Dálnice na Vídeň má klíčové razítko. Hotová by měla být za sedm let

Obrázek
Mapa výstavby dálnice D52
Mapa výstavby dálnice D52
Business

Ministerstvo životního prostředí vydalo v pondělí souhlas se stavbou 23 kilometrů dálnice D52, která zacelí chybějící úsek mezi Pohořelicemi a hranicemi s Rakouskem poblíž Mikulova.

🚩 Proč je to důležité: Dálniční propojení se sousedními zeměmi patří k prioritám země. Ve směru do Rakouska se chystají dvě trasy – jedna od Českých Budějovic, druhá od Brna. Obě se v dalších letech výrazně posunou.

➡️ Co se stalo: Dostavbu dálnice k rakouské hranici u Mikulova tři dekády zdržují různá odvolání. Trasa vede v těsné blízkosti chráněné krajinné oblasti Pálava a přes Novomlýnské nádrže. Zelená od Ministerstva životního prostředí, které v pondělí vydalo souhlasné stanovisko EIA, by měla vše urychlit. 

Potřeba je nyní ještě stavební povolení: přesněji takzvané společné povolení, ve kterém se spojí dřívější územní rozhodnutí se stavebním povolením. Posun oznámili na tiskové konferenci ministři dopravy Martin Kupka (ODS) a životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Připomínky odpůrců stavby byly podle nich v mnoha případech vyslyšeny, řešení stavby se kvůli nim upravilo. Proti rozhodnutí ministerstva se už nelze odvolat. Připomínky bude možné podat až po vydání společného povolení.

🗓️ Harmonogram: Pokud vše půjde podle plánu, má se koncem příštího roku začít se stavbou příhraničního úseku, který bude sloužit zároveň jako obchvat Mikulova. Následovat má v roce 2027 zahájení stavby mezi Pohořelicemi, kde dálnice D52 končí nyní, a Novomlýnskými nádržemi.

Úsek přes nádrže se má stavět až nakonec. Ministerstvo životního prostředí kývlo na obě varianty řešení, a to jak na násep, tak i na most. Ředitelství silnic a dálnic preferuje spíše násep. Vše má být hotovo do roku 2032. Zároveň by se měl do té doby dokončit úsek, který dálnici D52 propojí s dálnicí D2 mezi Brnem a Bratislavou. Trasa už nepovede Brnem jako dosud.

🛑 Rakouský kontext: Kdy bude dokončen chybějící úsek na rakouské straně, zatím není jasné. Tam je třeba dokončit dvoukilometrový úsek u hranic, následný obchvat Drasenhofenu je zatím jen v polovičním profilu a chybí i další tříkilometrový úsek.

Rakušané spočítali, že je na dálnici v této oblasti příliš slabý provoz. Pokud ale Češi přivedou dálnici až k hranici, Rakousko je připraveno chybějící úseky dostavět.

Druhou možností směrem na Rakousko je cesta přes České Budějovice. Ta se také krok za krokem postupně blíží k hranicím. Stále ale přetrvává problém mezi Prahou a Českými Budějovicemi. K dispozici jsou dvě trasy, jedna přes Písek, druhá přes Tábor. Ani jedna z nich není plně dálniční a v nejbližších letech ani nebude.

🔎 Politický kontext: Stavba dálnic je nyní jedním z předvolebních témat. Stávající vláda se chce pochlubit, že věci posouvá kupředu. Stavby ale zpravidla zahájí až vláda, která vzejde z podzimních voleb. Nové úseky bude zprovozňovat kabinet, který přijde až po ní.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) slibuje, že D52 bude hotová do roku 2032 a cesta se urychlí o více než třicet minut. Nespecifikoval, jak přesně to myslel.  Průjezd úsekem nyní trvá podle provozu 20 až 30 minut. Po nové dálnici by měl zabrat při 130kilometrové rychlosti zhruba 11 minut.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku