Temu i Shein útočí na Evropu. Dotovaným prodejem chtějí částečně nahradit Ameriku

Levné zásilky jsou ještě levnější. Podle agentury Bloomberg čínské obchodní platformy poskytují obchodníkům dotace, aby zboží více nabízeli v Evropě. Firmy jako Temu navíc masivně investují do reklamy.
🚩 Proč je to důležité: Pro zákazníky to může být na jedné straně příležitost výhodněji nakoupit, na druhé straně z Číny přichází tvrdá konkurence pro evropské firmy i e-shopy. Evropa ale není tak otevřená, jak se může zdát. Někdy je také diskutabilní kvalita čínského zboží.
➡️ Co se stalo: Americká cla nutí stovky tisíc čínských firem hledat nové trhy. Internetová tržiště Temu, Shein a nově i TikTok, který provozuje i prodejní platformu, se jim snaží jít naproti a otevírat cestu do Evropy.
Snadné to ale není, starý kontinent je proti obřímu trhu USA příliš složitý. Je byrokratický, roztříštěný a ve výsledku se v Evropě vydělává méně.
Podle dat společnosti AppGrowing Global, která analyzuje reklamu, vydávala v dubnu a květnu společnost Temu v Evropě na reklamu dvanáctkrát více peněz než před rokem. Ve Spojeném království výdaje více než zčtyřnásobila.
V USA je situace přesně opačná, na reklamu tam jde desetina původních částek. Čínské platformy nyní dávají do reklamy ve Velké Británii více peněz než v USA.
A to není všechno. Obchodníci oslovení agenturou Bloomberg potvrdili, že jim platformy nabízejí dotace. Temu přidává tři eura (v přepočtu 75 korun) k zásilkám do 30 eur (750 korun). TikTok ve Spojeném království nabízí dokonce v přepočtu 102 korun ke každé zásilce. Běžná je navíc dotovaná či plně hrazená doprava.
Jenže ani tohle všechno nestačí. Řada čínských firem se dekády soustředila na americké zákazníky a na jejich preference. Své výrobky ladily na tamní pravidla a regulace. Evropa je pro ně složitá. Už jen množství různých variant elektrických zásuvek a jazyků jim přidělává starosti.
V každé jednotlivé evropské zemi se také musí registrovat k dani z přidané hodnoty a navíc sledovat změny norem ve všech zemích, ve kterých chtějí výrobky prodávat. Výsledkem je, že náklady v Evropě jsou mnohem vyšší než v USA. Tamní trh je sice výrazně více konkurenční, bojuje se ale o více zákazníků.
Čínské firmy tak stále spíše doufají, že se situace v USA se cly zlepší. Snaží se maximálně využívat období, kdy Donald Trump cla pozastavuje či dočasně sníží, a posílají v takovou chvíli co nejvíce kontejnerů. Doufají, že se jim v těchto chvílích podaří do USA dostat dost zboží i na zbytek roku.
Jenže dopady celních válek jsou znát. Zboží na těchto platformách v USA zdražilo na začátku května proti dubnu zhruba o pětinu a ruku v ruce s tím klesly tržby také téměř o pětinu. Tento vývoj je ale nejspíše jen začátek. Pokud opravdu začnou platit 145% cla i poměrně obří zdanění dříve vůbec nezdaněných malých zásilek, bude situace ještě horší.
V Evropě to tak začnou stále více zkoušet i ty čínské firmy, které dosud spoléhaly jen na americký trh. I kdyby se o to pokusila jen část z nich, konkurence a nabídka zboží v Evropě výrazně vzroste.
🔎 Kontext: Temu nebo Shein nejsou e-shopy v klasickém slova smyslu. Jsou to internetová tržiště, přes která nabízejí své zboží výrobci nebo skutečné e-shopy. Ti jsou tedy skutečnými prodejci zboží.
Čínské platformy používají velmi agresivní marketing, který je často na hraně (či za hranou) pravidel. Zákazník dostává i několikrát denně řadu zavádějících nabídek, informací o výhrách a stoprocentních slevách.
V roce 2023 se objevily obavy, že aplikace Temu sbírá data o uživatelích. Firma měla údajně více vydělávat na datech než na prodeji zboží. Informace mohla sdílet i s čínskou vládou.
Kontroverzní je i řada dalších praktik: Porušování autorských práv, využívání nekvalitních materiálů, nedostatečné vyřizování reklamací a zneužívání otrocké práce. Velká část těchto témat se ale týká i zboží, které je v běžné distribuční síti. Nejde tak o něco, co by platilo výlučně pro čínské obchodní platformy nebo se týkalo jen čínského zboží.
Temu a Shein mají i soudní spory mezi sebou. Temu například údajně najala influencery, aby Shein pomlouvali. Shein prý pro změnu vyhrožoval obchodníkům, kteří spolupracovali i s Temu. Sporů ale mají mnohem více a vzájemně se soudí v několika zemích.