Mistři manipulace. Jak e-šmejdi přesvědčují lidi, aby jim předali hotovost?

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

V Česku se ve velkém rozmáhá nový typ podvodu. Fascinující je svou drzostí. Podvodníci zmanipulují své oběti tak, že lidé sami vyberou peníze ze svého účtu a předají jim je do ruky. Problém už zaznamenaly všechny největší české banky.

🚩 Proč je to důležité: Zločinci mají stále přesvědčivější legendy a mistrně zvládají manipulaci. Triky často obměňují, a tak je snadné se nachytat.

➡️ Co se stalo: Získat od oběti peníze v hotovosti je pro podvodníky mimořádně výhodné. Nezůstává žádná digitální stopa, je těžší je vypátrat a peníze mají okamžitě k dispozici. Obejdou tím také obranné systémy, které banky v posledních letech proti podezřelým digitálním platbám budují. Tento typ podvodu už zaznamenala například Česká spořitelna, ČSOB nebo Komerční banka.

Roky byla mezi podvodníky nejoblíbenější taktika vydávat se za falešného bankéře, situace se ale mění. „V poslední době začínají legendy spíš tím, že lidem volá falešný policista,“ popsal Petr Zíma, manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny.

Banky značně pokročily v odhalování podvodů, kdy zloděj vstoupí do bankovnictví své oběti a začne z něj posílat peníze. Problém ale nastává, když je klient natolik zmanipulovaný, že peníze sám vybere a podvodníkovi je osobně předá. „Trend posledních měsíců je, že třetina ukradených peněz je vybrána v hotovosti,“ varoval Zíma.

Nejde o klasický „kobercový nálet“, kdy útočníci bombardují oběti ve velkém. Je to spíš vysoce specializovaná kriminalita s vidinou mimořádně vysokého lupu. Například v případě ČSOB jde v celkových číslech o jednotky procent případů. „Nicméně je důležité zdůraznit, že se často jedná o velmi vysoké částky – v řádech stovek tisíc korun,“ uvedl pro Publico mluvčí ČSOB Petr Milata.

⚙️ Jak to funguje: Zavolá člověk, který se vydává za bankovního úředníka nebo kriminalistu. Oběti sdělí, že je její účet v ohrožení nebo že někdo zneužívá její doklady, aby si jejím jménem vzal úvěr. Cíl je jednoduchý: vnutit oběti pocit tísně a strachu.

Podvodník pak navrhne osobní setkání. „S klientem je útočník zpravidla v kontaktu delší dobu. Tlačí klienta k přeposlání peněz nebo k výběru hotovosti, kterou si poté po dohodě někde převezme,“ popsal pro Publico Pavel Šašek, manažer karetních služeb a prevence podvodů Komerční banky.

Kdo to nezažil, dokáže si to jen těžko představit. Zloději jsou ale vytrvalí a přesvědčiví. V některých případech dokázali oběť udržet na telefonu i pět hodin, než ji přemluvili k tomu, aby své úspory vybrala na pobočce banky nebo z bankomatu a odevzdala „kriminalistovi“, který je má odvést do bezpečí. Když peníze předá kurýrovi, je hotovo – a úspory jsou pryč.

Nabízí se samozřejmě varianta všechno si nejdříve ověřit u své banky, jež i na tu jsou podvodníci připraveni. „Útočníci tvrdí, že klient nesmí komunikovat s bankou, protože údajně probíhá vyšetřování podvodu uvnitř banky a jakékoli prozrazení by ohrozilo policejní akci,“ vysvětlil Milata.

🛡️ Jak se bránit: „Klient by měl po bankéři vždy požadovat, aby se identifikoval, a to buď v aplikaci nebo třeba přes SMS,“ řekla Publicu Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa. Pokud si o to klient zažádá, banka se identifikovat musí a neexistuje pro to žádná výjimka.

„To samé platí i pro policii, vše je možné ověřit na lince 158. Pokud ale obecně volá policie, bude vždy chtít řešit věci osobně na služebně, nikoliv po telefonu. Jako státní orgán potřebují ke všemu zápis s vaším podpisem,“ doplnila Hildová s tím, že policista navíc rozhodně nebude chtít znát detailní informace k bankovnímu účtu.

Obecně platí, že pokud jsou jakýmkoliv způsobem ohrožené peníze v bance, ta problém vždy řeší stejně: zablokuje buď celý účet nebo platební kartu. Nikdy po klientovi nebude požadovat, aby s penězi jakkoliv manipuloval.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku