Hřib chce dopravu v Praze zlepšit čtyřmi kroky. Žádný nepomůže hned

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) připravil plán, jak zlepšit situaci v pražské dopravě. Reagoval tím na dlouhodobou kritiku neprůjezdné metropole, protože kolabuje nejen osobní, ale i městská doprava. Prezentovaný balíček čtyř opatření však v dohledné době nepomůže.

🚩 Proč je to důležité: Pražané v kolonách ztrácí více času než obvykle. Za část z toho mohou i špatně koordinované, případně zbytečně dlouhé uzavírky.

➡️ Co se stalo: Magistrát zareagoval na zhoršující se dopravu ve městě. Nabízí čtyři balíčky řešení, která ale pomohou spíše v dalších letech či dekádách.

Končící pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib na tiskové konferenci uvedl, že „existuje prostor pro zlepšení“ a připravil čtveřici návrhů, které mají zlepšit průjezdnost Prahou. Probrat je chce na čtvrtečním zasedání zastupitelstva města. O všem by mělo vedení města teprve debatovat.

🚘 Čtyři navrhované balíčky opatření:

1️⃣ Zrychlit stavby a opravy: Hřib jako jedno z řešení stávajících problémů navrhuje urychlení dopravních staveb. Podle něj by to „určitě šlo“. Chce připravit plán, jak ve výběrových řízeních přikládat větší váhu tempu výstavby – zmínil minimálně 30 procent. Týkat by se to tak mohlo pouze toho, co by se podle nových pravidel teprve soutěžilo.

U stávajících staveb je podle Hřiba problém s tím, že kdyby město tlačilo na rychlejší výstavbu, mohli by se neúspěšní uchazeči odvolat s tím, že kdyby věděli, že se má stavět rychle, zakázku by vyhráli oni.

Město teprve připraví analýzu dopadů. Zrychlení má stát peníze navíc a není jasné, kolik by to bylo. Není jasné ani to, zda mají stavební firmy dostatek lidí, aby mohly pracovat například ve dvou směnách.

📝 Stručně: Město by mělo zkoumat, zda lze současné stavby zrychlit, kolik by to stálo a zda stojí za to u nových veřejných zakázek dávat větší důraz na rychlost výstavby.

2️⃣ Zlepšit koordinaci a ujasnit odpovědnost: Problém je podle Hřiba také v tom, že není jasné, kdo za stávající situaci může. Vše komplikuje i fakt, že se o různých stavbách a uzavírkách rozhoduje na různých místech. Magistrátní tým tak může koordinovat uzavírky, o dalších ale nezávisle na něm rozhodují městské části či ministerstvo dopravy. Právně je za vše navíc odpovědné ministerstvo vnitra, přesněji policie.

Hřib proto navrhuje změnu zákonů tak, aby magistrát mohl mluvit i například do uzavírek na pražském okruhu.
Současný stav podle Hřiba vytváří prostor pro kolektivní neodpovědnost a alibismus, protože nikdo neví, kdo za co reálně odpovídá.

📝 Stručně: Praha si bude muset prosadit změnu zákona, aby šlo uzavírky lépe koordinovat a za případné problémy by se dalo ukázat na konkrétního viníka.

3️⃣ Urychlit stavbu okruhů: Praha chce po jmenování nového ministra dopravy okamžitě zahájit debatu o dostavbě Pražského okruhu (dálnice D0) a Městského okruhu (pokračování tunelového komplexu Blanka).

Hřib zopakoval, že město není schopno vnitřní okruh financovat a potřebuje pomoc státu. Město by zvládlo nezahloubenou variantu, ta by ale podle něj nikdy v dnešní době nemohla získat všechna potřebná povolení. Hlavně severovýchodní část města trpí absencí obou okruhů, a proto právě tam vznikají velké kolony.

📝 Stručně: Pomoci má dostavba obou okruhů. Oboje je ale záležitost na další roky. Pražský okruh by mohl být v optimistické variantě hotový v roce 2031, ten městský spíše ještě později. Obě stavby komplikuje fakt, že na ně nejsou peníze. Ministerstvo dopravy v rozpočtu nemá ani na už nachystané stavby.

4️⃣ Snížit poptávku po cestě autem: Náměstek Hřib vysvětluje, že je třeba se dívat na obě strany rovnice, tedy jak na infrastrukturu, tak na poptávku po ní. Podle něj se západní města snaží dopravu v centru omezovat.

Zavedení mýta podle něj není a dlouho nebude v Praze reálné. Chce proto prozkoumat možnost zavedení nízkoemisních zón, které část dopravy vyloučí, čímž by se vyřešil rostoucí počet aut v metropoli.

To by podle něj mohlo pomoci, navíc je to podmínkou pro kolaudaci vnitřního okruhu. Zmínil i tvrdší boj proti nelegálnímu parkování aut, což by také mohlo zvýšit plynulost dopravy.

📝 Stručně: Zavedení nízkoemisních zón je zatím jen teoretická debata. Není jasné, zda se na nich shodne pražská koalice ani za jak dlouho by vůbec mohly platit. Není totiž ani jasné, zda to právně lze. Zatím se bude vše analyzovat.

🔎 Kontext: Ve vystoupení Zdeňka Hřiba nepadlo nic o veřejné dopravě, tedy kromě toho, že peníze, které by mohly pomoci výstavbou městského okruhu, půjdou na stavbu metra D.

Ve veřejném prostoru se nyní vede bouřlivá debata o tom, že je pražská doprava v zoufalém stavu. Obě strany přicházejí s vlastními statistikami a daty, které obhajují jejich postoje. Shodují se ale v tom, že situace je špatná – ti radikálnější tvrdí, že katastrofální, ti umírněnější hájí názor, že není tak zle. 

Objektivně je v Praze automobilová doprava v současnosti méně plynulá, než je běžné. Řidiči v kolonách tráví více času. Přispívá k tomu i řada uzavírek, které zkomplikovaly provoz na klíčových tazích. Na dotazy novinářů k aktuálním dopravních problémů města nenabídl Hřib žádné konkrétní řešení.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku