Airbus ovládl veletrh v Paříži, Boeing se stáhl do ústraní

Obrázek
Airbus A380 a Boeing 747 - ilustrační foto
Airbus A380 a Boeing 747 - ilustrační foto
Business

Letecký veletrh v Paříži je letos zásadně jiný než v předchozích letech. Boeing se po pádu svého stroje v Indii stáhl do pozadí. Civilní letadla už navíc nejsou ve středu zájmu, hlavní roli hraje zbrojení.

🚩 Proč je to důležité: Prognózy naznačují další růst letecké dopravy. Zdá se, že potřebné množství letadel nebudou společnosti Airbus a Boeing schopny vyrábět. Tím se otevírá prostor například pro čínské výrobce.

➡️ Co se stalo: Leteckým veletrhům zpravidla vévodí poměřování sil mezi dvojicí Airbus a Boeing a honba za tím, kdo oznámí více objednávek. Letos si Paříž zcela přivlastnil Airbus. Není to ale proto, že by Boeing neměl zákazníky.

Obří zakázky pro Boeing se totiž oznamovaly již v posledních týdnech. Stála za tím snaha řady zemí udělat dojem na amerického prezidenta Donalda Trumpa a pokusy dosáhnout snížení amerických cel. Boeing tak jen v květnu zveřejnil objednávky na 300 letadel.

Nehoda letounu Boeing 787 Dreamliner společnosti Air India, která se stala 12. června, pak vedla i ke zrušení účasti šéfa Boeingu Kellyho Ortberga na veletrhu. To znamená, že zakázky, které mohly být před podpisem, zatím nebudou uzavřeny.

Nakonec velké objednávky oznamuje Airbus. Nová letecká společnost Riyadh Air si objednala rovnou 25 širokotrupých letadel Airbus A350. Hodnota kontraktu nebyla uvedena, v katalogových cenách by ale šlo o více než 200 miliard korun. Airbus navíc uvedl, že by se objednávka mohla navýšit až o padesát strojů.

Třicet letadel A320neo s opcí na dalších 25 od Airbusu objednává saúdská leasingová společnost AviLease. Saúdské Arábie zvyšuje zájem o letadla hlavně kvůli národní vizi, podle níž se země do roku 2030 výrazně promění a stane se vyhledávanou turistickou destinací.

Překvapivou objednávku učinil u Airbusu polský Lot. Chce čtyřicet strojů A220 s opcí na dalších 44 kusů. Dosud přitom tento typ regionálních letadel kupoval od brazilského Embraeru. Brazilci k polskému kroku uvedli, že jejich letadla jsou úspornější a výhodnější, ale „chápou, že žijeme ve výjimečné době, ve které hraje geopolitika významnou roli.“

Poláci dosud kupovali pouze letouny amerického Boeingu a nebo právě od Embraeru. Objednávka u Airbusu přichází v době, kdy chce Polsko z Varšavy udělat klíčový letecký uzel v regionu.

Japonská společnost ANA oznámila finalizaci dříve oznámené objednávky na 27 letounů Airbus A321neo, 15 letounů Embraer a 41 letadel Boeing.

🔎 Kontext: Smutný dopad na průběh veletrhu měla nehoda Boeingu, který se 12. června zřítil krátce po startu v západoindickém městě Ahmedábád. Zahynulo 241 lidí na palubě a dalších 38 na zemi. Jeden cestující přežil.

Probíhající konflikty ve světě i snaha Evropy o zbrojení pařížský letecký veletrh proměnila. Do popředí se dostala vojenská produkce.

Největší výrobci světa – tedy Airbus i Boeing – zveřejnili před leteckým veletrhem své prognózy na dalších dvacet let. Obě firmy očekávají, že bude v dalších dvou dekádách poptávka více než 43 tisících letadlech. Předpokládají, že se počet letadel v provozu do roku 2044 zdvojnásobí.

Mají ale problém s tím, aby takové množství letadel zvládli vyrábět. To by mohlo vytvořit více prostoru pro nové výrobce. Nejvíce se čeká od čínského Cimacu, který se postupně „učí“  na menších letadlech a v následující dekádě či dvou by se mohl dostat i na trh těch velkých.

Na trhu letadel, kde je v posledních letech po velké konsolidaci prakticky duopol, by mohlo jít o zajímavou změnu. Bez budoucnosti je pravděpodobně ruský Suchoj, který kvůli sankcím nedokáže letadla vyrábět.

Airbus dokázal Boeing v počtu dodávek poprvé porazit až v roce 2003, po událostech 11. září 2001. Prvenství si udržel do roku 2011. Pak nadvládu na sedm let zase převzal Boeing. Od roku 2019 zase vede Airbus. Důvodem jsou potíže letadel Boeing 737 Max. V letech 2018 a 2019 došlo ke dvěma nehodám, při kterých zemřelo 345 lidí. Boeing přiznal svou chybu a zákazníci zrušili objednávky na více než tisíc letadel.
Airbus má v současnosti objednávky na 8726 letadel, Boeing na 5648, tedy o více než tři tisíce méně.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku