Na Václavské náměstí padne přes 1,6 miliardy. Staveniště tam bude ještě dva roky

Obrázek
Z Václavského náměstí je jedno velké staveniště
Z Václavského náměstí je jedno velké staveniště
Česko

Konečný účet za návrat tramvají na pražské Václavské náměstí a za jeho revitalizaci vyjde na více než 1,6 miliardy korun. Přibydou koleje a stromy, naopak zmizí některé vstupy do metra. Pod zemí se buduje vodní nádrž o velikosti tří plaveckých bazénů.

🚩 Proč je to důležité: Jde o nejvýznamnější a nejdražší zásah do veřejného prostoru v centru metropole za několik desetiletí. Záměr návratu tramvajové trati i rozsáhlé staveniště ovšem stále budí emoce.

➡️ Co se stalo: Stavební práce v horní části Václavského náměstí začaly loni na podzim a ukončeny by měly být v červnu roku 2027. Výstavba tramvajové trati a celková revitalizace úseku od Jindřišské ulice směrem nahoru vyjde na 1,2 miliardy korun.

Obnova dolní poloviny náměstí probíhala v letech 2020 až 2022. Stála 420 milionů, o 93 milionů víc, než se původně přepokládalo. Sečteno a podtrženo: celkem 1,6 miliardy a pět let prací.

„Příspěvek EU může činit až 1,086 miliardy korun,“ sdělil serveru Publico vedoucí komunikace Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Daniel Šabík.

Stavbu by podle něj bylo možné zkrátit pouze za předpokladu úplného uzavření horní části Václavského náměstí a přerušení provozu na magistrále. „To nešlo, proto výstavba potrvá ještě dva roky,“ dodal.

Na Václavském náměstí nyní pracuje i Pražská energetika. Její mluvčí Karel Hanzelka sdělil, že společnost souběžně revitalizuje i energetické sítě v obou částech náměstí. Náklady se pohybují kolem 10 milionů korun.

„Vybudovali jsme mimo jiné několik nových přípojných míst, například pro retenční nádrž nebo pro připojení potřebných zařízení, nutných pro pořádání akcí, které se na Václavském náměstí konají (manifestace, kulturní akce apod.). To dosud v této oblasti nebylo snadné,“ řekl serveru Publico.

Skoro 100 milionů zde prostaví také Pražská vodohospodářská společnost, která rekonstruuje kanalizaci a obnovuje vodovodní řady. „Součástí bude i propojení mezi stokou na východní a západní straně náměstí,“ uvedla pro Publico tajemnice vodohospodářů Hana Kletečková.

📢 Co kdo říká:
Daniel Šabík, mluvčí pražského dopravního podniku: „Rozsah prací byl znám v předstihu a řádně projednán a zavčasu komunikován s vlastníky nemovitostí a pravomocně povolen. DPP žádné kompenzace za údajné ušlé zisky poskytovat nebude. Přístup zákazníků i zásobování ke všem provozům na Václavském náměstí je zajištěn.“

Karel Hanzelka, mluvčí Pražské energetiky: „Revitalizace energetických sítí na Václavském náměstí probíhá řadu let. Spodní část je dokončena, nyní se práce přemístily na horní část. Jsou hotové různě dlouhé úseky přecházející i do bočních ulic jako například Štěpánská, Krakovská apod.“

🔎 Kontext: Pražské Václavské náměstí je považováno za jedno z nejfrekventovanějších míst České republiky. Přesné statistiky, kolik jím ročně projde lidí, sice nejsou dostupné, odhady hovoří o cca 30 milionech.

Projekt revitalizace pochází z dílny Jakub Cigler Architekti, vítězná studie z roku 2005 byla později aktualizována o detailní uspořádání tramvajové trati.

Tramvajová trať byla součástí náměstí po desítky let, zrušena byla v roce 1980.

Rozlohou, časem oprav i financemi je akce srovnatelná s revitalizací slavného Times Square v New Yorku (dokončeno v roce 2017), ovšem s tím rozdílem, že se na Times Square nebudovala tramvajová trať. Naopak byla tato rušná dopravní tepna přebudovaná na pěší zónu.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Ve čtvrtek 12. června bude zahájena stavba nové tramvajové tratě Muzeum, jde o přestavbu části stávající tratě a vytvoření napojení směrem k Václavskému náměstí. Začínat bude ve Vinohradské ulici.

📍Revitalizace Václavského náměstí přehledně

🚋 Horní část

Délka trati bude přibližně 550 metrů a propojí stávající tratě v Jindřišské a Vodičkově ulici s novými kolejemi u budovy Národního muzea.

Prostor pro chodce se zvětší, počet stromů se zdvojnásobí.

U křižovatky Vodičkovy a Jindřišské ulice vznikne nový, široký vstup do vestibulu stanice metra Můstek. Poblíž bývalého Domu potravin se otevře nový vstup do vestibulu stanice metra Muzeum, bude prostornější a vybavený eskalátorem. Současný výstup u sochy svatého Václava se ruší, bude zasypán.

Mezi ulicemi Vodičkova a Štěpánská se buduje podzimní nádrž na zachytávání dešťové vody. Její objem bude přibližně 2100 m³ vody.

⛲ Dolní část

Byla kompletně vyměněna dlažba i povrch vozovek a chodníků. Došlo k instalaci nových laviček, odpadkových košů, stojanů na kola a moderního veřejného osvětlení. Také dolní část náměstí je připravena pro případný návrat tramvajové trati.

Byl výrazně omezen provoz aut (zejména parkování a průjezd). Vznikl širší prostor pro pěší a rekreační zónu.

Vysazeno bylo více než 50 nových stromů. Stromy jsou zasazeny do speciálních vegetačních buněk, které zajišťují dostatek vody a živin. Stromy jsou automaticky zavlažovány systémem napojeným na retenční nádrž.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku