TikTok a rodiče ženou mladé do Babišovy náruče. Hlas by mu dala pětina

Obrázek
Alena Schillerová s mladými voliči
Alena Schillerová s mladými voliči

Sázka na lehce přehnaná videa na TikToku se vyplatila. Hnutí ANO podle posledních průzkumů posílilo u mladých voličů. Zatímco před čtyřmi lety jim hodilo hlas zhruba 13 procent mladých, dnes by to byla zhruba pětina.

❗Proč je to důležité: Pokud by volby proběhly nyní, hnutí Andreje Babiše by i díky hlasům mladší generace získalo více křesel než současná vládní koalice. Mladí voliči přitom dlouhodobě podporovali spíše strany bývalé pětikoalice.

✅ Co se stalo: Předvolební modely, které o víkendu vydaly agentury STEM a Kantar, vycházejí velmi dobře pro opoziční hnutí ANO. Volby by vyhrálo podle obou průzkumů a získalo by 33, respektive 35 procent hlasů. A ukazuje se, že Babiš umí oslovit i jiné cílovky než důchodce.

„Mezi seniory má hnutí ANO podporu více než padesátiprocentní, ale začalo posilovat i u mladé voličské skupiny. Zatímco ještě před pár lety mezi mladými volilo ANO deset až patnáct procent, teď už se podpora hnutí mezi nimi blíží i dvaceti procentům a pořád mírně roste,“ řekl Novinkám sociolog Pavel Ranocha z agentury Kantar.

Podle politologa Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v Olomouci mají na mladé voliče velký vliv sociální sítě, ale i rodiče. „Je tam vidět strašně silná korelace. Oni to vidí u rodičů, na TikToku sledují Alenu Schillerovou, tak proč to házet nějaké liberální straně z Prahy, pokud jste z venkova,“ vysvětlil pro Aktuálně.cz.

Právě místopředsedkyně hnutí ANO a bývalá ministryně financí Alena Schillerová je na sociálních sítích velmi produktivní a její mnohdy až bizarní videa mají mezi mladými velký dosah. Aktivní jsou i Andrej Babiš nebo Karel Havlíček. Na propagaci ANO na Instagramu se podílí také mladé marketérky Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová nebo předseda uskupení Mladé ANO Adam Knedlhans. 

🔎 Kontext: Voličská základna hnutí ANO oproti posledním sněmovním volbám v roce 2021 roste na obou stranách věkového spektra. Před čtyřmi lety ANO volilo 47 % lidí starších 65 let. 

„Hnutí Andreje Babiše si udrželo také solidní podporu mezi lidmi 35–54 let bez maturity (okolo 24 %) a u nízkopříjmových pracujících a nezaměstnaných (26 %). Naopak minimální podporu mělo mezi mladými a vysokoškolsky vzdělanými lidmi vzdělanými (13-16 %),“ uvedla před čtyřmi lety agentura PAQ Research. 

Pokud by se volby odehrály nyní, ANO by získalo zhruba 33-35 procent hlasů, druhá by skončila koalice SPOLU s pouhými 19 procenty. Na třetí pozici by bylo hnutí STAN (12,5 procenta voličů), čtvrtou pozici by obsadili Piráti a Motoristé sobě, kteří by shodně získali 7,5 procenta hlasů. Pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do Sněmovny by pokořilo i SPD se 6,5 procenty voličů. Křeslo poslance by naopak nezískalo uskupení Stačilo! (3,5 procenta) ani Přísaha (2 procenta). 

🔭 Co sledovat v dalších dnech: Zajímavé bude, jak na mladé voliče zacílí vládní strany - především jak se jim podaří „prodat” své úspěchy a vysvětlit nesplněné předvolební sliby. Otázkou také je, zda se Pirátům podaří přesvědčit zklamané voliče, případně která uskupení přeberou jejich hlasy z posledních sněmovních voleb.

U dosavadních nevoličů - ale i elektorátu ANO a ODS - se zvyšuje také podpora Motoristů sobě, celkově oproti listopadovému průzkumu Kantaru poskočili o pět procentních bodů. „Jejich potenciál je vysoký a dále roste,“ uvedl analytik STEM Martin Kratochvíl.

 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku