automobilový průmysl
Mírnější zákaz spalovacích motorů je jen kosmetický. Zrada je v detailu
Jak to je s koncem zákazu spalovacích motorů, který ve středu ohlásila Evropská komise, a co přesně tento ústupek znamená? Analýza Publica ukazuje, že navrhovaná opatření v principu nic nemění.
🚩 Proč je to důležité: Řada lidí i politiků volá po tom, aby i po roce 2035 měli možnost vybrat si pohon auta podle svých preferencí. Ani zrušení úplného zákazu spalovacích motorů jim ale plnou svobodu nedává.
Jít do hloubky (6 min čtení)Evropa chystá výhodné parkování pro malá elektroauta. Čelí tím tlaku z Číny
Evropská unie chce podpořit evropský automobilový průmysl tím, že zvýhodní parkování malých aut vyrobených na starém kontinentu. Musí být ale „zelená“. V současnosti se hledá cesta, jak z výhod vyloučit čínské vozy.
🚩 Proč je to důležité: Hlavně menší elektroauta jsou stále citelně dražší než srovnatelná auta se spalovacím motorem. Řešením má být uvolnění regulací a balíček výhod.
Jít do hloubky (4 min čtení)Trh práce táhnou ženy, hlavně z Ukrajiny. Muži pracují stále méně
Mzdy podle statistik dál svižně rostou. Nyní se stalo ale něco nevídaného. Nikdy nebyl takový rozdíl ve výdělcích mezi druhým a třetím čtvrtletím.
🚩 Proč je to důležité: Vývoj reálných mezd je určující pro životní úroveň. Za čtvrtletí si lidé v průměru polepšili o 3200 korun, nejvíce v oborech, kde je nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
Jít do hloubky (3 min čtení)Čína zahlcuje svět auty na benzin, doma je nechtějí. Prodej sílí i v Česku
Dvě třetiny čínského exportu aut jsou auta na benzin. Nástup čínských automobilek se děje hlavně mimo hlavní trhy a týká se to i Česka. V Polsku již prodává 33 čínských značek.
🚩 Proč je to důležité: Podle prognózy AlixPartners budou čínské automobilky do konce dekády ovládat 30 procent světového trhu a bude to na úkor všech ostatních.
Jít do hloubky (3 min čtení)Dříve nemyslitelné. Škoda a Toyota se přetahují o druhou pozici v Evropě
Škoda byla v říjnu v Evropě druhou nejprodávanější značkou a dostala se před Toyotu. Ta si za celý rok prvenství zatím těsně drží. Má to ale nahnuté.
🚩 Proč je to důležité: Evropský automobilový trh se po pandemii covidu zásadně proměnil. V pořadí značek zůstala při starém jen první pozice Volkswagenu. Česká automobilka stále sílí.
Jít do hloubky (3 min čtení)Konec levných českých aut. I v akci stojí nejmenší vozy minimálně 400 tisíc
V Kolíně začala výroba modernizovaného Ayga X. Nová Toyota je ale výrazně dražší než dosavadní verze. České auto za málo peněz se stává minulostí.
🚩 Proč je to důležité: Malá auta dál zdražují, vzhledem ke mzdám jsou ale stále dostupná. Navíc nabízejí úspornější motory i lepší výbavu.
Jít do hloubky (3 min čtení)Škoda slaví nový triumf. Elroq vede prodeje na třech evropských trzích
Nový elektromobil Elroq se zařadil mezi nejúspěšnější modely značky Škoda. Prodeje táhne hlavně v západní Evropě.
🚩 Proč je to důležité: Automobilový průmysl je pilířem české ekonomiky, přechod na elektromobilitu je pro něj novou výzvou. Česku se i v této oblasti daří.
Jít do hloubky (3 min čtení)Zelený směr Evropy potvrzen: Ústupky jsou symbolické, povolenky mohou zdražit
Povolenky z benzinu a plynu pro domácnosti se odkládají a klimatické cíle se zmírňují. Nové úpravy evropských klimatických cílů EU pro rok 2040 jsou ale jen kosmetické. Ekonomové dokonce upozorňují, že odklad může vést ke zdražení povolenek. Razantnější ústupky chtěly jen čtyři země včetně Česka.
🚩 Proč je to důležité: Evropské klimatické cíle dopadnou přímo či nepřímo na každého. Zveřejněná dohoda znamená, že úleva od vyšší ekonomické zátěže bude jen krátkodobá. Ukázala ale také, že rozjetý zelený směr chce zastavit jen málokdo.
Jít do hloubky (5 min čtení)Nejlevnější škodovka rekordně boduje v Indii. V Česku Kylaq není k dostání
Škoda se stala nejprodávanější evropskou značkou v Indii. Letos poskočila před Volkswagen i Renault. Pomohl tomu jediný model – pro Čechy s humorným názvem – Škoda Kylaq.
🚩 Proč je to důležité: Indie má být pro Škodu vedle Evropy druhý pilíř prodejů. Po letech zkoušení se jí to konečně začalo dařit.
Jít do hloubky (4 min čtení)Škoda dál táhne Volkswagen. Vydělává víc než Porsche a Audi dohromady
Audi, Porsche ani Volkswagen nevydělávají tolik jako Škoda. Ta letos svými zisky všechny vozy německého koncernu překonává.
🚩 Proč je to důležité: Škoda Auto je největší český exportér. Kondice této firmy je pro českou ekonomiku velmi důležitá. Firma zaměstnává desítky tisíc lidí, na ni navázaní dodavatelé pak další desítky.
Jít do hloubky (3 min čtení)