Kvalifikovaných učitelů ubývá u všech předmětů. Do 10 let jich má chybět 20 tisíc

Počet učitelů s odbornou kvalifikací se za posledních šest let snížil o téměř čtyři procenta. Okolo desetiny z nich tak nemá odpovídající vzdělání. Ukázal to nový průzkum ministerstva školství. Nedostatkoví jsou zejména učitelé informatiky či přírodních věd nebo cizích jazyků.
🚩 Proč je to důležité: Odborníci dlouhodobě upozorňují na nedostatek kvalifikovaných učitelů. Nová data tyto trendy potvrzují.
➡️ Co se stalo: Jak ukazuje srovnání mezi roky 2019 a 2025, podíl kvalifikovaných učitelů se snížil z 93,4 procenta na současných 89,6 procenta. Nejvyšší počet kvalifikovaných pedagogů je ve Zlínském kraji (95,1%), nejnižší pak ve Středočeském kraji (82,6%) a v Praze (83,4).
Školám dlouhodobě chybí zejména pedagogové přírodovědných oborů. Nedostatek učitelů je u předmětů matematika, fyzika či chemie, ale i IT a angličtiny. Aktuálně však ředitelé nejvíce hledají prvostupňové pedagogy a učitele ve školkách.
Podle analýzy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy by mohlo do roku 2035 v základních a středních školách pracovat asi 90 tisíc kvalifikovaných učitelů. Bude ale potřeba asi o 23 tisíc učitelů více. Podíl nekvalifikované výuky by se tak mohl zvýšit na více než 20 procent.
Čeští pedagogové navíc nadále stárnou. Jejich průměrný věk je aktuálně 47,4 let. Před 14 lety to bylo 45 let.
Proměňuje se i atraktivita povolání. Zatímco v roce 2019 bylo studentů učitelství pro druhý stupeň základních škol a pro střední školy v magisterských studijních programech zhruba 8360, v roce 2024 jich bylo o dva tisíce méně. A snížil se i počet absolventů předškolní pedagogiky. Výjimkou je počet absolventů učitelství pro první stupeň základních škol, který se naopak mírně zvýšil.
🧑🏫 Učitelé v číslech:
47,4 roku je průměrný věk učitelů v Česku
38 % zájemců je od studia učitelství odrazeno
40 % absolventů pedagogických fakult se necítí připraveno jít učit
53 % učitelů je ohroženo syndromem vyhoření
Zdroj: MŠMT, Učitel naživo
📢 Co kdo říká:
Mikuláš Bek (STAN), ministr školství: „Je vidět, že nám chybí kvalifikovaní učitelé prakticky ve všech aprobacích.“
Václav Zeman, analytik PAQ Research: „Zvyšující se průměrný věk učitelů je problematický, protože se může stát, že staří učitelé začnou ze škol odcházet a nebude je mít kdo nahradit. Obtížná je situace v Karlovarském kraji, kde chybí vysoká škola a absolventi vysokých škol se do kraje nemusí vracet.“
Kateřina Konrádová, analytička organizace Učitel naživo: „České školství trápí nedostatek učitelů. Ten se má dle predikcí i nadále prohlubovat a hrozí, že za 10 let může ve školách chybět až 20 tisíc kvalifikovaných učitelů.“
🔎 Kontext: Poptávka po učitelích se napříč republikou liší. Zatímco ve velkých městech a jejich okolí je velký příliv obyvatelstva a s ním i rostoucí zájem o školy, v řadě dalších regionů naopak dochází k úbytku počtu dětí v mateřských školách.
Zatraktivnit učitelské povolání měl v předešlých letech mimo jiné i růst platů a uzákonění jejich výše na 130 procentech průměrné mzdy v Česku. Pro letošek se částka vypočítává z průměrné mzdy roku 2023. Loni brali učitelé asi 109 procent tehdejší průměrné mzdy.
👀 Co dál sledovat: Resort školství plánuje s daty z průzkumu dále pracovat. V nadcházejících týdnech chce zpřesnit predikce, které ukážou, jací učitelé budou školám v následujících letech chybět. Stát pak chce podle Beka zadat objednávku univerzitám na příští roky. Už v nadcházejícím semestru budou pedagogické fakulty přijímat více studentů přibližně o pět procent.