RECENZE: Horor v chodbě metra. Do kin přichází japonský Exit 8

Do českých kin v rámci festivalu Be2Can vstoupil japonský horor Exit 8. Premiéru měl na letošním filmovém festivalu v Cannes v sekci Midnight Screenings a nyní je v běžné distribuci. Rozhodně má potenciál přitáhnout i jiné než hororové publikum.
🎥 Proč na to jít: Snímek je natočený podle stejnojmenné kultovní videohry a na stejném principu: muž uvízlý v podzemních chodbách metra musí najít cestu ven. Gradující tísnivé drama má ale více rovin a dotýká se celé řady aktuálních témat: odcizené společnosti, nedostatku empatie i ochoty k sebeobětování.
🔎 O čem to je: Mladý muž jede typicky přeplněným japonským metrem a jako všichni ostatní sleduje displej telefonu. Periferně vnímá plačící děcko, jeho vystresovanou matku a zuřivého cestujícího, který na ni křičí. Do toho přijímá telefon od expartnerky se znepokojivou zprávou: je neplánovaně těhotná.

Poté muže pohltí nekonečné bíle vykachlíčkované chodby metra – a divákovi společně s ním dochází, že je účastníkem jakési podivné hry: chodba vede odnikud nikam, reklamy na stěnách i kolemjdoucí se opakují (na jednom plakátě je proslulá Escherova smyčka s mravenci), z podzemí nelze jen tak odejít. Muž posléze nachází jednoduchý návod této bizarní hry: jdi a když narazíš na cokoli neobvyklého, vrať se. Pokud ne, pokračuj dál.
Hrdina tedy dokolečka obchází určenou trasu, věci kolem něj se mění a s tím i jeho naděje přiblížit se Exitu 8 a opustit klaustrofobickou chodbu. Každá chyba znamená návrat na začátek a z obyčejné chůze tunelem se stává nekončící noční můra.
👀 Jak to vidí Publico: Režisér a zároveň spoluscenárista Genki Kawamura promyšleně buduje napětí už od úvodní cesty v přeplněném vagónu. Vše, co se v prvních minutách ve filmu odehraje, bude mít později svůj význam a promyšlenou smyčkou se propojí se závěrečnou scénou filmu.
Přestože snímek vznikl podle veleúspěšné počítačové hry, má šanci oslovit i diváky, kteří mají k hraní videoher – anebo k hororu jako žánru – daleko. Sledovat beznadějné bloudění a stále znatelnější zoufalství hlavního hrdiny je zkrátka fascinující. V gradaci tísnivé atmosféry hrají roli i detaily: ztracený muž je astmatik a navíc mu dochází voda…
I když se film ve druhé části na chvíli změní v „klasický“ horor plný temných a odpudivých výjevů, v téhle rovině se (naštěstí) nezdrží dlouho. Na povrch se naopak stále silněji derou důležitá existenciální témata vyplývající z posledního telefonátu: ochota stát se rodičem a obětovat se pro něco důležitého.

🔨 Verdikt: Film vyniká prostou (a zároveň naléhavou) dějovou linkou i minimalistickou vizualitou. Přestože se odehrává v odlidštěných kulisách nekonečných chodeb, v důsledku je Exit 8 velmi lidský film. Ve kterém – pokud si trochu zafilozofujeme – nejde jenom o vysvobození z podzemí, ale také ze zajetí osobního komfortu a egoismu současné společnosti.