ.NIC Martin Kožíšek, který se rizikovému chování na internetu věnuje dvě dekády.
„To číslo každý rok narůstá o desítky procent oproti tomu běžnému období. Když se ptáme dětí, proč takto na sítích působí, tak říkají, že si chtějí vydělat na vánoční dárky,“ potvrdil. Podle něj jsou v aktuálním čase děti velmi aktivní a nabídky převyšují poptávku.
Děti podle Kožíška často vytvářejí materiály přímo na míru, kdy si útočník nadiktuje, v jaké by je chtěl mít poloze nebo co mají dělat, nebo že si kupříkladu mají nasadit pouta. „Balíčky, které se nabízejí, mají různou cenovou hladinu a je s podivem, že některé stojí nižší desítky korun. To znamená jedna fotka 30 korun, což můžeme identifikovat tak, že ji nabízí hodně malé dítě, které nezná pravou cenu těch fotografií. Pak může jít o nějaké sady či videa, která jsou třeba za 300 korun. Platí se ale třeba také klíčem k nějaké hře, dobitím kreditu nebo game passem (předplatné videoher, pozn. red.),“ popsal.
V praxi to funguje podle odborníka až nebezpečně snadno. Děti vytvoří na sociální síti krátké video, do kterého schovají různé zkratky nebo typy smajlíků, které predátoři znají a lehce je identifikují. Může jít také o narážky, ve kterých děti použijí slova jako „rozmazlování“ či „sugar daddy“. Odpovědi na takové nabídky přicházejí podle Kožíška do několika málo vteřin.
Obvyklý věk dětí, které takové „inzeráty“ vytváří, je mezi 12 a16 lety. Na krizovou linku už se ale v poslední době obrátil v této věci i osmiletý chlapec a desetiletá dívka. Právě jen díky tomu se o těchto počinech linky dozví. Děti obvykle žádají o pomoc v situacích, kdy je predátor začne obsahem vydírat.
„Ve chvíli, kdy dítě poskytne intimní materiál, na kterém je zachyceno i s obličejem, je téměř jisté, že bude vydíráno právě tím, že když nepošle další fotky, další videa nebo se nepotká s útočníkem, tak že budou materiály zveřejněny,“ popisuje Kožíšek, který zároveň působí i na národní hot lince pro odstranění závadného obsahu na internetu. Jen letos na lince řešili okolo pět a půl tisíce žádostí, což je oproti loňsku nárůst o zhruba 30 procent.
📢 Co kdo říká:
Martin Kožíšek, koordinátor projektu Safer Internet Centrum, pro Publico: „Hodně aktivní jsou děti na Snapchatu, kde se vyskytuje stále větší množství různých nabídek na výdělek, ať už je to formou prodeje vlastních fotek, natáčení videí nebo přímo nabídky prostituce.“
Michaela Klofcová, mluvčí Linky bezpečí, pro Publico: „Objevují se témata deep nudes a kyberšikany. Ta je spojená právě například s vytvořením nepravých fotografií vytvořených s pomocí AI nástrojů a jejich šířením po sociálních sítích. Může ale jít i o pravé intimní fotografie, které do veřejného prostoru umisťují třeba zhrzení bývalí partneři. Takto šířený intimní obsah, ať už je pravý či nikoli, je pro oběť velmi traumatizující, zasahuje do jeho pocitu bezpečí a sebehodnoty. Kromě toho, že jde o trestný čin, je vhodné s obětí pracovat psychologicky, k čemuž jsou vhodné právě krizové linky jako je Linka bezpečí.“
🔎 Kontext: Riziko, že se nabídka dítěte objeví právě predátorovi, zvyšují také algoritmy sociálních sítí. „Z mé praxe sociální sítě používají takové nástroje, že se může stát, že kdybych hypoteticky byl predátor, tak ta síť pozná, že se mi líbí děti, že se s nimi chci seznámit, a protože mi chce za každou cenu vyhovět, tak mi ty děti začne nabízet. A je to i obráceně,“ vysvětlil Kožíšek.
Algoritmy podle jeho slov fungují tak, že umí nabízet obsah nejen dětí v konkrétním věku, ale i těch, které mají sklony k rizikovému chování. „To znamená, že jsou ochotny třeba vytvářet intimní materiály, jít na rizikovou schůzku a podobně,“ upozornil.