Trh s diamanty ztrácí svůj lesk. Čína je vyrábí v laboratoři a prodává za zlomek ceny

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Společnost De Beers zpopularizovala zásnubní prsteny s diamantem a stojí i za sloganem „diamanty jsou věčné“. Na trhu má čtvrtinový podíl. Nyní ale tvrdí, že odvětví čelí bezprecedentní krizi. Důvodem jsou uměle vyrobené diamanty.

🚩 Proč je to důležité: Vývoj ukazuje nejistotu ohledně budoucích cen přírodních diamantů i rizika, která pro zaběhnutý trh může znamenat čínská výroba.

➡️ Co se stalo: Zatímco v přírodě diamanty vznikají miliardu let, v čínské továrně to trvá jen týden. Podle listu Financial Times v Číně v současnosti vzniká zhruba 70 procent těchto syntetických kamenů, které jsou běžným okem k nerozeznání od přírodních – a zákazníka přijdou jen na patnáctinu ceny.

Podle listu více než polovina zásnubních prstenů prodaných loni v USA obsahovala průmyslově vyrobený diamant namísto přírodního. Zájem o diamanty z laboratoře pohání nejen nízká cena, ale i otázka dopadů na lidi a životní prostředí. Na získání jednoho karátu přírodního diamantu (0,2 gramu) je nutné vytěžit 250 tun horniny. 

Příjmy De Beers loni dosáhly pouze poloviny úrovně z roku 2022. Jiní těžaři, jako Alrosa, Rio Tinto a Petra Diamonds, zaznamenali podobné poklesy. De Beers v roce 2024 nashromáždil neprodané zásoby diamantů v hodnotě dvou miliard dolarů (v přepočtu 42 miliard korun) a společnost oznámila zrušení více než tisíce pracovních míst. Situace dalších hlavních společností v odvětví je rovněž nejistá, píše švýcarský Luxury Tribune.

Podle listu Wall Street Journal se tak naskýtá otázka, jak dlouho ještě budou diamanty luxusním a investičním zbožím. Pro ekonomiky silně závislé na tomto odvětví – jako jsou africké země Botswana (pro kterou jde o 90 procent příjmů země), Namibie, Angola, ale také Rusko a Kanada – jsou rizika vysoká.

🔎 Kontext: Společnost De Beers, která dříve měla s 80procentním podílem fakticky monopol na trhu s diamanty, na změny na trhu odpověděla vlastními syntetickými diamanty pod značkou Lightbox. Podle Financial Times doufala v rozdělení trhu a věřila, že přírodním kamenům zůstane přitažlivost a punc luxusu. 

Následovala ale cenová válka především s čínskými výrobci, která skončila výrazným snížením cen syntetických diamantů a ukončením značky Lightbox. De Beers nyní spouští reklamní kampaně, které mají potenciální zákazníky přesvědčit o hodnotě těžených diamantů.

Čínská produkce diamantů začala po roztržce se Sovětským svazem v 60. letech. Moskva zastavila dodávky průmyslových diamantů, které byly kriticky důležité pro vojenské účely. Protože Čína nemá vlastní velké přírodní zásoby, obrátila se k syntetické výrobě a v roce 1963 vyrobila svůj první diamant v laboratoři.

👀 Co dál sledovat: Následující měsíce a roky ukáží, zda budou těžaři a prodejci přírodních diamantů schopni se s touto výzvou vypořádat, nebo trh ovládnou uměle vyrobené kameny.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku