Temu i Shein útočí na Evropu. Dotovaným prodejem chtějí částečně nahradit Ameriku

Obrázek
Ilustrační grafika
Ilustrační grafika

Levné zásilky jsou ještě levnější. Podle agentury Bloomberg čínské obchodní platformy poskytují obchodníkům dotace, aby zboží více nabízeli v Evropě. Firmy jako Temu navíc masivně investují do reklamy.

🚩 Proč je to důležité: Pro zákazníky to může být na jedné straně příležitost výhodněji nakoupit, na druhé straně z Číny přichází tvrdá konkurence pro evropské firmy i e-shopy. Evropa ale není tak otevřená, jak se může zdát. Někdy je také diskutabilní kvalita čínského zboží.

➡️ Co se stalo: Americká cla nutí stovky tisíc čínských firem hledat nové trhy. Internetová tržiště Temu, Shein a nově i TikTok, který provozuje i prodejní platformu, se jim snaží jít naproti a otevírat cestu do Evropy.

Snadné to ale není, starý kontinent je proti obřímu trhu USA příliš složitý. Je byrokratický, roztříštěný a ve výsledku se v Evropě vydělává méně.

Podle dat společnosti AppGrowing Global, která analyzuje reklamu, vydávala v dubnu a květnu společnost Temu v Evropě na reklamu dvanáctkrát více peněz než před rokem. Ve Spojeném království výdaje více než zčtyřnásobila.

V USA je situace přesně opačná, na reklamu tam jde desetina původních částek. Čínské platformy nyní dávají do reklamy ve Velké Británii více peněz než v USA.

A to není všechno. Obchodníci oslovení agenturou Bloomberg potvrdili, že jim platformy nabízejí dotace. Temu přidává tři eura (v přepočtu 75 korun) k zásilkám do 30 eur (750 korun). TikTok ve Spojeném království nabízí dokonce v přepočtu 102 korun ke každé zásilce. Běžná je navíc dotovaná či plně hrazená doprava.

Jenže ani tohle všechno nestačí. Řada čínských firem se dekády soustředila na americké zákazníky a na jejich preference. Své výrobky ladily na tamní pravidla a regulace. Evropa je pro ně složitá. Už jen množství různých variant elektrických zásuvek a jazyků jim přidělává starosti.

V každé jednotlivé evropské zemi se také musí registrovat k dani z přidané hodnoty a navíc sledovat změny norem ve všech zemích, ve kterých chtějí výrobky prodávat. Výsledkem je, že náklady v Evropě jsou mnohem vyšší než v USA. Tamní trh je sice výrazně více konkurenční, bojuje se ale o více zákazníků.

Čínské firmy tak stále spíše doufají, že se situace v USA se cly zlepší. Snaží se maximálně využívat období, kdy Donald Trump cla pozastavuje či dočasně sníží, a posílají v takovou chvíli co nejvíce kontejnerů. Doufají, že se jim v těchto chvílích podaří do USA dostat dost zboží i na zbytek roku.

Jenže dopady celních válek jsou znát. Zboží na těchto platformách v USA zdražilo na začátku května proti dubnu zhruba o pětinu a ruku v ruce s tím klesly tržby také téměř o pětinu. Tento vývoj je ale nejspíše jen začátek. Pokud opravdu začnou platit 145% cla i poměrně obří zdanění dříve vůbec nezdaněných malých zásilek, bude situace ještě horší.

V Evropě to tak začnou stále více zkoušet i ty čínské firmy, které dosud spoléhaly jen na americký trh. I kdyby se o to pokusila jen část z nich, konkurence a nabídka zboží v Evropě výrazně vzroste. 

🔎 Kontext: Temu nebo Shein nejsou e-shopy v klasickém slova smyslu. Jsou to internetová tržiště, přes která nabízejí své zboží výrobci nebo skutečné e-shopy. Ti jsou tedy skutečnými prodejci zboží.

Čínské platformy používají velmi agresivní marketing, který je často na hraně (či za hranou) pravidel. Zákazník dostává i několikrát denně řadu zavádějících nabídek, informací o výhrách a stoprocentních slevách.

V roce 2023 se objevily obavy, že aplikace Temu sbírá data o uživatelích. Firma měla údajně více vydělávat na datech než na prodeji zboží. Informace mohla sdílet i s čínskou vládou.

Kontroverzní je i řada dalších praktik: Porušování autorských práv, využívání nekvalitních materiálů, nedostatečné vyřizování reklamací a zneužívání otrocké práce. Velká část těchto témat se ale týká i zboží, které je v běžné distribuční síti. Nejde tak o něco, co by platilo výlučně pro čínské obchodní platformy nebo se týkalo jen čínského zboží.

Temu a Shein mají i soudní spory mezi sebou. Temu například údajně najala influencery, aby Shein pomlouvali. Shein prý pro změnu vyhrožoval obchodníkům, kteří spolupracovali i s Temu. Sporů ale mají mnohem více a vzájemně se soudí v několika zemích.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku