RECENZE: Ostrov Amrum. Poslední dny Hitlera očima dvanáctiletého kluka

Obrázek
Ostrov Amrum zaujal publikum letošního festivalu v Cannes
Ostrov Amrum zaujal publikum letošního festivalu v Cannes
Art

Německý režisér tureckého původu Fatih Akin se ve svém nejnovějším snímku Ostrov Amrum noří do historické látky konce druhé světové války. Příběh dvanáctiletého chlapce, který zjišťuje, že jeho pohled na svět celé dětství utvářela lživá ideologie, je veskrze aktuální a silné téma. Film měl premiéru na festivalu v Cannes a právě vstoupil do českých kin.

🎥 Proč na to jít: Akin nabízí pohled na velké dějiny v komorním, poeticky laděném příběhu. Scénář vznikl na základě reálných vzpomínek z dětství německého režiséra a herce Harka Bohma a řeší téma dosud rezonující – nacistickou minulost v nejužší rodině.

🔎 O čem to je: Na ostrově Amrum v Severním moři, kde panuje zdánlivé bezčasí, žijí starousedlíci – rybáři, námořníci a zemědělci a taky rodina dvanáctiletého Nanninga (vynikající Jasper Billerbeck), jeho matka Hille (Laura Tonke) a malí sourozenci, kteří se do domu Nanningovy tety uchýlili z Hamburku před válkou. Otec, důstojník wermachtu a autor nacistických textů, válčí na pevnině.

Čas na ostrově plyne, jako by žádná válka nebyla. A zatímco starousedlíky spojuje přání, aby už „ta zpropadená Hitlerova válka skončila“, Nanningova matka, která je právě ve vysokém stupni těhotenství, věří ve slavné vítězství říšské armády. Neštítí se udat protihitlerovsky smýšlející sousedku a Nanningovi vymývá hlavu propagandou.

Jenomže chlapci je dvanáct. Mámu miluje, na svět se dívá dětskýma očima a názory matky nekriticky přejímá. Mezi dětmi z ostrova má jen jediného kamaráda, starousedlíci ho mezi sebe nepřijali a přistěhovalci z východní Evropy, kteří se na ostrov uchýlili v posledních dnech války, ho několikrát napadnou.

 

Obrázek
Scénář vznikl na základě reálných vzpomínek německého herce a režiséra Harka Bohma

 

Po úmrtí Hitlera se Hille zhroutí svět. V šoku porodí, miminko je zdravé, ale sama upadá do deprese a k dítěti je lhostejná. Nechce jíst, sní jen o kousku bílého chleba s máslem a medem – symbolu časů, kdy bylo všechno „v pořádku“. Jenomže to je v chudých dobách konce války absurdně luxusní požadavek. Pro Nanniga se ale úkol sehnat nemocné matce to, po čem touží, stává smyslem bytí.

Jeho následné putování přináší řadu peripetií a zkoušek, během nichž částečně dospívá a získává odstup od doposud nekriticky přijímaných „pravd“ i temných rodinných traumat. Sledujeme chlapcovu snahu udělat důležitou a správnou věc. A poznáváme s ním i dětský svět, do kterého patří krutost, nepochopení i smutek.

 

Obrázek
Film stojí na hereckém výkonu dětského herce Jaspera Billerbecka
Film stojí na hereckém výkonu dětského herce Jaspera Billerbecka

 

👀 Jak to vidí Publico: Ostrov Amrum je mnohem pomalejší, lyričtější a meditativnější, než bychom od autora dynamických filmů Proti zdi, Odnikud nebo Zlato Rýna čekali. Je v něm ale obsažená stejná nálož emocí, včetně těch zdrcujících. V tomhle je Akin mistr, nehledě na téma nebo dobu, o níž vypráví. 

A nadčasový je i příběh Nanniga. Nejde o konkrétního chlapce, jehož matka se hroutí společně s ideály, kterým věřila, jde o osud dítěte, jehož dětství ovlivnila a zatemnila ideologie, kterou si nevybralo – a před níž nemělo možnost uniknout.

Režisér se společně s kameramanem Karlem Walterem Lindenlaubem (který se výtvarnou stylizací inspiroval Casparem Davidem Friedrichem) přímo kochá idylicky působící ostrovní krajinou, písečnými dunami, třpytící se hladinou moře, hejny divokých hus – jsou to záblesky věčnosti, válka, která se právě převalila Evropou, na ně nemá vliv.

🔨 Verdikt: Ostrov Amrum je pro Akinovy fanoušky možná překvapivý úkrok stranou, ovšem pouze v historickém námětu a způsobu vyprávění. Pomalejší tempo, hluboká citovost a empatie, kterou Nanningovi věnuje, dojímá, ale citově nevydírá, k čemuž filmy s dětskými hrdiny někdy svádí.

 

Obrázek
Film se odehrává v posledních dnech války na ostrově v Severním moři
Film se odehrává v posledních dnech války na ostrově v Severním moři

 

Film stojí na výkonu dětského herce Jaspera Billerbecka. Zvládá být civilní a uvěřitelný i ve vypjatých emotivních scénách a divák s ním prožívá jeho nekonečnou anabázi, pocit triumfu, když svou misi splní – i zklamání a beznaděj, která následuje.  

Ostrov Amrum má tři silná témata: dětství zatemněné ideologií, vyrovnávání se s nacistickou minulostí v rodině a – pro část diváků možná nejpůsobivější – téma nekritické a oddané dětské lásky k rodiči, který ji nedokáže nebo nechce vracet.

Ostrov Amrum

Režie: Fatih Akin, scénář: Fatih Akin, Hark Bohm, kamera: Karl Walter Lindenlaub
Hrají: Jasper Billerbeck, Diane Kruger, Laura Tonke, Matthias Schweighöfer

V českých kinech od 27. listopadu 2025

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku