Zkratka, která může ovlivnit volby. Co je ETS2 a proč o něm bude mluvit Fiala i Babiš

ETS2 je druhý pilíř evropského systému emisních povolenek, který má od roku 2027 zpoplatnit emise z dopravy a vytápění budov. Podle analýz nový systém zatíží dodavatele fosilních paliv, kteří mohou náklady promítnout do cen benzinu, nafty a plynu pro domácnosti.
🚩 Proč je to důležité: Podle politiků je zdražování kvůli novým povolenkám nemyslitelné. Odmítá jej vláda i opozice, která se pokusí věc dostat až k Ústavnímu soudu. Oslovení politologové říkají, že téma může promluvit do voleb.
➡️ Co je ETS2: V současnosti v EU funguje systém povolenek ETS (Emissions Trading System), který se vztahuje na elektrárny a průmyslové podniky produkující skleníkové plyny.
Každá povolenka umožňuje vypustit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého (CO2), případně ekvivalentní množství jiného plynu. Výnosy z jejich prodeje mají členské státy EU využívat na opatření na ochranu klimatu.
Druhým krokem, pomocí kterého se má EU přiblížit uhlíkové neutralitě, bylo zavedení ETS2. Současný systém pokrývá velké průmyslové podniky a elektrárny, ten nový se zaměří na emise ze spalování paliv v budovách, silniční dopravě a malých průmyslových zařízeních.
👇 Proč je to problém: Na rozdíl od současného systému nebudou povolenky přidělovány zdarma, ale prodávány výhradně v aukcích. Povinnost nakupovat povolenky bude mít asi 300 až 350 velkých subjektů, především dodavatelé paliv nebo energií.
Panují logické obavy, že vyšší náklady promítnou do cen. V jaké výši není jasné. Odhady hovoří o zdražení benzinu o 3 až 15 korun za litr (odhad ministerstva životního prostředí je nejnižší, nejvyšší zdražení očekává Asociace řidičů osobních vozidel). O tisíce korun ročně by vzrostly i náklady za vytápění fosilními palivy. Spuštění systému je naplánováno na rok 2027.
Záležet bude na tom, za kolik se budou prodávat povolenky, jaký bude cenový strop a jaké bude jejich množství. Evropská komise počítá s tím, že pokud cena povolenky přesáhne 45 eur za tunu CO2, měly by se na trh uvolnit další povolenky.
❓ Jak se k tomu staví v Česku: Situace je komplikovaná. Zpřísnění trhu s emisemi schválily země Unie v dubnu 2023 v rámci iniciativy Fit for 55, a to včetně nového systému ETS2. Česko, které za svého předsednictví v prosinci 2022 dohodlo za členské státy podobu norem s europoslanci, souhlasilo se všemi dubnovými návrhy.
Nyní ale vláda Petra Fialy otočila. A snaží se systém upravit. „Nové emisní povolenky zavádět nebudeme, protože nechceme lidi vystavit zdražování pohonných hmot nebo bydlení. Lidé nesmějí doplácet na nesmyslné ambice. Naopak pracujeme na tom, abychom celou věc upravili a zrušili,“ řekl premiér Petr Fiala (ODS).
Česko našlo podporu u 18 členských zemí, a tak má Evropská komise má do podzimu letošního roku projednat návrhy těchto zemí. A případně předložit úpravy systému.
Nejsilnější opoziční hnutí ANO je zásadně proti ETS2. „Zatížit rodiny a pak z výnosů zadotovat rádoby bohulibé účely je nepředvídatelný sociální inženýring. Nezafungoval u ETS1 a stejné to bude u ETS2,“ napsal na X Andrej Babiš. Na Prima CNN News také uvedl, že hodlá věc hnát až k Ústavnímu soudu.
Základní souhlas s ETS2 přitom dala v roce 2021 tehdejší vláda Andreje Babiše, ale vymezila se proti dopadům na domácnosti.
📢 Téma voleb: Podle politologů, které Publico oslovilo, by se z ETS2 mohlo stát volební téma, ale naráží svou na komplikovanost. „S čímkoliv, co nějakým způsobem může zasáhnout peněženky občanů, se dá pracovat. Ale musí to být vždy srozumitelné pro voliče,“ vysvětlil politolog Milan Školník. „Energie jsou také velké téma, ale třeba ceny potravin jsou rychlejší a praktičtější na komunikaci,“ dodal.
Podle politologa Josefa Mlejnka lze očekávat, že téma do voleb promluví. „Pokud je to něco, co potenciálně navyšuje ceny za energie a má to souvislost s povolenkami, a tudíž se zelenou politikou Evropské unie, tak lze očekávat, že se to bude v kampani objevovat velmi silně. Druhé lithium to nebude, ale určitě se to bude projevovat v kampani,“ uvedl pro Publico.