Plán pro Prahu: 350 tisíc bytů, okružní tramvaj a zahuštěná zástavba

Obrázek
Metropolitní plán
Metropolitní plán
Česko

Maximální využití brownfieldů pro nové čtvrtě, zástavba, která se nerozpíná do krajiny, a výškový limit pro celé hlavní město. K návrhu nového metropolitního plánu se do 3. prosince mohou naposledy vyjádřit lidé i městské části. Radnice Prahy 6 se například nevzdává myšlenky na prodloužení metra A na letiště.

🚩 Proč je to důležité: Nový plán se týká všech, kdo v Praze žijí, chtějí žít nebo do ní dojíždějí. Stanovuje dlouhodobou koncepci rozvoje města.

➡️ Co se stalo: Návrh Metropolitního plánu hlavního města Prahy se zapracovanými připomínkami z minulých let je nyní k vidění v Centru architektury a městského plánování. Dostupný je také online. Jeho druhé veřejné projednání se uskuteční ve středu 26. listopadu.

🗺️ Metropolitní plán stručně:

🛌 Výstavba bytů: Celkem 49 milionů metrů čtverečních hrubých podlažních ploch bude vymezeno pro výstavbu, což odpovídá 350 tisícům bytů pro až půl milionu obyvatel. Z toho 69 500 bytů má vzniknout na městských pozemcích, půjde tedy o městské byty.

🌳 Příroda a ochrana historického centra: Plán podle tvůrců chrání charakter 700 pražských lokalit, přírodu uvnitř města i v jeho okolí a historické centrum. Definuje hranici města a zamezuje jeho rozrůstání do volné krajiny.

🚋 Městská doprava: Novinkou je záměr výstavby tramvajového okruhu, který by propojil okrajové části města. Tramvajová síť se má rozšířit na Jižní Město, do Suchdola či Bohnic. Za zásadní je považována stavba linky D.

🚴 Chodci a cyklisté: Směřuje k posílení podílu infrastruktury pro pěší a pro cyklisty, přibyly například cyklotrasy ve vnitřní Praze.

⚕️ Občanská vybavenost: Plán dle tvůrců usiluje o maximální vybavenost každé pražské čtvrti, aby měli její obyvatelé vše potřebné přímo v místě bydliště. Má se jednat o město „krátkých vzdáleností“.

📏 Výšková regulace: Poprvé v historii Prahy je navržena výšková regulace na celém území města, zamezit má zubům na siluetách pražských čtvrtí. 

🏗️ Spolupráce s developery: Aby mohl v místě developer naplno využít kapacitu, kterou dovoluje plán, musí během šesti let uzavřít s městem plánovací smlouvu. Město se v ní zavazuje ke spolupráci při administrativních procesech a stavebník se na oplátku zaváže k příspěvku. Strany potom spolufinancují veřejnou infrastrukturu.

📝 Připomínky některých městských částí:
Praha 3: Požaduje zakreslení sociálního a zdravotního zařízení v areálu bývalého žižkovského nákladového nádraží, umožnění průchodu přes Olšanské hřbitovy nebo výškovou regulaci pro výstavbu u Parukářky.

Praha 5: Chce lepší ochranu pozemků pro plánované školy. Požaduje také ochranu kapacit pro parkování, smíchovského přístaviště, zelených ploch Na Farkáně. Plán by podle městské části měl také chránit území kolem ulice Nad Laurovou s hodnotnými vilami před výškovou zástavbou.

Praha 6: Žádá zapracování územních rezerv pro pokračování plánovaného obchvatu Dejvic a prodloužení metra A na letiště, umístění tramvajové trati do ulice Dejvická nebo kategorizaci parku u koupaliště Džbán jako metropolitního.

Praha 10: Usiluje o vymezení městského parku mezi ulicemi Ruská, Na Míčánkách a Tolstého. Chce zmenšit plochu určenou k zástavbě v lokalitě Trojmezí a doplnit parkové plochy, které mají vzniknout při plánované drážní promenádě na místě zrušené trati do Hostivaře.

‼️ Výtky organizace Arnika: Plán podle ní dostatečně neřeší tepelný ostrov, ochranu zeleně ani parametry veřejné vybavenosti s ohledem na to, že návrh počítá s půl milionem nových obyvatel.

Kapacity škol a školek jsou podle ní nedostatečné, chybí kluby či komunitní centra. Plán navíc ignoruje stárnutí populace. Nevymezuje nové plochy pro veřejné domovy seniorů či pečovatelské domy. Bez těchto úprav hrozí, že obyvatelé Prahy budou odkázáni na nedostupnou nebo nedostatečnou péči.

📢 Co kdo říká: 
Anna Vinklárková, organizace Arnika: „Veřejné projednání plánu znovu ukázalo, jak důležité jsou hlasy veřejnosti. Otázky občanů byly naprosto relevantní. Na řadu z nich zástupci magistrátu a Institutu plánování a rozvoje nedokázali uspokojivě odpovědět – často mlžili nebo dokonce lhali.“

Petr Hlaváček (za STAN), náměstek primátora pro územní rozvoj: „Plán se soustředí na lokality s dobrou dopravní dostupností, více než 80 % nových ploch leží do 700 metrů od stanice metra či vlaku, nebo do 500 metrů od tramvajové zastávky. Když už město roste, musí růst tam, kde to dává smysl, tedy ne v polích.“

🔎 Kontext: Uskutečnila se dvě kola připomínkování. V prvním kole dorazilo 45 tisíc připomínek, po očištění od duplicit jich zbylo zhruba 15 tisíc, které magistrát zapracoval. V dalším kole podnětů přišlo asi 18 300. Bez duplicit jich zůstalo kolem 11 tisíc a úředníci vyhověli či částečně vyhověli asi třem čtvrtinám z nich.

👀 Co dál sledovat: Zastupitelé by mohli definitivní plán schvalovat v polovině roku 2026.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku