POZVÁNKA: Krása retro skla. Výstava přibližuje významného výtvarníka Adolfa Maturu

Mnozí mají jeho díla v kredenci a vůbec netuší, že jde o kousky od ceněného sklářského výtvarníka. Ti, kteří to vědí, je pravidelně oprašují na čestném místě. Designér lisovaného skla Adolf Matura je dnes mezi sběrateli pojem. Jeho díla jsou od čtvrtka k vidění na výstavě v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
🫙 Proč na to jít: Výstava přináší přehled Maturovy tvorby od raných autorských ryteckých prací až po unikátní artefakty ze sedmdesátých let.
🔎 O co jde: Mísy, vázy, poháry, popelníky, sochy i skleněné sety. Výstava soustřeďuje početné ukázky rytého, broušeného hutního, a především lisovaného skla. Návštěvníci mohou zhlédnout pečlivý výběr Maturových prací z depozitářů Uměleckoprůmyslového musea v Plzni, Západočeského muzea v Plzni a ze soukromých sbírek.
Expozice představuje Maturovy rané unikátní práce, které v letech 1957 až 1960 úspěšně reprezentovaly moderní československé sklo na mezinárodních výstavách v Miláně, Bruselu, americkém Corningu a brazilském Sao Paulu.
K vidění jsou i jeho návrhy ze šedesátých a sedmdesátých let, jimiž podstatně ovlivnil výtvarnou podobu sériové produkce užitkového i dekorativního skla. Právě u těchto kousků mohou mnozí zavzpomínat. Řadu z nich určitě měli doma třeba jejich rodiče či prarodiče.
Osobitost Maturova designu spočívá v jednoduchosti. Sjednocujícím znakem jeho prací je střídmý, zdánlivě nenápadný tvar, který ale perfektně slouží svému účelu. Autor zároveň nechává maximální prostor pro to, aby plně vyzněla kvalita i krása skleněného materiálu.
Výstava přináší retrospektivní pohled na výtvarný vývoj českého skla v období tří desetiletí, během něhož se podařilo znovuoživit jeho dřívější pověst a vrátit mezinárodní uznání.
🚶♀️➡️ Kdy na to jít: Výstava v pražském Uměleckoprůmyslovém museu potrvá do 11. ledna 2026, otevřeno denně kromě pondělí.
Adolf Matura (1921-1979)
Patřil ke generaci sklářských umělců a designérů, absolventů studia v ateliéru profesora Karla Štipla na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kteří se zásadně podíleli na podobě československého užitkového a dekorativního skla padesátých až sedmdesátých let minulého století.
Od roku 1952 začal jako designér spolupracovat s Ústředním výtvarným střediskem pro průmysl skla a jemné keramiky. Se svými návrhy se zúčastnil významných mezinárodních přehlídek užitého umění XI. Trienále v Miláně v roce 1957 a Světové výstavy EXPO 58 v Bruselu.
Roku 1959 se stal vedoucím výtvarníkem oboru skla v nově vzniklém Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK) v Praze. Vytvořil množství návrhů foukaného, broušeného i hutně tvarovaného skla, především se ale zaměřil na sklo lisované, jehož vývoj významně ovlivnil jak z výtvarného, tak z technologického hlediska.