Nová fotka Kellnerové a loučení Šmejce. PPF v nové ročence potvrzuje i obrat na Západ

Nová ročenka PPF doplňuje dříve zveřejněné finanční informace. Zdůrazňuje, že firma prošla zásadní proměnou a více se bude orientovat na Západ. Potvrzuje naopak definitivní opuštění Ruska a Číny.
🚩 Proč je to důležité: PPF je jednou z nejvýznamnějších českých firem a Kellnerovi nejbohatší rodinou.
➡️ Co se stalo: V polovině roku Jiří Šmejc končí v čele skupiny PPF. Vedení přebírají Kateřina Jirásková (řízení) a Didier Stoessel (investice). Ročenka hodnotí, v jakém stavu firmu přebírají.
„Skupina má za sebou i zásadní vnitřní změny, které významně přispěly k tomu, že je nyní velmi zdravě diverzifikovaná a má velice nízké zadlužení,“ píše v úvodníku Renáta Kellnerová.
Loňský rok skončil pro PPF rekordním ziskem 3,2 miliardy eur (současným kurzem 79 miliard korun) a aktiva skupiny dosáhla hodnoty 41,7 miliardy eur (1,03 bilionu korun). V ročence není nic přímo ke změnám, které do světového byznysu přináší americký prezident Donald Trump.
Skupinu PPF vlastní stoprocentně rodina Kellnerových. Stávající rozdělení je, že Renáta Kellnerová, vdova po zakladateli firmy Petru Kellnerovi, drží 60 procent. Po deseti procentech vlastní jejich potomci Petr, Anna, Lara a Marie Isabella.
✍️ Co píše Renáta Kellnerová:
- K odcházejícímu Jiřímu Šmejcovi: „Podle mého názoru za pouhé tři roky odvedl práci, která by jiným trvala pět let.“ „Dokázal provést firmu nelehkým přesunem z Východu na Západ.“
- K odchodu z ruského a čínského trhu a směřování nových investic do Evropy a částečně do Severní Ameriky: „PPF se úspěšně vyrovnala s odchodem z Asie a Ruska a dnes je orientovaná převážně na evropské trhy. Současně má hluboké kořeny v Česku, odkud vzešla.“
„PPF nemůže při svých investičních aktivitách ignorovat současné ekonomické klima ve světě. PPF, která tři dekády těžila z výhod globalizace, se v posledních letech dokázala rychle přizpůsobit geopolitickým změnám. Ty, zdá se, nevyhnutelně směřují k rozpadu globalizovaného světa na menší ekonomické celky.“ - K novému zaměření skupiny: „PPF také přešla transformací z investičního na industriální holding se silnými byznysovými pilíři.“ Skupina má čtyři silné nohy: telekomunikace, média, finanční služby a e-commerce. Firma chce jít také častěji do partnerství na nových projektech a do akvizic podílů.
- K novým typům investic: „Jako rodinná firma si také můžeme dovolit investice s dlouhým horizontem, které nás budou chránit před potenciálními propady na trhu.“
✍️ Co píše Jiří Šmejc:
- Šmejc se jako ředitel loučí, ve firmě ale zůstává – zasedne v dozorčí radě.
- V úvodníku uznává, že rekordní zisk skupiny je hlavně díky jediné transakci. To když PPF prodala 50 procent v aktivech společnosti PPF Telecom Group v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku skupině Emirates Telecommunication Group Company (e&). Vznikla tak nová společnost e& PPF Telecom Group. „Byl to jeden z nejkomplexnějších a nejnáročnějších obchodů, jaké kdy PPF realizovala,“ popisuje Šmejc.
🔎 Kontext: Skupina PPF vlastní či spoluvlastní firmy ve 25 zemích světa. V Česku vlastní či má významný podíl například v mobilním operátorovi O2, televizi Nova, bankách a finančních institucích Air Bank, Home Credit, PPF Banka, Moneta Bank, srovnávač Heureka a Fast Group, pod který spadají elektroprodejny Planeo a značky Sencor, Yenkee či Philco. Dál jde mimo jiné o plzeňskou skupinu Škoda. V Praze pak vlastní O2 arenu nebo hotely Hilton a Four Seasons.