RECENZE: Na nože 3 jsou nejvyzrálejším dílem série

Obrázek
Na nože: Probuzení mrtvého muže
Na nože: Probuzení mrtvého muže
Art

Třetí díl série Na nože se opět vzdaluje klasické detektivní zápletce. Víc, než na samotné pátrání sází na atmosféru, autorský rukopis a filmařskou sebejistotu. Výsledkem je vizuálně podmanivý snímek série, který funguje i ve chvílích, kdy si s žánrem vědomě pohrává.

🎬 Proč to vidět: Režisér Rian Johnson dokazuje, že i třetí díl zavedené série může nabídnout svěží přístup, silnou atmosféru a sebevědomou režii bez sklouznutí k parodii.

➡️ O čem to je: Mladý farář Jud (Josh O’Connor) je po incidentu přeložen do malé farnosti v Chimney Rocku, kde má nahradit charismatického, ale konfliktního kněze Jeffersona Wickse (Josh Brolin). Když Wicks během mše záhadně zemře, do města přijíždí proslulý detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig), aby vyřešil další zapeklitý případ.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

👀 Jak to vidí Publico: Je až překvapivé, jak se z původně samostatného filmu stala série, která si i ve třetím díle dokáže udržet vlastní identitu, a přitom dál rozvíjet autorský rukopis. 

Na nože 3 potvrzuje, že Rian Johnson má nejen cit pro žánr, ale i schopnost ho ohýbat bez toho, aby ztrácel napětí. Zatímco první díl těžil z chytré kombinace moderní krimi a klasické detektivky a druhý díl působil spíš jako sebereflexivní variace, třetí film volí jinou cestu. Více než jindy sází na atmosféru, režijní jistotu a očekávání ze žánrové konvence.

Johnsonův režijní talent je zde patrný v každém detailu. Film je vizuálně nejvyzrálejším dílem série – práce s kamerou, světlem i rytmem střihu vytváří ukázkovou filmařinu. Hudební doprovod chytře podporuje napětí i humor a celek působí jako pečlivě komponovaný celek, který ocení zejména cinefilní část publika.

Silnou stránkou je i scénář. Úvod vystavěný na vnitřním monologu slouží jako precizní expoziční blok, v němž Johnson systematicky rozmisťuje indicie a motivace postav. Ve chvíli, kdy dojde na samotnou vraždu, má divák dostatek informací, aby mohl aktivně vstoupit do hry.

Žánrově se ale film odklání od čistého „kdo vraždil“ konceptu. Do popředí se dostává komediální rovina a práce s meta prvky, zejména skrze samotnou postavu Benoita Blanca. Ten si svou genialitu vyloženě užívá a film pak téměř balancuje na hraně parodie. Nikdy ji zcela nepřekročí a Johnson vždy včas uhne do vážnější polohy, aby se kořeny série zachovaly.

Člověk by čekal, že největší síla bude právě v aktu druhém, kde se rozjede vyšetřování. Překvapivě tomu tak není a divák místo toho sleduje, kam se rozhodne film posunout sám režisér. Ve třetím aktu se snímek vrací ke klasickému detektivnímu mechanismu a spojení žánrů zde funguje s obdivuhodnou lehkostí, ale pro některé diváky může být uhnutí od klasického principu vyšetřování nepříjemné.

🔨 Verdikt: Na nože 3 jsou sebevědomým pokračováním, které dokazuje, že tato série ještě nevyčerpala svůj potenciál. Rian Johnson sází na výraznou autorskou osobitost. Výsledkem je inteligentní žánrová hříčka, která možná nebude nejuspokojivější pro fanoušky žánrové tradice, zato však patří k nejvyzrálejším a formálně nejjistějším položkám celé série.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku