Stručně, věcně, včas. Zpravodajský projekt PUBLICO startuje

23.4.2025 - 06:50

„Stručně, věcně, včas.“ Tak zní heslo nového zpravodajského projektu PUBLICO, který dnes odstartoval. 

PUBLICO bude své čtenáře oslovovat, jak na svém zpravodajském webu Publico.cz, tak skrze pravidelné newslettery. Na startu nabízí každý pracovní den ranní a večerní vydání newsletterů a také víkendový speciál. 

Čím se PUBLICO che odlišit „Koncept PUBLICA reaguje na záplavu informací a nedostatek pozornosti, se kterými se potýká moderní člověk. Oslovit čtenáře je čím dál těžší. Především ty, kteří si váží svého času: profesionály, manažery, podnikatele a další příslušníky prémiových sociodemografických skupin,“ vysvětluje zakladatel projektu a jeho šéfredaktor Veselin Vačkov.  

PUBLICO nabízí čtenářům především službu: Tým zkušených novinářů každý den reportuje o nejdůležitějších událostech v politice, byznysu, společnosti, ve světě a v kultuře. Přináší jak původní informace, tak analytický pohled na to, co se odehrává, nebo o čem píšou ostatní. 

„Na webu a v newsletterech přinášíme zprávy a analýzy, nikoli květnaté komentáře. Snažíme se o nestranné zpravodajství v kontextu. Nikomu nechceme vnucovat své názory. Nekopeme za žádnou polickou stranu nebo vyhraněnou ideologii,“ vysvětluje další ze zakladatelů projektů, hlavní editor Martin Hampejs. 

„Polarizací ve společnosti je více než dost. Většina názorových barikád je na domácím trhu již obsazena jinými médií. PUBLICO se proto hodlá profilovat jako neideologická zpravodajská platforma,“ dodává Veselin Vačkov. 

Jaký je styl PUBLICA Stručnosti a věcnosti je podřízen také styl PUBLICA: články mají pevnou modulární strukturu a rozsah: v průměru zaberou kolem tří minut čtenářovy pozornosti. V textech se objevují také emotikony, protože jsou úsporné a patří k modernímu stylu komunikace. Inspirací pro styl PUBLICA je trend „modulární žurnalistiky“, což je přístup k tvorbě textů, který spočívá v rozdělení obsahu na samostatné a znovupoužitelné části (moduly). Je typický pro byznysovou komunikaci a pro media jako Newsweek nebo Axios, experimentuje s ním i britská BBC.

 Na jakou skupinu čtenářů PUBLICO cílí PUBLICO cílí na vzdělané a ekonomicky aktivní lidi s vyššími příjmy: profesionály z byznysu, financí, práva, medicíny či volných povolání, vedoucí zaměstnance a příslušníky státní správy, manažery, podnikatele, akademiky, studenty. 

Hlavním poznávacím znakem čtenářů PUBLICA je skutečnost, že si váží svého času. Je pro ně vzácnou komoditou, protože jsou aktivní, iniciativní, zaneprázdnění. Pro svou práci i pro své volno ale potřebují přehled. Chtějí se vyznat v politice, společnosti, byznysu i v umění. Oceňují stručnost, věcnost a spolehlivost. 

Svým stylem práce s informacemi PUBLICO chce oslovit i generaci Z, která preferuje stručné informace v kontextu. 

Kdo tvoří tým PUBLICA a jaké má zázemí Zakladateli PUBLICA jsou Veselin Vačkov a Martin Hampejs. Veselin Vačkov je bývalým dlouholetým šéfredaktorem a ředitelem Lidových novin. Sbíral zkušenosti i jako ředitel regionů skupiny MAFRA a také jako mentor a poradce řady zahraničních médií ve Střední a východní Evropě, naposledy například v Maďarku, Bulharsku, Srbsku a Kosovu. Martin Hampejs přichází také z Lidových novin, kde působil jako hlavní editor. Dalšími členy redakce jsou novináři se zkušenostmi z celostátních médií jako jsou iDNES, Novinky, Aktuálně, nebo Blesk.

Projektu poskytla administrativní, právní a finanční zázemí společnost Central European Financial Management a osobně její majitel, právník a finančník JUDr. Karel Goláň.

Jaký má PUBLICO obchodní model Startovací obchodní model nabízí veškerý obsah zdarma a spoléhá na příjmy z reklamy. Budoucí cílový stav počítá s vícero způsoby monetizace. O prodej inzerce se stará Barbora Chromečková, která dříve působila ve vydavatelských domech Economia a CNC.

Plány do budoucna 

Vzhledem k tomu, že klíčovou událostí letošního roku jsou podzimní volby do Poslanecké sněmovny, PUBLICO posílí politické zpravodajství, a to jak personálně, tak formátově. Další rozvojové plány budeme oznamovat postupně. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku