automobilový průmysl
Čínské automobilky v Evropě enormně rostou. V Česku už je 19 čínských značek

Evropský trh s auty se postupně proměňuje. Výrobci z Číny si ukrajují stále větší díl a řada zavedených značek má co dělat, aby jim dokázala čelit. Invaze je znát i v Česku, kde už lze koupit čínská auta pod devatenácti různými značkami. Čínský původ mají ale i vozy západních značek.
🚩 Proč je to důležité: Automobilový průmysl je klíčový pro evropskou a obzvláště českou ekonomiku. Jedním z největších rizik pro jeho budoucnost je právě nástup čínských výrobců.
Jít do hloubky (4 min čtení)Pád legendy. Tragédie amerického Jeepu je varováním i pro další automobilky

Automobilka Jeep je legendou, generace lidí si ji spojují s armádou i dobrodružstvím. Slovo se stalo synonymem pro jakékoliv terénní auto, firma odstartovala fenomén SUV. Poslední roky se jí však vůbec nedaří.
🚩 Proč je to důležité: Příběh Jeepu ukazuje, jak to dopadne, když firma zapomene na vlastní identitu a soustředí se jen na náklady a zisky.
Jít do hloubky (5 min čtení)V Česku jezdí druhá nejstarší auta v Evropě, hůř je na tom už jen Řecko

Průměrný věk osobních aut v Česku neustále roste. V polovině letošního roku už dosáhl 16,6 roku. Takové číslo patří k nejvyšším v Evropě.
🚩 Proč je to důležité: Předpokládalo se, že s růstem životní úrovně začne vozový park v Česku mládnout. V posledních letech je tomu ale naopak, automobily dál stárnou a změna se nerýsuje. Ve zbytku Evropy je situace podobná.
Jít do hloubky (4 min čtení)Turecku se plní sen, jeho automobilka startuje v Německu

Turecká automobilka Togg začala expandovat do zahraničí. Své vozy začne od konce září prodávat v Německu. Ambice jsou ale ještě vyšší. Firma bojuje o přežití, bez vyšších prodejů zisková nebude.
🚩 Proč je to důležité: Togg se vyplatí sledovat. Je to politický projekt, jenž zatím stojí hlavně na prodejích tureckým úřadům, které musí kupovat domácí, a ještě elektrické vozy. K dosažení úspěchu se ale potřebuje prosadit v zahraničí, kde je ovšem mezi elektromobily velmi silná konkurence.
Jít do hloubky (4 min čtení)Konzervativní škodovky? Podívejte, jak radikální design automobilka chystá

Škoda Auto představila designový koncept Vision O, ten má ukazovat, jak by měla vypadat novodobá Octavia. Směr nové vize elektromobilu je poněkud šokující.
🚩 Proč je to důležité: Kombík Octavia je základem současného úspěchu Škody Auto, je to dlouhodobě nejprodávanější vůz značky a v podstatě i synonymum pro rodinný vůz ve velké části Evropy.
Jít do hloubky (3 min čtení)Škoda představila koncept Epiq. Elektrické miniauto má stát 600 tisíc

Automobilka Škoda Auto představila nový koncept připravovaného plně elektrického modelu Epiq. Vyrábět se má od příštího roku ve Španělsku.
🚩 Proč je to důležité: Škodě se s elektromobily daří, meziročně roste prodej modelů Elroq i Enyaq a rekordní je i provozní zisk. Úspěch nového Epiqu by firmě pomohl upevnit pozici na trhu.
Jít do hloubky (2 min čtení)Toyota potvrdila obří investici v Kolíně, česká vláda přispěje

Japonská automobilka Toyota za 17 miliard korun rozšíří svůj závod u Kolína. Od roku 2028 tam chce vyrábět elektromobily. Půjde o první elektrické vozy této značky produkované v Evropě.
🚩 Proč je to důležité: Závod Toyoty patří k největším českým exportérům. Podnik za poslední finanční rok utržil 76 miliard korun.
Jít do hloubky (4 min čtení)O šest aut za hodinu méně. Zájem o vozy z Nošovic klesá, firma omezuje výrobu

Korejské automobilce Hyundai se letos v Evropě příliš nedaří. Největší pokles vykazují modely z českého závodu v Nošovicích. Firma proto zpomaluje výrobu a na dva dny ji zcela zastaví.
🚩 Proč je to důležité: Český závod Hyundai loni utržil 190 miliard korun a patří k největším exportérům a významným zaměstnavatelům v Moravskoslezském kraji. Vyrábí i hybridní a čistě elektrické vozy.
Jít do hloubky (4 min čtení)OTÁZKY A ODPOVĚDI: Proč evropské automobilky nechtějí zákaz spalovacích motorů

Automobilky zaslaly Evropské komisi otevřený dopis, v němž žádají zrušení zákazu spalovacích motorů. Splnění přísných cílů pro emise oxidu uhličitého a plán na dosažení nulových emisí u osobních vozů a dodávek do roku 2035 je podle nich nereálný.
🚩 Proč je to důležité: Evropa si nastavila ambiciózní dekarbonizační cíle, které mají v roce 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. Automobilky nyní tlačí, aby se vše kvůli okolní realitě přehodnotilo.
Jít do hloubky (5 min čtení)Bývalá Karosa míří do rukou Indů. Vyrábět by se mělo dál

Česko je největším výrobcem autobusů na světě, tedy alespoň na počet obyvatel. Klíčovou firmu – závod skupiny Iveco ve Vysokém Mýtě – má koupit indická skupina Tata. Snaží se tím proniknout na evropský trh.
🚩 Proč je to důležité: Česká továrna Iveca je největším výrobcem autobusů v Evropě a klíčovým závodem skupiny. Tata tvrdí, že nepočítá se zavíráním závodů ani s propouštěním.
Jít do hloubky (4 min čtení)