RECENZE: Seversky mrazivá i krutě vtipná Heda v Činoherním klubu

Režisér Jiří Havelka zinscenoval v pražském Činoherním klubu variaci na Ibsenovu klasiku. Sáhl po hře Heda Gablerová – Naostro mladé britské dramatičky Niny Segal, která příběh zasadila do současnosti, do prostředí filmového natáčení.
🎭Proč na to jít: Současná britská hra, která měla premiéru v září 2023 v Rose Theatre v Londýně, je chytře napsaná černá komedie o tvůrčích ambicích, nejistotách, závislostech a nefunkčních vztazích v práci - i v životě. Jiří Havelka režíruje poprvé v Činoherním klubu a Marta Dancingerová v roli Hedy exceluje.
📑O čem to je: Vydáváme se do mrazivého Norska, kde se chystá filmové zpracování jedné z nejhranějších her Henrika Ibsena Heda Gablerová. Hlavní roli Hedy (Marta Dancingerová) dostala mladá Američanka. Bývalá hvězdička, jíž americký bulvár usmažil po autonehodě, kterou zavinila a při níž zemřel člověk. Herečka, nadšená, že jí Evropa dala šanci na comeback, přijíždí s americkým úsměvem a velkým očekáváním.
Realita filmového natáčení, které je – jak zjišťuje – teprve ve fázi příprav a režisérských pokusů, ji ale postupně připraví o zbytky sebevědomí a veškerý entusiasmus. Spolupráce s norským filmovým štábem od počátku skřípe.
Egoistický režisér Henrik (Jan Hájek) nemá scénář hotový a na herce uplatňuje metodu neustálého psychického tlaku. Znejišťováním a zesměšňováním chce docílit toho, aby ze sebe dostali to nejlepší a byli na place co nejpravdivější. Využívá (a zneužívá) znalost jejich životů, chtěl by, aby se svými rolemi doslova srostli. Tato tvůrčí metoda ale příliš nefunguje, a to ani mezi herci, ani ve filmovém štábu.
Sledujeme přípravy natáčení, které se – navzdory přítomnosti dnes nezbytné koordinátorky intimity a terapeutky v jedné osobě (Romana Widenková) – vymknou kontrole a vedou až ke krvavé katarzi (a zdviženému prostředníčku) hlavní hrdinky.
👀Z pohledu publika: Heda Gablerová – Naostro ukazuje současný svět i filmovou branži s velkou dávkou nadsázky, ale uvěřitelně – svým živým jazykem (v textu k představení tvůrci upozorňují na to, že se na jevišti kouří, střílí, souloží a mluví vulgárně), povrchními vztahy, či frustracemi hlavních hrdinů.
Marta Dancingerová prochází postupným přerodem z americky nadšené – a lehce povrchní – star ve vyhořelou herečku zmítanou pochybnostmi, závislostmi a antipatiemi vůči režisérovi i kolegům velmi přesvědčivě. Jan Hájek je v poloze psychopatického režiséra možná až příliš schematický, jeho cynismus dovedený ad absurdum ale v publiku rezonuje.
Jiří Havelka už mnohokrát dokázal, že umí pracovat se současnými náměty. Jeho Heda Gablerová je stejně jako ta Ibsenova žena na pokraji svých psychických sil, se svým osudem ale naloží každá po svém.
🔨Verdikt: Hra trvající hodinu a půl odsýpá svižným tempem až do závěrečného výstřelu. Jiřímu Havelkovi se podařilo vytvořit syrovou komedii, u které se dá slzet smíchy i přemýšlet nad krutostí lidského počínání.
Nina Segal: Heda Gablerová - Naostro (Činoherní klub, 2025)
Režie: Jiří Havelka
Překlad: Markéta Kočí Machačíková
Dramaturgie: Markéta Kočí Machačíková, Barbora Sedláková
Obsazení: Marta Dancingerová, Viktor Zavadil, Romana Widenková, Jan Grundman, Jan Hájek, Lucie Žáčková
Premiéra: 28. února, nejbližší reprízy 17. a 30. března.