O předvánoční přivýdělek je zájem. Firmy ale brigádníkům platí málo
Většina firem nechce před vánočními svátky zvyšovat odměny pro brigádníky, přestože se bez nich prodejci kvůli vyššímu náporu neobejdou. Podle oslovených zprostředkovatelů brigád si nejvíc vydělají zejména noční skladníci a řidiči. Hodinová mzda ale obvykle nepřesahuje 200 korun. Tradičně nejlépe se platí v Praze.
🚩 Proč je to důležité: Pro řadu lidí je předvánoční brigáda jedinou cestou, jak si našetřit peníze na svátky. Bez pomoci brigádníků by prodejci nemuseli zvládnout vyřízení všech objednávek včas.
➡️ Co se stalo: Říká se, že advent je obdobím klidu. Pro obchodníky to ale neplatí. Ti totiž před vánočními svátky každoročně zaznamenávají masivní nápor zákazníků a řada z nich si na nejrušnější období najímá brigádníky.
„Největší nápor vidíme u e-shopů, dopravců a maloobchodních řetězců, které před svátky rozšiřují provoz a potřebují rychle doplnit směny. Letos ale zároveň výrazně stoupl počet uchazečů, takže firmy nemusí tolik navyšovat hodinové sazby,“ říká Michal Španěl, datový analytik a manažer JenPráce.cz.
Nejvyšší odměny dostávají za brigády skladníci a řidiči. Obvykle si vydělají kolem 200 korun za hodinu. U práce ve skladu nicméně platí, že se brigádníci na tuto odměnu dostanou, pokud jsou ochotní chodit na noční směny.
Naopak nejnižší finanční ohodnocení dostávají doplňovači zboží, u nich se odměna pohybuje podle údajů JenPráce.cz mezi 160 a 175 korunami. O něco lépe jsou na tom pokladní, kteří si přijdou na 160 až 180 korun, stejně jako prodejci vánočních stromků.
A rozdíly mohou být značné i s ohledem na místo práce. Zatímco v Praze v nejlépe placené kategorii e-shopy a logistika pobírají brigádníci podle Františka Jareše z Agentury Student mezi 180–200 korunami za hodinu, v Brně už je to 170–195 korun a ve zbytku Česka už jen 150–180 korun.
📢 Co kdo říká:
František Jareš, jednatel Agentury Student, pro Publico: „Největší poptávky po brigádnících jsou hlavně v krajských městech. Největší je samozřejmě v Praze, kde je největší počet obchodů, a tedy i největší výběr brigád.“
🔎 Kontext: V letošní vánoční sezoně cílí český online obchod k tržbám mezi 73,5 a 77 miliardami korun. Vyplývá to z odhadu, který na začátku listopadu poskytl ČTK výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Očekávaný výsledek by znamenal meziroční růst o pět až deset procent. Vánoční období, startující pro e-shopy už v říjnu, přitom dlouhodobě tvoří zhruba třetinu jejich celoročního obratu. „Vánoce jsou klíčovou částí sezony, z trhu cítíme optimismus a zájem spotřebitelů nakupovat,“ uvedl Vetyška.
Za jeden z hlavních trendů letoška považuje Michal Benatzky, marketingový manažer platformy UPgates, masivnější nasazení umělé inteligence do provozu e-shopů. Kromě běžných oblastí, jako je tvorba obsahu, zákaznická podpora či on-line marketing, stále častěji zasahuje AI i do cenotvorby.
Český internetový prodej se loni po dvou slabších letech vrátil k růstu. Tuzemské e-shopy utržily za celý loňský rok 194 miliard korun, což představovalo pětiprocentní meziroční navýšení.
Počet internetových obchodů však klesl – podle dat Heureka a APEK jich ubylo zhruba dvě stě a jejich celkový počet se tak snížil na 49 700. Po započtení nákupů na zahraničních on-line tržištích se vyšplhaly výdaje Čechů za internetové nákupy v loňském roce na 228 miliard korun.