Automobilky volají o pomoc. Kvůli nedostatku surovin z Číny nemají z čeho vyrábět

Obrázek
Škoda Auto zatím žádné omezení výroby neoznámila
Škoda Auto zatím žádné omezení výroby neoznámila
Business

Evropské automobilky čelí dalšímu ohrožení výroby – tentokrát kvůli omezeným dodávkám vzácných zemin z Číny. V oboru kvůli tomu chybějí důležité suroviny a některé firmy už zastavily provoz, podobně jako v době krize s čipy.

🚩 Proč je to důležité: Ukazuje se, že Čína v oblasti vzácných zemin hraje zásadní roli. Omezením jejich vývozu dokáže narušit průmyslovou výrobu prakticky po celém světě.

➡️ Co se stalo: Automobilky tlačí na představitele Evropské unie, aby rychle jednali s Čínou. Světový průmysl se totiž přetahuje o vzácné zeminy poté, co Čína omezila jejich dodávky.

Na Evropu nedostatek surovin potřebných pro výrobu automobilů dopadá velmi silně. V dalších týdnech mohou jejich zásoby zcela dojít a výroba automobilů i řady dalších průmyslových produktů by se mohla zastavit. Zatím podle svazu autoprůmyslu stojí jen některé dodavatelské firmy, hrozí ale zavírání dalších.

Čína nyní drží v rukou trumfy. Agentura Reuters uvádí, že podle poradenské společnosti AlixPartners kontroluje až 70 procent těžby vzácných zemin na planetě a ovládá 85 procent kapacit na jejich zpracování. V případě samotných magnetů, bez nichž se automobilový průmysl neobejde, je čínská pozice ještě silnější.

Když americký prezident Donald Trump v březnu a dubnu zaváděl obří cla na čínské dovozy, měl za to, že on tím, kdo určuje pravidla hry. Předpokládal, že Čína je závislá na americkém trhu, a bude proto ochotnější ke kompromisům. Jenže se rychle ukázalo, že i USA jsou velmi závislé na Číně a na dodávkách jejího zboží a ještě více pak důležitých surovin, které nelze snadno nahradit.

Vývozy vzácných zemin, včetně neodymu, který je klíčový pro výrobu magnetů, Čína podmínila povolením pro každou jednotlivou dodávku. Výrobci automobilových dílů tak musí od dubna čínské dodavatele o suroviny žádat. Nejspíše ale ani sami Číňané nevědí, jak přesně postupovat. Řada žádostí vázne nebo bývá z formálních důvodů zamítnuta.

Představitelé Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA proto volají po „konstruktivní spolupráci“ Evropské unie s Čínou. Cílem je přesvědčit Čínu, aby vývozní omezení zrušila a aby dodávky klíčových surovin byly stabilní.

Magnety jsou ve výrobě stále důležitější, a to nejen kvůli nástupu elektromobility. Potřebné jsou u spalovacích motorů i v dalších oborech od energetiky, přes letecký a zbrojní průmysl až po elektroniku. V autech se bez vzácných zemin neobejde mnoho dílů, používají se například při výrobě motorů, senzorů, reproduktorů, elektrického stahování oken.

Hrozí, že stejně jako v letech 2021 až 2023, kdy chyběly čipy, budou nekompletní vozy budou čekat na parkovištích na chybějící díly.

📢 Co kdo říká: „Naléhavě vyzýváme EU i čínské orgány, aby zahájily konstruktivní dialog a zajistily, že proces udělování licencí bude transparentní, přiměřený a v souladu s mezinárodními normami,“ uvedl v tiskové zprávě šéf CLEPA Benjamin Krieger. Dodal, že dříve nebo později současná situace každého zasáhne.

„Celý automobilový průmysl je v naprosté panice. Jsou ochotni zaplatit jakoukoli cenu,“ řekl Reuters šéf výrobce magnetů Magnosphere Frank Eckard.

🔎 Kontext: Zatím není jasné, jak situace dopadne na jednotlivé automobilky, ty se skrývají za vyjádření svých asociací. Pouze společnost Hyundai uvedla, že má zásoby klíčových surovin až na rok výroby. 

Američané jsou nyní paradoxně v lepší pozici, i když právě kvůli nim Čína export omezila. Jednání Američanů a Číňanů v Londýně naznačují, že vývoz vzácných zemin do USA by mohl být snazší.

Šéfka evropské komise Ursula von der Leyenová míří do Číny, aby o situaci jednala. 

Průmysl se snaží výpadek dodávek z Číny nahradit. Mnoho možností ale nemá, náhradní zdroje chybí. Pozornost se upíná i k řešením, která se obejdou bez špatně dostupných surovin. Je tu ale problém – čínské dodávky jsou pořád výrazně levnější a řada alternativ má stále ještě daleko k tomu, aby je šlo vyrábět v průmyslovém měřítku. Problém tak nelze vyřešit přes noc.

Evropská komise uvádí, že závislost na Číně je kritická u v řady dalších klíčových surovin, například hliníku. Snaha o zvýšení evropské soběstačnosti ale postupuje příliš pomalu.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku