RECENZE: Stranger Things míří do finále. Ambice rostou, ale naráží na vlastní limity

Obrázek
Stranger Things (2025)
Stranger Things (2025)
Art

Druhá část páté řady Stranger Things zřetelně směřuje k závěru celé ságy. Tvůrci zvyšují sázky, rozšiřují svět příběhu a tlačí na emoce, zároveň se ale potýkají s tím, že vyprávění začíná kvůli velkoleposti působit unaveně a místy ztrácí přirozený rytmus.

🎬 Proč to vidět: Stranger Things se definitivně loučí a míří k temnějšímu, vážnějšímu finále, které chce uzavřít nejen příběh, ale i celé jedno televizní období.

➡️ O čem to je: Druhá část páté série navazuje přímo na předchozí události a sleduje několik paralelních linií – boj o přežití v Hawkins, průnik do jiných rovin reality i snahu zastavit sílu, která dávno překročila hranice běžného zla. Příběh se rozrůstá do šířky i hloubky a směřuje k bodu, odkud už není návratu.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

👀 Jak to vidí Publico: Tvůrci se očividně snaží celý svět Stranger Things uzavřít s patřičnou vážností. Místo nostalgie sází na mytologii, osudovost a pocit blížícího se konce. Výsledkem je temnější tón, který se výrazně liší od hravosti prvních řad a dává seriálu vážnější, místy až tíživou atmosféru.

Zároveň se ale ukazuje, že rozsah vyprávění začíná narážet na své limity. Seriál má v tuto chvíli před sebou mnoho motivů a vedlejších linek a tvůrčí duo Matta a Rosse Dufferových se musí vypořádat se snahou vše vysvětlit a propojit. Tam, kde dříve fungovalo napětí vycházející z tajemství a jednoduchých situací, dnes jako by divák sledoval spíš pečlivě naplánovaný mechanismus než živý příběh. 

Výraznou roli v tom hraje práce s postavami. Ty se postupně mění spíš v nástroje vyprávění než v živé charaktery, což jim ubírá na přirozenosti a spontánnosti. Přesto herci – v čele s Millie Bobby Brown, Finnem Wolfhardem a Davidem Harbourem – dokážou i v těchto mantinelech dodat scénám emoce a váhu. Zároveň je ale stále zřetelnější, že herci dnes hrají postavy výrazně mladší, než sami jsou, což místy narušuje uvěřitelnost světa, který byl původně postaven na dětské perspektivě a bezprostřednosti.

Tvůrci mají zjevně jasnou představu o cíli, k němuž chtějí příběh dovést. Problémem je spíš cesta, která se rozhodli jít. Je často zbytečně klikatá a zahlcená vysvětlováním, jež brzdí přirozený styl vyprávění. 

🔨 Verdikt: Druhá část páté řady Stranger Things potvrzuje ambici zakončit příběh ve velkém stylu, zároveň ale odhaluje limity série, která si na svá bedra naložila příliš mnoho. Výsledkem je působivá a vizuálně silná podívaná, jež však místy ztrácí lehkost a přirozenost, které z ní kdysi dělaly výjimečný televizní fenomén.

👀 Co dál sledovat: Závěrečná kapitola série dorazí 31. prosince a měla by definitivně uzavřít osudy hlavních postav i celý svět Stranger Things.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku