RECENZE: Duchoň je barevný výlet do slovenské normalizace

Obrázek
Vladislav Plevčík jako zpěvák Karol Duchoň
Vladislav Plevčík jako zpěvák Karol Duchoň
Art

Nový film Duchoň slovenského režiséra Petera Bebjaka měl v pondělí světovou premiéru na festivalu v Karlových Varech. Filmová biografie slovenské popové ikony 70. let Karola Duchoně je příběhem velkého talentu – a zcela konformního charakteru. 

🎥 Proč na to jít: Na Slovensku se v posledních letech zvedla silná vlnu zájmu o Karola Duchoně, „slovenského Karla Gotta“, který předčasně zemřel v roce 1985. Film podle scénáře Jiřího Havelky a Roberta Mankoveckého (autorů divadelní hry o Duchoňovi Zem pamätá) využívá výraznou vizuální retro stylizaci i chytlavé Duchoňovy hity. Do českých kin film vstoupí 7. srpna.

🔎 O co jde: Peter Bebjak je ostřílený profesionál, za nímž stojí filmy jako Zpráva, Stínohra, Smršť či Čára, televizní série Herec nebo řada kriminálních seriálů jako Kriminálka Anděl, Případy 1. oddělení, Specialisté, Četníci z Luhačovic či Devadesátky. Tentokrát si vybral rozporuplnou postavu slovenské hvězdy Karola Duchoně – muže velkého pěveckého talentu, který šel v komunistickém Československu s proudem. A také člověka, kterého zničila závislost na alkoholu. 

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

👀 Jak to vidí Publico: Film vypráví příběh zpěváka, který neunesl svou popularitu. Duchoň pocházel ze slovenského maloměsta – a z nefunkčního rodinného prostředí: jeho otec byl tyran a alkoholik (ve filmu je scéna, kdy malého Karola zmlátí tak, až přestane slyšet na jedno ucho, což odpovídá skutečnosti). Jeho hudební a pěvecký talent se přesto záhy rozvine a vede až na pódia soutěží typu Bratislavská lyra a do televizních studií, kde v doprovodu orchestru zpívá řadu převzatých i domácích hitů (Uber pary, V dolinách, Elena nebo Mám ľudí rád). 

Kariéra extrovertního společenského muže, kterého ve filmu ztvárnil vynikající slovenský herec Vladislav Plevčík, se záhy protne se zájmy režimu: socialistické Československo Duchoně využívá pro export slovenské kultury na Západ. Vystupuje v Německu, Švýcarsku, ve Francii, v zemích sovětského bloku i na Kubě nebo v Japonsku. Komunistického funkcionáře, který stojí v pozadí Duchoňovy zahraniční kariéry, hraje taktéž skvělý Adrian Jastraban.

České diváky určitě zaujme několik setkání Duchoně s Karlem Gottem. Vojtěch Kotek se sedmdesátkovou patkou, motýlkem a umělým předkusem působí v roli Gotta dokonale. Nikoli jako parodie na zlatého slavíka, ale jako jeho skutečný předobraz - zdvořilý, profesionální, s režimem zručně spolupracující. 

Do komunistické strany sice Duchoň nevstoupí, ale zpívá, co se mu řekne. Nestará se o to, co je to Charta 77 a nechá se naverbovat k veřejnému vystoupení na setkání kulturních činovníků „Za nové tvůrčí činy ve jménu socialismu a míru“, tzv. antichartě.

Duchoň tak zosobňuje přístup většinového Čechoslováka v období normalizace: snaží se nevyčnívat a vytřískat ze života maximum. Po Bratislavě jezdí v mercedesu, velkopansky rozhazuje peníze. S tím se ale pojí neblahé rodinné dědictví: estrádní hvězda pije, vodkou zahání trému a získává „kamarády“ – Duchoň byl proslulý tím, že rád platil rundu všem, kdo o to stáli.

Film realisticky líčí i smutný konec umělcova krátkého života. Manželství se ženou Elenou, s níž vychovávají dceru Danku, závislost zcela zdevastuje. Alkoholismus ho přivede do dluhů a zdravotních problémů, které končí selháním jater – v pouhých 35 letech. 

🔨 Verdikt: Peter Bebjak při vyprávění Duchoňova osudu střídá časová období (zpěvák vlivem alkoholismu výrazně ztloustl – i s tím se museli maskéři filmu vypořádat), prokládá jej největšími hity i klipovitě stylizovanými sekvencemi jeho zahraniční kariéry. Duchoňovu osobnost nahlíží ze všech možných perspektiv, sledujeme kluka z maloměsta, kterému tleskalo publikum v Cannes, člověka, který šel na ruku režimu i muže, který dal alkoholu přednost před rodinou a nechal se závislostí zcela převálcovat.

V závěrečné scéně filmu nechává režisér protnout minulost se současností. Televizní studio estrádního pořadu 70. let zaplní tanečníky ze současnosti – a nechá na diváky zcela působit sílu Duchoňova intenzivního hlasu. Možná že právě tak, bez jakéhokoli kontextu, současní mladí Slováci Karola Duchoně vnímají. Nezajímá je jeho politická (ne)angažovanost, ani boj se závislostí, ale prostě si jen chtějí zatancovat na hit Mám ťa rád

Duchoň (2025), režie: Peter Bebjak
Film, který vznikl v produkční společnosti DNA Production, se připravoval několik let. Scenáristé Jiří Havelka a Róbert Mankovecký spolupracovali s Duchoňovou rodinou i s jeho nejbližšími kolegy. Vznikl portrét, který reálně zachycuje Duchoňův život i veřejnosti méně známé stránky. 

Karola Duchoně ztvárnil Vladislav Plevčík, jeho současníka Karla Gotta hraje Vojta Kotek. V dalších rolích se objeví Anna Jakab Rakovská, Gregor Hološka, Agáta Spišáková, Tomáš Maštalír, Adrian Jastraban, Alena Pajtinková, Daniel Fischer a další. Do českých kin Duchoň vstoupí 7. srpna.


 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku