Letecká doprava míří k rekordu, optimismus brzdí Trump i nedostatek letadel

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Aerolinie letos očekávají 4,988 miliardy pasažérů. Původně očekávaná pětimiliardová hranice tak podle odhadů jen těsně nepadne. Důvodem jsou obavy z amerického protekcionismu.

🚩 Proč je to důležité: Byznys se dál potýká s opožděnými dodávkami nových letadel. Nižší ceny ropy se tak v cenách letenek projevují jen částečně. V oboru navzdory optimismu sílí nejistota.

➡️ Co se stalo: Letectví už se zcela zotavilo z dopadů pandemie koronaviru. Letos by se mělo po celém světě uskutečnit rekordních 38,3 milionu letů. Tržby z přepravy pasažérů mají vzrůst na rekordních 693 miliard dolarů. A čistý zisk by měl dosáhnout 36 miliard dolarů, což je o 1,3 miliardy méně než v roce 2023.

Předpokládá to nová prognóza Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Růst globální ekonomiky ale podle ní nebude takový, jak se čekalo. Optimistické výhledy zmařila nová obchodní politika USA. Ta dostala protekcionismus na úroveň, která tu podle IATA celá desetiletí nebyla. 

Kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa, jako je zavádění nebo zvyšování cel, mohou podle leteckých společností vést k růstu inflace v USA a tedy ke snížení kupní síly Američanů. Masové propouštění ve státní správě zase zvýší nezaměstnanost.

„První polovina roku 2025 přinesla na světové trhy značnou nejistotu,“ řekl šéf IATA Willie Walsh. Horší výhledy tak umazávají část optimismu. Obor nyní těží z levnější ropy a tedy i levnějšího paliva. Pomáhá mu také vyšší vytížení letadel. Počet pasažérů vzrostl o téměř šest procent, kapacita jen o čtyři. 

V tomto případě jde ale i o dopad opoždění dodávek nových letadel. Aerolinky čekají na 17 tisíc strojů. Z toho 5400, tedy asi 18 procent flotily, už jim chybí. Ročně se přitom vyrobí zhruba dva tisíce letadel. Může tak trvat tři až pět let, než se výroba letadel dostane do souladu s poptávkou aerolinek.

🔎 Kontext: Vysoká nejistota v letectví přetrvává. V prognóze se pracuje s celou řadou proměnných, které je těžké předvídat. Aktuální vize je ale pesimističtější než ta z konce loňského roku.

Z pohledu regionů dál platí, že nejmenším a nejméně ziskovým trhem je Afrika. Nejvíce čistého zisku se tvoří v Severní Americe, kde jde o 12,7 miliardy dolarů, následuje Evropa s 11,3 miliardy a třetí je region Blízkého východu s 6,2 miliardy. Asijsko-pacifická oblast, do které patří i Čína, je až čtvrtý nejziskovější region. Následuje Jižní Amerika.

Objem nákladní letecké dopravy naopak klesá. Důvodem je hlavně zlevnění lodní dopravy, které letadla dokáží konkurovat ještě méně než v minulosti.

✈️ Letecká doprava v číslech:

  • Průměrná cena zpáteční letenky má být letos 374 dolarů (8200 korun). Jde o výrazný pokles oproti roku 2019, kdy šlo o 467 dolarů (10 200 korun).
  • Ziskovost letectví je 3,7 procenta, tedy zhruba poloviční ve srovnání s průměrem světového byznysu. Tržby z přepravy pasažérů mají dosáhnout 693 miliard dolarů.
  • Letecká přeprava je alespoň podle spotřeby na přepraveného pasažéra stále úspornější. Letos by mělo jít o 4,1 litru paliva na sto kilometrů.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku