RECENZE: Není jiná možnost. Park Chan-wook a nejčernější komedie roku
Nejnovější film jihokorejského režiséra Park Chan-wooka Není jiná možnost s nadsázkou, nejčernějším humorem a velkou dávkou absurdity ukazuje, jak daleko lze dojít, aby si člověk udržel tvář a vše, na čem mu záleží.
🎥 Proč na to jít: Snímek nadchl publikum letošního festivalu v Benátkách a je oceňovaný pro propracovanou režii, herecké výkony a pestrý mix žánrů – od černé komedie přes napínavý thriller po sociální drama.
🔎 O čem to je: Už v úvodní scéně, kdy se dokonale šťastná rodinka zaměstnance papírenské firmy Man-sua schází k zahradní oslavě narozenin, je jasné, že idylka vezme rychle za své.
Vyhazov, dluhy na hypotéce, rodinné utahování opasků na všech úrovních – a odhodlání „hlavy rodiny“ se se situací poprat stůj, co stůj. Takové je východisko černočerné komedie o tom, k čemu všemu může na první pohled slušného člověka dohnat zoufalství a pocit drolící se půdy pod nohama.
👀 Jak to vidí Publico: Netřeba líčit zamotaný děj tohoto extrémně absurdního, ale zároveň hluboce lidského příběhu, nápadité dějové propletence a nečekané zvraty si divák v kině užije po svém. Prozradit lze, že ho čeká hodně zábavy, překvapivých momentů i asijské syrovosti.
Uznávaný režisér Park Chan-wook (Old Boy, Komorná) jde na jistotu. Pro hlavní roli si vybral současnou jihokorejskou superstar Lee Byung-huna, který se proslavil globálním hitem Hra na oliheň a také filmy The Man Standing Next, Ashfall, Master a Inside Men.
Propuštěného zaměstnance a milovníka zahradničení hraje barvitě a uvěřitelně, divák mu věří všechny odstíny zoufalství i proměnu z láskyplného tatínka v ničeho se neštítící psychopatickou trosku.
Totéž se dá říct o jeho herecké partnerce Son Ye-jin, která vystřídá mnoho poloh od milující empatické maminky a vášnivé partnerky po ženu schopnou překvapivých činů.
🔨 Verdikt: Odhlédneme-li od komediální stránky, film Není jiná možnost je tvrdou metaforou současnosti a – ano, tohle bude znít strašně – kapitalistické společnosti, ve které byznys nahrazuje lidskost a dlouholetá loajalita zaměstnance nic neznamená.
Činy, kterých se Man-su dopouští, jsou činy zoufalého otce rodiny, jenž si odmítá připustit, že by jeho rodina měla novou realitou trpět. A když udělá první krok na vratkou půdu, změní se vše, co doposud fungovalo podle pravidel. Postupně vezme za své morálka i příčetnost.
Dvě hodiny v kině utečou jako nic, snímek je našlapaný zápletkami a děj graduje do absurdních rozměrů. V tom je ovšem Park Chan-wookova síla i slabina zároveň, ve filmu chybí pomalejší fáze pro nadechnutí. I kdyby si režisér vybral jen třetinu z použitých nápadů, na intenzivní filmový zážitek by to bohatě stačilo.