RECENZE: První rande po italsku. „Bláznivě“ je komedie o seznamování ve středním věku

Co se odehrává v hlavách muže a ženy, kteří se oťukávají na první schůzce? Italský režisér Paolo Genovese pokračuje ve své zálibě zachycovat mezilidské vztahy z intimní blízkosti. Umí to s lehkostí a humorem. Snímek Bláznivě měl pražskou premiéru 4. září a režisér ji uvedl osobně.
🎞️ Proč na to jít: Bláznivě je inteligentní romantická komedie, tedy žánr, který u publika obvykle boduje. A Paolo Genovese je tvůrce, kterému vztahové konverzační příběhy sedí – jak už prokázal ve svém filmovém hitu Naprostí cizinci z roku 2016. Na italském trhu film Bláznivě vydělal 17 milionů eur a stal se nejvýdělečnějším filmem roku 2025.
🔎 O co jde: Zápletka filmu Bláznivě je prostá: režisér zkoumá, co se děje v hlavách Lary a Piera, kteří spolu tráví první společnou večeři u Lary v bytě. Jak k seznámení došlo, film neřeší – máme tady před sebou římský byt a v něm dva hrdiny, kteří doufají, že jim vyjde rande.
Vtip je v tom, že divák sleduje děj očima dvou hlavních hrdinů – a zároveň jejich vnitřních hlasů zosobněných čtveřicí mužů a čtveřicí žen, které neustále glosují všechny nastalé situace, trapasy i emotivní chvíle sblížení.
👀 Jak to vidí Publico: Režisér Genovese si hraje se stereotypy: mužský pohled ztvárňují čtyři charakterové typy: macho, intelektuál, citlivý romantik a svérázný podivín. Čtveřice oblečená po italsku sedí v interiéru připomínajícím pánský klub a našeptává hlavnímu hrdinovi, co má a nemá dělat či říct. Problém je v tom, že každý z vnitřních hlasů to vidí jinak, takže v mužské hlavě vládne pěkný zmatek.
Naproti tomu čtyři ženské charaktery zosobňující Lařiny vnitřní hlasy obývají „ženský“ interiér s množstvím dekorací, světýlek, zrcadel. Ženský pohled reprezentují racionalistka, žena – vamp, romantička a „emo girl“ s tmavými očními linkami trousící cynické poznámky.
I Lařiny vnitřní hlasy spolu neustále vedou spory, od banálních otázek: jaké světlo rozsvítit, co si obléct a co duchaplného říkat, po úvahy nad životem dvou momentálně osamělých duší. Navzdory názvu se do sebe hlavní hrdinové na první pohled bláznivě nezamilují – spíš se pozorně oťukávají a zjišťují, zda by jim mohlo klapnout.
Film je vysloveně divadelní (stejně jako byli Naprostí cizinci) a odehrává se pouze ve třech interiérech. Genovese sází na bystré dialogy, herecké výkony a situační humor. První společná večeře je dobrý výchozí bod příběhu – nejistotu a trapasy spojené s prvním rande zná každý.
🔨 Verdikt: Bláznivě je příjemný, nebo jak se dnes říká „feel good“ vztahový film. Scénář je hodně „evropský“ – vychází se z evropského kulturního kontextu, citují se tu italští literární klasici i evropští myslitelé a odkazuje se k historii.
Bystré a vtipné repliky hlavních hrdinů (i jejich vnitřních hlasů) je radost poslouchat. Oba jsou navíc sympaticky normální: mají už něco za sebou a upřímně touží po blízké duši.
Film si zcela jistě si najde diváky, kteří ocení komorní vztahovou komedii, ve níž rezonuje něco velmi lidského – a navíc se u ní lze nahlas zasmát.
💡 Zajímavost: Díky světovému úspěchu Naprostých cizinců se režisér Paolo Genovese dokonce dostal do Guinnesovy knihy rekordů jako autor filmu s největším počtem remaků. Vzniklo více než 20 adaptací, včetně česko-slovenské verze Známí neznámí režisérky Zuzany Mariankové s Táňou Pauhofovou, Klárou Issovou, Martinem Hofmannem či Tomášem Měcháčkem z roku 2021.