Brno jde Praze příkladem. Ukázalo, jak mají vypadat nabíječky v lampách
Praha staví nabíjecí stanice pro elektromobily v lampách pouličního osvětlení už dva roky. Moravská metropole teď hlavnímu městu ukázala, jak by mohly nabíječky vypadat lépe. Rozdíl je velký. Oproti pražským krabicím má Brno jednodušší a méně nápadné řešení.
🚩 Proč je to důležité: Nabíječky pro elektroauta často zabírají místo a ruší vzhled ulice. Brněnský příklad by mohl Prahu přimět ke zlepšení podoby svých zařízení.
➡️ Co se stalo: Teplárny Brno představily nové nabíjecí stanice ukryté ve sloupu pouličního osvětlení. Zařízení je vcelku nenápadné a nezabírá prostor navíc.
Hlavní město představilo dobíjecí stanice v lampách už v roce 2023, jenže spíše bijí do očí a ve veřejném prostoru působí rušivě. Vyžádaly si přístavbu velké černé krabice s veškerou technologií a jsou ve výsledku větší a nápadnější než běžná pomalá nabíjecí stanice.
Těchto stanic má Praha už desítky. Tvrdí, že jde jen o pokus a v budoucnu budou stanice už opravdu nenápadné. Také letos ale zprovoznila několik nových dobíječek, které jsou mohutnější, než je ve světě zvykem.
První brněnská nenápadná lampová nabíječka stojí na sídlišti Lesná, plánuje se ale rozšíření do dalších lokalit. Na projektu spolupracovaly Teplárny Brno a Technické sítě Brno s firmami inChaNet a Vysto Kobylí. Inspiraci hledali v Británii, kde podobné stanice fungují.
Brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) se tak může pochlubit, že její město je v tomto směru inovátorem. První nabíjecí stanici v lampě mají stejně jako Praha také od roku 2023, i když je mnohem subtilnější než ta pražská. Za první opravdovou ale počítají až tu nyní představenou.
📢 Co kdo říká:
Pavel Rouček, šéf Technických sítí Brno: „Není nutné umisťovat žádný nový objekt, který by zabíral místo, narušoval vzhled ulice a překážel například při pohybu chodců. Dobíjecí stanice je také více chráněna i před případnými vandalskými útoky.“
🔎 Kontext: I když je brněnská stanice už na první pohled nenápadnější než pražská, stále není jasné, zda dává ekonomický smysl. Obecně platí, že menší věci jsou dražší. Teplárny Brno budou ekonomiku teprve posuzovat. V Brně je u nabíjecí stanice po dobu jejího používání bezplatné parkování.
Nabíječky v lampách jsou určené především pro obyvatele bytových domů a návštěvníky města. Jde o pomalejší nabíjení střídavým proudem, které běžné elektromobily nabije za 3 až 10 hodin podle velikosti baterie.
Při průměrném nájezdu českých elektromobilistů, kteří nemají možnost nabíjet doma a nepotřebují nabíjet na rychlonabíjecích stanicích na delších cestách, stačí připojit auto k takovéto pomalejší nabíječce na 3 až 4 hodiny týdně.