Netflixu rostou tržby. Rekordmanem platformy jsou Kpop Demon Hunters
Nové výsledky platformy Netflix ukazují, jak tento byznys funguje. Za poslední kvartál firma utržila 11,5 miliardy dolarů a proměnila je v 2,5 miliardy čistého zisku. Zisk na akcii ale zůstal za očekáváním.
🚩 Proč je to důležité: Největší streamovací platforma světa dál roste a konkurentům ukazuje, že lze tento byznys dělat i s vysokou mírou ziskovosti a že i pro internet se dají tvořit globální filmové hity.
➡️ Co se stalo: Tržby Netflixu ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o 17 procent. Rostly i ve srovnání s předchozím kvartálem. Detaily, které firma v úterý zveřejnila, potvrzují, že roste vytrvale ve všech regionech světa.
Čistý zisk 2,5 miliardy dolarů (53 miliard korun) je z pohledu investorů zklamáním. Je sice meziročně skoro o 200 milionů dolarů lepší, zaostává ale za předchozími dvěma kvartály. Firma zkrátka nedokázala zopakovat míru ziskovosti, kterou vykazovala v první polovině roku.
Pokles zisku firma vysvětluje 619 miliony dolarů, které mimořádně odepsala kvůli daňovému sporu v Brazílii.
Obecně výsledky Netflixu vypadají tak, že polovina tržeb padne na obsah. Do této kategorie ale v posledním čtvrtletí spadly i náklady na brazilskou anabázi.
Na propagaci dává Netflix obvykle mezi 600 a 800 miliony dolarů za čtvrtletí, podobnou částku pak i na technologie a vývoj. Na administrativu a řízení padne kolem 400 milionů dolarů. Stávající nastavení tak dává prostor k tomu, aby firma generovala hrubý zisk přes miliardu dolarů každý jeden měsíc, a to i když investuje do své vlastní produkce. Za kvartál také vytvoří přes 2 miliardy dolarů hotovosti.
Z hrubého zisku pak ukrajují hlavně náklady na úroky z dluhů. Netflix má dlouhodobé půjčky 14,5 miliardy dolarů. Celkové závazky jsou pak 29 miliard, majetek akcionářů je nyní účetně oceněn na 26 miliard dolarů. Tržní hodnota se ale pohybuje kolem 500 miliard, tváří v tvář tomuto číslu už ziskovost není tak vysoká. Akcie firmy letos vzrostly o 40 procent, hlavně díky předchozím velmi dobrým výsledkům. Tento týden několik procent ztrácí.
🤑 Největší hit Netflixu: Firma potvrdila, že Kpop Lovkyně démonů je nejúspěšnějším filmem, který platforma vydala, už má přes 325 milionů zhlédnutí. Animovaný film o korejské dívčí kapele, která bojuje s nadpřirozenými zloduchy, se stal kulturním fenoménem. Staly se i nejvyhledávanějšími kostýmy na Halloween. V tomto ranku protagonisté filmu překonali i postavy z Minecraftu nebo plyšáky Labubu.
Film navíc po světě ještě zesílil popularitu korejského popu Kpop a na trh před Vánoci míří i spousta hraček na motivy filmu. Populární jsou dokonce i korejské instantní polévky s hlavními postavami filmu.
Nejúspěšnějším seriálem zůstává první série Hra na oliheň s 265 miliony zhlédnutí, těsně následovaná první sérií Wednesday.
🔎 Kontext: Netflix původně začal v roce 1998 jako půjčovna DVD na bázi měsíčního předplatného. Nebylo třeba nikam chodit, objednaný titul přišel poštou. Streamování přes internet začalo v roce 2007.
Platforma má přes 300 milionů předplatitelů a rozhraní v padesáti různých jazycích včetně češtiny, dostupná ve 190 zemích světa. Oficiálně chybí v Rusku, Číně, Severní Koreji a Sýrii.
Firma od spuštění internetové platformy investuje do vlastního obsahu. Jde například o seriály Dům z karet, Narcos, Holky za mřížemi (Orange is the new black), Koruna, Wednesday, Dámský gambit, Hra na oliheň a řadu dalších. Čistě pro platformu vznikají i celovečerní filmy.