RECENZE: Běžící muž potlačuje um režiséra. Zábava mu ale nechybí
Talentovaný režisér Edgard Wright, vycházející hvězda Glen Powell a nadčasová adaptace Stephena Kinga. Nová verze Běžícího muže to po 40 letech zkouší znovu na velkém plátně.
🎬 Proč to vidět: Snímek umí strhnout rychlým tempem, decentním futurismem a rychlou akcí. A i když je předvídatelný, dokáže diváky zabavit.
➡️ O čem to je: Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu milionů diváků, přežít třicet dní, během nichž jsou pronásledováni jak profesionálními zabijáky, tak i obyčejnými lidmi kvůli odměně.
Hlavní hrdina Ben Richards (Glen Powell) se do hry přihlásí, aby získal peníze na léčbu těžce nemocné dcerky a producent Dan Killian (Josh Brolin) v něm vidí ideální tvář, kterou budou diváci jeho pořadu Běžící muž milovat. Dokud bude živý. Ben ale přežívá mnohem déle, než kdokoli čekal, a postupně začne ohrožovat nejen průběh soutěže, ale i samotný systém.
👀 Jak to vidí Publico: Britský režisér Edgard Wright se od svých prvotních děl filmařsky posunul k větším produkcím. Bohužel jeho charakteristický rukopis jako by se začal ztrácet v typickém mainstreamu. Jeho proslulé přechody scén, rychlý střih a vizuální zahlcení nepostrádající nápady, jako by poslední filmy postrádaly.
Režijně je Běžící muž „pouhý“ standard. Wright sice stále převyšuje většinu hollywoodských rutinérů, ale ve srovnání s jeho ranou tvorbou je to bohužel málo. Vizuálně tak film nepřekvapí, chybí zde alespoň jedna památná scéna, která by vizuálně rozbila klasický mainstream. A Wright už jako by se ani nesnažil svůj styl vylepšovat.
Rozporuplně působí i Glen Powell v hlavní roli, který sice svou hereckou kariéru doplňuje zajímavými charaktery, ale zde příliš neví, jestli má být drsňák, správňák, nebo psychopat. Přebíhá mezi všemi těmito polohami a působí podivně. Oproti osmdesátkové verzi s Arnoldem Schwarzeneggrem je zde postava Bena visáží uvěřitelnější a víc podobná předloze. Jakmile ale začne hra, Powell ani Wright příliš neví, jak s konceptem naložit, aby z něj vytěžili maximum.
To naštěstí neplatí o záporné postavě producenta zvrácené soutěže Dana Killiana, který je v podání Joshe Brolina správně slizký bysnysmen. Z vedlejších postav stojí za pozornost Michael Cera, jehož prvotřídní výkon zůstane v paměti i dlouho po skončení.
Scénář je kamenem úrazu hlavně kvůli nerozhodnosti hlavního motivu filmu. Snímek se snaží řešit kritiku masmédií, bulvarizaci, nadměrnou konzumaci brutálního obsahu, lidskou zvrácenost, rozpad společnosti, kapitalismu, a tak dále. Ale ani jedna věc nedostane adekvátní prostor, aby měla dopad.
Naštěstí Wright je stále solidní řemeslník, a i navzdory nadprůměrné (a později i trošku úmorné) stopáži 137 minut nehrozí nuda. Jen finále by mohlo být lepší a uzavřít alespoň některé rozjeté dějové linie vedlejších postav, které Ben po cestě potká.
🔨 Verdikt: Běžící muž je příjemná oddechovka, od které divák nemůže chtít mnoho. Je škoda, že Wrightova režie se nepouští do většího riskování a že nedokáže adekvátně převést motivy předlohy Stephana Kinga. Jako příjemný akčňák, co neurazí, to ale funguje nadmíru dobře.
Běžící muž (The Running Man)
USA (2025)
Režie: Edgar Wright
Scénář: Edgar Wright, Michael Bacall
Kamera: Jung-hoon Jung
Hudba: Steven Price
Hrají: Glen Powell, Josh Brolin, Michael Cera, Katy O'Brian, Colman Domingo, Emilia Jones…
Distributor: CinemArt