RECENZE: Krása a zmar. Fotograf Václav Jirásek vystavuje ve Špálově galerii

Obrázek
Corpus Domini, 2024
Corpus Domini, 2024
Art

Na jeho fotografie objímajících se párů, které tvoří letošní vizuál karlovarského filmového festivalu, lze momentálně narazit všude po republice. Výstava Forbidden Pleasures (Zakázané radosti) v pražské Galerii Václava Špály představuje volnou tvorbu Václava Jiráska – jejím spojujícím tématem je krása pomíjivosti.

📸 Proč na to jít: Fotograf Václav Jirásek patří od 90. let k nejvýraznějším představitelům současné české inscenované fotografie vedle Ivana Pinkavy či Tona Stana. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách prestižních institucí, jako jsou Centre Georges Pompidou, Museum Ludwig nebo The Art Institute of Chicago. 

🔎 O co jde: Tři patra galerie na pražské Národní třídě zaplnil mix Jiráskových dlouhodobých výtvarných cyklů a fotografií z poslední doby: umělec se zabývá tématem pomíjivosti v přírodě i v lidském životě, vyjadřuje se k němu prostřednictvím snímků s náboženskými motivy, inscenovanými portrétními fotografiemi či znepokojujícími snímky zvířat ve zbědovaném stavu.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Václav Jirásek je vystudovaný malíř, na pražské Akademii výtvarných umění prošel ateliéry malby Václava Pospíšila a Jiřího Načeradského. Malířskou vizualitu si uchoval i v práci s fotografií – v níž je samouk. V nadsázce o sobě prohlašuje, že je malíř, který se k fotografování dostal souhrou náhod. 

Na konci 80. let minulého století figuroval ve fotografické skupině Bratrstvo, která se inspirovala britským prerafaelitismem i gotickými cechy a zabývala se vztahem obrazu a ideologie – ironicky pracovala s ikonou jako nástrojem propagandy. 

V 90. letech začal Jirásek dokumentovat továrny, které nepřežily divoký nástup kapitalismu, jeho obsáhlý cyklus portrétů dělníků Industria byl vystavený v roce 2005 v pražské Galerii Rudolfinum. Před rokem obměněný a rozšířený projekt vystavila příbramská Galerie Františka Drtikola. 

👀Z pohledu Publika: Středobodem expozice Forbidden Pleasures ve Špálově galerii je modrá blýskavá místnost evokující nebesa s portréty světců. Jirásek se zabývá tématem vanitás a estetikou katolického kýče: jímavé portréty madon doplňuje skutečnými vadnoucími květy v broušených vázách. 

Místnost uvozuje motto z pojednání vlámského symbolisty Maurice Maeterlincka Inteligence květin. Příroda, květiny – zdobící i vadnoucí – zaujímají v Jiráskově díle zásadní místo jak ve smyslu estetickém, tak filozofickém.

Dalším zásadním Jiráskovým tématem je estetika smrtelnosti v nejrozmanitějších podobách. Smrt a konečnost lidského života se ve Špálově galerii objevuje na snímcích soch trpících svatých (s realisticky krvácejícími koleny), barokních objektů z lidských kostí, nazdobených mumií nebo náhrobků. Fotografa téma fascinuje dlouhodobě – rozvíjel jej například v Mexiku, kde dokumentoval svátky mrtvých. 

K utrpení zvířat a lidské lhostejnosti se Jirásek vrací v ukázkách z cyklu Kerberos (jméno černého trojhlavého psa, který v antické mytologii střeží vchod do podsvětí). Zachycuje zubožená zvířata, která potkává na cestách, a jejich fotografie klade do protikladu k snímkům uměleckých děl, jež vztah lidí a zvířat zobrazují z idylické perspektivy. 

🔨 Verdikt: Výstava Václava Jiráska návštěvníka pohltí svou opulentní vizualitou a dekadentní tematikou. Srozumitelnosti by ovšem neuškodily popisky, které u děl chybí. Kromě úvodního autorského textu kurátorky se divák musí spolehnout na vlastní erudici. Ponořit se do Jiráskovy vizuality je naštěstí snadné a lákavé, jeho inscenované portréty jsou uhrančivé – a téma smrti musí v různé intenzitě zarezonovat v každém z nás. 

Václav Jirásek (59)

Pochází z Karviné. Vystudoval střední uměleckoprůmyslovou školu v Brně a malbu na Akademii výtvarných umění v Praze. K fotografii se dostal koncem 80. let, kdy se stal také členem umělecké skupiny Bratrstvo. 

Tu tvořili spolužáci z brněnské školy, později studenti pražské AVU a UMPRUM (kromě Jiráska ve skupině byli Zdeněk Sokol, Petr Krejzek, Martin Findeis a Roman Muselík). Společnou tvorbou v doznívajících 80. letech především vzdorovali socialistické šedi. Po revoluci, v časech nových příležitostí, se skupina rozpadla.

Později Jirásek působil jako pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (2018–2022).

Výstava Forbidden Pleasures

Galerie Václava Špály, do 22. června
kurátorka: Kateřina Sysová

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku