Školy se chystají na revoluci ve výuce. Po dvaceti letech se změní osnovy

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Za dva roky začnou platit pro základní školy nové výukové plány a pedagogové na ně začínají připravovat. Na rozdíl od osnov z roku 2005 nová úprava nebude určovat, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popíše, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na jejich konci. Školy si pak podle ní vytvoří vlastní učební plány.

🚩 Proč je to důležité: Nové výukové plány mají sjednotit vzdělávání napříč celou republikou a zároveň sladit jeho návaznost mezi jednotlivými stupni vzdělávání. Národní pedagogický institut má pro školy připravený balík podpory.

➡️ Co se stalo: Školní osnovy (přesněji rámcové vzdělávací programy) se dvacet let nezměnily. V roce 2021 se proto začalo pracovat na jejich modernizaci. Dlouho očekávanou úpravu provázejí emoce, a to zejména ze strany pedagogů. 

Například Asociace učitelů hudební výchovy na jaře protestovala proti tomu, aby se hudební výchova rozšířila o dvě další výchovy – taneční a dramatickou. Podle učitelů „hudebky“ tím na jednotlivé obory bude málo času. Jak ale vysvětluje ředitel Národního pedagogického institutu (NPI) Ivo Jupa, školy si sestavují vlastní školní vzdělávací program a mohou si samy určit, kolik hodin věnují kterému předmětu. 

Nové vzdělávací programy nemají podle něj omezovat znalosti, ale dát jim reálnou podobu, díky níž by žáci dokázali znalosti uplatnit v reálných situacích. „Ukažme žákům, kde se s věcmi setkají, učme je tím způsobem myslet. Umí ještě někdo vyjmenovat alkalické kovy?“ doplnil jej Jaroslav Fidrmuc z NPI. 

Podle nového rámcového vzdělávacího programu mohly školy začít učit dobrovolně už od letošního školního roku. Jupa uvedl, že se do toho od září zapojilo zhruba pět procent škol. 

Z interního průzkumu NPI vyplynulo, že 92 procent dotazovaných škol už mělo možnost seznámit se snovými RVP. Víc než polovina z nich (57 procent) plánuje tvorbu nového školního vzdělávacího programu ještě letos, zhruba třetina pak v roce 2026.

📢 Co kdo říká:
Ivo Jupa, ředitel NPI: „Chceme školám poskytnout při zavádění revidovaných RVP maximální podporu. Průběžně připravujeme komplexní systém materiálů, které reagují na potřeby různých cílových skupin – od vedení škol přes koordinátory až po učitele.“

Jaroslav Fidrmuc, ředitel odboru kurikula všeobecného vzdělávání z NPI: „Snažíme se naplnit vizi, kterou přináší strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 a která říká: pojďme, aby na všech školách se žáci naučili stejný základ a stejně kvalitně. Čili sjednotit to vzdělávání.“

🔎 Kontext: Národní pedagogický institut nabízí metodickou a vzdělávací podporu pro školy, které se připravují na zavádění nového kurikula. V průběhu následujících měsíců nabídne stovky vzdělávacích materiálů, desítky webinářů, e-learningové kurzy, příklady inspirativní praxe a modelové školní vzdělávací programy. Potřebné informace v nich najdou učitelé, učitelky, vedení škol i koordinátoři školních vzdělávacích programů.

👀 Co dál sledovat: Od školního roku 2027/2028 bude výuka podle nových vzdělávacích programů povinná minimálně v 1. a 6. ročníku a od školního roku 2031/32 bude povinnost platit už pro všechny ročníky.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku