Popularita míchaných drinků v plechu roste. Výrobci sázejí na mladou generaci

Obrázek
Míchané nápoje Stock
Míchané nápoje Stock
Business

Dřív byl alkoholický drink svátkem. Bylo třeba sehnat všechny suroviny a pověnovat se míchání, častěji pak zajít do baru a svěřit to odborníkům. Dnes stačí sáhnout po plechovce v obchodě. A dělá to tak stále více lidí. Jde o jediný rostoucí segment v rámci alkoholového byznysu.

🚩 Proč je to důležité: Nastupující generace pije mnohem méně, než ty předchozí. V obchodech se tak výrazně rozšiřuje nabídka alkoholických nápojů. A koktejly v plechu jsou za cenu, která je zlomkem té v restauracích. 

➡️ Co se stalo: Globálně se alkoholu tolik nedaří. Výrobci proto hledají cesty, jak se k zákazníkům přece jen dostat. Premiantem posledních let je nová kategorie RTD. Zkratka v angličtině znamená nápoje připravené k pití. Jde o něco, co dříve někdo musel smíchat, nově to míchají přímo v likérce za něj.

Jen tato část alkoholického byznysu roste a očekává se, že poroste dál. Dokáže oslovovat ty, kteří se od nákupu alkoholu častěji odklání, tedy mladé. Zjevně se to daří, prodeje rostou dvouciferně.

V plzeňském Božkově se vyrábí tyto nápoje pro všechny země, ve kterých polská skupina Stock Spirits působí. Jde o nápoje založené na rumu, vodce, ginu, whisky i tequile. Řada z nich je i v nealkoholických variantách. Mezi koktejly vévodí Mojito, Cuba Libre i Gin & Tonic.

Výhoda RTD je v rozmanitosti nabídky. I v běžném obchodě se dá dnes vybírat z velké nabídky drinků založených na různých typech alkoholů. A i u stejných kombinací lze volit mezi různými výrobci. Pokud se dříve v partě kupovala láhev alkoholu a k tomu láhev nealka na míchání a všichni pili to stejné, dnes si každý může vybrat podle svých preferencí.

Nabídka se ale posouvá i opačným směrem, a to k větší masovosti. Koktejly jsou k dispozici i v sudech a v hospodách nebo hudebních festivalech je možné je mít na pípě a zákazníky obsluhovat výrazně rychleji.

📢 Co kdo říká: 
Marketingový ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov Michal Jakl: „Podle aktuálních dat ze zahraničí se nejedná o přechodnou vlnu zvýšené poptávky po této kategorii. Růst zájmu očekáváme minimálně do roku 2028,“ předpokládá. Prodeje v tomto segmentu se firmě loni zdvojnásobily a jen letos uvedli dalších 13 novinek.

🔎 Kontext: Malé plechovky s líbivým designem působí prémiově a mohou být u mladých společensky přijatelnější než láhve s alkoholem, a to včetně plechovek piva. Stávající mladá generace pije mnohem méně alkoholu než ty dřívější. 

RTD jsou někdy kritizovány za to, že se orientují na mladé až příliš a ve výsledku tak září i v očích teprve dospívajících. Jsou sladké a dají se maskovat jako džus, což vše přitahuje nezletilé děti k tomuto produktu.

Míchané nápoje se nejčastěji prodávají ve 250ml plechovkách a mají kolem 6 procent podílu alkoholu. U některých je zjevné, z jakého alkoholu od jakého výrobce je vyroben, často to ale zůstává tajemstvím. V Česku trhu podle dostupných dat vévodí Stock Božkov. Ten nyní představil i novou výrobní linku.

Do podobných inovací se pouští i další alkoholové segmenty. Výrobci piva oslovují nové zákazníky přes radlery a bezalkoholové varianty. Vinaři se zase častěji pouštějí do produkce vína v plechovkách, které spíše osloví i ty, kteří by si celou láhev nekoupili. RTD nápoje se stále častěji zaměřují přímo na ty, kteří dosud pili ochucená piva.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku